wat doen mensen met die gekleurde poeders die ik steeds piramide gewijs opgestapeld zie (foto's)??
rose, geel, groen, blauw, rood etc. ik vind het zò mooi! het heeft iets te maken met offeren maar welke kleur gebruik je voor welke aanbidding?
(
Ik weet niets over de kleuren bij welke offers, wel weet ik dat die poeders ook gebruikt worden bij het kleuren van stoffen, het versieren van de huid e.d.
Het zijn kleurstoffen.
Ik vind ze ook mooi en ben steeds geneigd om zakjes vol te kopen, gewoon voor de heb.
Ik heb in Varanasi ooit eens een setje met kleine flesjes en kleurpoeders gekocht, 12 stuks, met stempeltjes er bij, hiermee kun je je lichaam versieren.
Ik doe het zomers nog wel eens met een open jurk of zo.
Je kunt het ook vermengen met water en er mee schilderen.
Ongetwijfeld zal het ook voor rituelen in het hindoeisme gebruikt worden, alleen weet ik niet hoe en wat.Ik zie wel mensen met diverse kleuren stippen, de betekenis ervan ontgaat me.
hannah.
geesje Schreef:
——————————————————-
> wat doen mensen met die gekleurde poeders die ik
> steeds piramide gewijs opgestapeld zie (foto's)??
> rose, geel, groen, blauw, rood etc. ik vind het
> zò mooi! het heeft iets te maken met offeren maar
> welke kleur gebruik je voor welke aanbidding?
Tijd voor Holi. Een Noord-Indiaas lentefeest. Een soort Indiaas carnaval, waar men elkaar bestrooit met gekleurd poeder eventueel aangelengd met water.
>
> (
Dat zou heel leuk zijn voor kinderen op school. rangoli's maken. nu zijn ze aan het stoepkrijten en dat is toch steeds weer hetzelfde en er wordt veel geschreven.
dan zou het straatbeeld een stuk vrolijker worden! in nederland is alles zo netjes:S
trouwens, hoe leg ik de klemtoon bij het woord rangoli? is het ràngoli of rangòli? en gebruik je een g die een beetje klinkt als k?
Geesje,
Als Nederlands kindje vond ik stoepkrijten altijd erg leuk, raakte nooit uitgekrijt.
Waarom moeten de Nederlandse kindjes van tegenwoordig opeens rangoli's maken?
Terwijl ze de Nederlandse taal niet eens goed beheersen.
Hier in Groningen hebben de plattelandskindjes allemaal een taalachterstand.
Leer ze eerst maar eens foutloos “stoepkrijten” schrijven.
Rob
Nou inderdaad Rob, het zeker slecht gesteld met de ]nederlandse taal in geschrift! Niet alleen bij kinderen, maar vooral ook bij volwassenen valt me dat steeds meer op. Als ik zo nu en dan berichten krijg van instanties of managers van mijn werk……
Maar daarom is het nog wel leuk om kinderen eens iets anders te laten tekenen dan de gewoonlijke poppetjes, boompjes en huisjes… is een mandela of rangoli is weer eens iets nieuws en in het kader van interesse in andermans culturele achtergronden en integratie….
Je neemt het allemaal wel erg serieus rob. waarom geen rangoli's maken i.p.v stoepkrijten (dat is zo saaaai)? ik vind het een leuk idee! en het voordeel bij rangoli's maken is dat er geen schrijffouten worden gemaakt;)
en dat taalachterstand verhaal, nou daar zijn de meningen over verdeeld hoor. ik vind dat allemaal wel meevallen. het is juist de media die dat ons laat denken.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?