Hoe is india?

• Maaike

Kelly, je kunt ook nog even op onze niet comm. site www.bjusterbaarlik.nl kijken. Wij hebben een rondreis door het noorden gemaakt. Op onze site staat ons reis-/routeverslag, veel foto's en een lijst met tips.

Dit was onze route:

Dag 01: Amsterdam – New Delhi

Dag 02: New Delhi

Dag 03: New Delhi naar Mandawa

Dag 04: Mandawa naar Bikaner

Dag 05: Bikaner naar Jaisalmer

Dag 06: Jaisalmer

Dag 07: Jaisalmer naar Jodhpur

Dag 08: Jodhpur naar Ranakpur

Dag 09: Ranakpur naar Udaipur

Dag 10: Udaipur

Dag 11: Udaipur naar Pushkar

Dag 12: Pushkar

Dag 13: Pushkar naar Jaipur

Dag 14: Jaipur

Dag 15: Jaipur naar Agra

Dag 16: Agra naar New Delhi

Dag 17: New Delhi naar Schiphol

• Pascal

Let vooral op het geld, hoe kleiner de waarde hoe meer bacteriën er op zitten.

Ook drinken of zakjes chips kan je het best even afspoelen als je bij zo'n open winkeltje iets koopt, het zit vaak vol roet en stof.

Ik had van die handige ontsmettingsdoekjes bij me.

Enkele foto's van mijn trip naar Noord-India staan op mijn site: kliek!

• surya

Hahahah Pascal dat was echt een grappige reactie

Pas maar op india is heeeeeeeeeel vies ;-)

• surya

hahah Rob ben je echt serieus dat je cup a soup meeneemt? ?Ik dacht dat het 4 uur cup a soup tijdperk alleen in stress bestond.

Wel leuk om te lezen wat iedereen zoal meeneemt.

Ik neem niks mee, behalve van die stripjes met zeep erop. Die kun je gewoon in india overal kopen, is een boekje met papiertjes waar zeep op zit. Ideaal voor in de trein enzo, want met het hete weer blijven ze ook goed. En naar de wc gaan doe ik gewoon met water, in mijn ogen hygienischer dan toilet papier. En water is zowat overal wel te vinden.

In India kun je alles kopen, ook vloeibaar zeep zonder water, dat desinfect. Dus ik zou niks meenemen, je gaat namelijk niet naar de woestijn maar naar een bewoond land. En op dit soort producten staat de prijs geschreven, dus heb je ook geen gedoe met afpingelen enzo.

Er is niet altijd een wc, en dan kun je bv als je een busreis maakt gewoon in de open natuur, is schoner dan welk toilet dan ook. Wel handig is dat je bv een lange rok aan hebt, dan kan niemand je pipi aanschouwen. En pas op met vrachtwagenchauffeurs.

Zelf neem ik wel zwitsal baby doekjes mee vanuit nederland. Omdat ze lekker ruiken, maar ook vanwege de stof in de lucht in steden als mumbai of delhi als je aankomt, voor je huid. Maar dabur heeft deze ook, vochtige rozen doekjes zijn dat, in een roze verpakking.

Verder vind ik de producten voor huidverzorging over het algemeen beter in India dan in Nederland, ook ivm met de prijs kwaliteit. Dus koop ik het daar meestal. Bv himalaya herbals, Shahnaz Husain of Biotique. Vooral himalaya is haast overal te verkrijgen.

Ik weet niet of je naar Delhi vliegt, maar daar heb je in Pahar Ganj een hele goede drogist achtig winkeltje. Waar ze alles hebben, de man die er werkt is ook behulpzaam en oprechte kennis over de zaken.

• froukje

Ik was blij dat wij een paar pakjes cup a soup en noodles bij ons hadden.

En stukje toilet papier voor onderweg en voor nood papieren zakdoekjes.

En desinfecterende gel.Handen wassen zonder water.Die zeep van surya ken ik niet.

Wij hebben ook idd die doekjes waar surya het over had ook gekocht.Kwamen we toevallig tegen op de International Trade Fair in Delhi.Waren erg lekker.

En verder was ik blij,dat we niets specifieks hoefden te kopen,maar

gewoon konden ronddolen,snuffelen,kijken,kopen.

En het drogisterij achtige winkeltje in Pahar Ganj,waar surya het over

heeft,nou zie dat daar maar eens te vinden.

Ben er wel geweest,maar heb zoiets niet gezien.Misschien gewoon aan voorbij gelopen,hoor.Je ziet zo veel.

• surya

Oja echt heel belangrijk om mee te nemen vind ik een waterkoker, of een kleine waterkoker. Dan kun je thee op je kamer maken en dergelijke. OF evt heel goed water koken als je dorst hebt en vergetene water te kopen

• froukje

De waterkoker zou me te ver gaan.Hebben we ook niet nodig gehad.Er was altijd wel ergens water te koop en gekookt water konden we ook wel ergens krijgen.

En als we niet wisten of we de rest van de dag en evt.de volgende dag water konden kopen,dan kochten we een paar flessen.Daar sleep je dan af en toe even mee.Dat is dan zo.Een voordeel:je bagage wordt wel steeds lichter.

• Ineke M

Hoi Surya,

Bij Janpath heb je een General Store. Wij (mijn dochter en ik) zijn ooit naar binnen gegaan voor baby wipes en kwamen naar buiten met een tas vol met Jovees (gold) produkten. Bevalt prima en ben al een paar keer teruggeweest om het aan te vullen. Ik vind het zelf nog prettiger dan Himalaya. Daarbij is het gewoon leuk om daar naar toe te gaan en is ‘onze’ verkoopster helemaal enthousiast.

Ineke

• surya

Hoi Ineke,

Ik denk dat niet Jovees, bedankt voor de tip. En daarbij is het echt leuk om thuis te hebben want de geur geeft allerlei herinneringen :-)

grappig dat je dat ook doet