Ik ben een egoist

• Hans

STELLING!!! Als je reist door een land als bijvoorbeeld India,is dat geen daad van ongelooflijk egoïsme?

Om te beginnen is het zo, dat de meeste reizigers die in dit fascinerende land rond trekken ,daar zijn gekomen met het vliegtuig.

Dat dit een enorme aanslag is op ons milieu is ondertussen wel duidelijk.

Maar we moeten ons allemaal ook goed beseffen,dat wij ons deze luxe kunnen permitteren omdat we toevallig aan de goede kant van de aarde zijn geboren.

Maar het een keuze om te gaan of niet.

Je zou ook kunnen kiezen, om dat geld te gebruiken om een hele familie in, bijvoorbeeld Darfur ,in leven te houden.Toch maken wij de keuze om het milieu zwaar te belasten en deze familie te laten sterven ten bate van ons eigen plezier.

Het argument dat het helpen van slechts1 familie, een druppel op de gloeiende plaat is, gaat wat mij betreft niet op.

Wie durft zichzelf een egoïst te noemen!!!

• roy

het is geen ego maar wij (europeanen) moeten de andere vlokken niet uitbuiten.

Ga maar na ; olie , hout , koffie , thee , ijzer ( voor auto's) en nog meer o ja bananen.

• Johan

“mens, durf te leven”

• Shirley

Zoals je het stelt, zou je ons reizgers een egoist kunnen noemen. Dan ben ik er ook een.

Maar aan de andere kant… stel dat nu niemand meer per vliegtuig naar bijv. India gaat, verliezen degenen die hun brood verdienen aan toerisme, ook hun inkomsten.

• scamie

De wereld is egoistisch. Iedereen die een ego heeft en daar onder invloed van staat. Dan bedoel ik .. iedeereen die nog handelt vanuit zijn conditioneren en zijn gedachten, meningen, opnie's ,, de ppijn uit het verleden etc… die is egoistische!! En zo te zeggen, dat is bijna iedereen in het leven. Er zijn maar een handvol mensen die als het ware verlicht zijn van de onbewustheid van het geloof in de persoon/ het ego. Elk mensen beweegt zich als het ware,, beust of onbewust, langzaam of snel.. naar minder onbewustheid, minder onder invloed van zijn of haar ego. Maar dat is veelal een lang proces voor de meeste mensen.

Ik wil egoisme niet goed praten, maar ook niet veroordelen. Ik bijvoorbeeld ben me nog over zoooveel dingen onbewust … en over sommige niet. Ik accepteer die onbewustheid, dat ik niet alles kan weten en daarom vaak egoistisch ben. Aan de andre kant probeer ik zo beust mogelijk te zijn. Maar aan de andere kant.. bijvoorbeeld" ik ben me bewust van dat vliegen enzo, ook dat ik iets WIL in india.. namelijk een ervaring!! Iets willen is dus al iets van het ego, ik kom iets halen!! Ik ding af op prijzen… soms te.. soms geef ik teveel( wat weer prijzen kan opdrijfen voor mensen met minder geld etc)…… aaarggh. Wat is goed , wat niet???? Het is te gecompliceerd om antwoorden te vinden..

wat ik wel weet is dat in india veel leer,,,bewuster word en die ervaringen heeft zijn wortels misschien in onbeustheid< ik wil op reis/ ervaring etc> maaarrr maakt mij bewuster. ik ontwikkel mezelf waar vervolgens mijn directe omgeving ook weer profijt van heeft.

Maar goed.. zolang ik nog niet verlicht ben… ben ik EEN egoist… op sommige momenten.

Sommige mensen vinden dat ze volgens strikte morele regels moeten leven.. dat is fantastisch, maar niet iedereen vind dat!! Wat ik vind is dat die mensen hun morele regels niet op een ander moeten leggen en daarbij anderen veroordelen… daar ontstaan de problemen. Iemand liefdevol en met compassie en geduld beuster maken…. daaaar is niets mis mee… het veroordelen wel.

Nou zo iets, niets van hierboven is persoonlijk naar iemand bedoeld by the way. ik heb gewoon snel wat hersenspinsels uit mijn lungi geschud( ik zit al 4 maanden in india….heeeerlijk)

groetjes sander

• Marc

Hans,

Ik kan niet geloven wat jij hier schrijft.

Eerder op dit forum schrijf je, dat je de halve wereld hebt afgereisd, en nu zeg je zo iets.

Als je het echt gelooft wat je schrijft, geef dan al je bezittingen weg en ga in een grot wonen.

Marc

• prakhar

Hans Schreef:

——————————————————-

> STELLING!!! Als je reist door een land als

> bijvoorbeeld India,is dat geen daad van

> ongelooflijk egoïsme?

> Om te beginnen is het zo, dat de meeste reizigers

> die in dit fascinerende land rond trekken ,daar

> zijn gekomen met het vliegtuig.

> Dat dit een enorme aanslag is op ons milieu is

> ondertussen wel duidelijk.

> Maar we moeten ons allemaal ook goed beseffen,dat

> wij ons deze luxe kunnen permitteren omdat we

> toevallig aan de goede kant van de aarde zijn

> geboren.

> Maar het een keuze om te gaan of niet.

> Je zou ook kunnen kiezen, om dat geld te gebruiken

> om een hele familie in, bijvoorbeeld Darfur ,in

> leven te houden.Toch maken wij de keuze om het

> milieu zwaar te belasten en deze familie te laten

> sterven ten bate van ons eigen plezier.

> Het argument dat het helpen van slechts1 familie,

> een druppel op de gloeiende plaat is, gaat wat mij

> betreft niet op.

> Wie durft zichzelf een egoïst te noemen!!!

Prikkelend onderwerpje…aaaaah:D is dit serieus Hans of is het om maar wat te postten. Ik antwoord er graag op.

Ik ben het helemaal niet met je stelling eens! als je leuke dingen in het leven doet dan ben je een egotripper omdat er wellicht anderen zijn die dat niet kunnen? En omdat die het niet kunnen moet jij je zwaar schuldig voelen?

Nou nee, dat lijkt me errug overdreven:)

Nederlanders kunnen er toch ook niks aan doen dat ze ‘per ongeluk’ aan de ‘goede’ kant van de aardbol zijn geboren?

En als het sneu is voor andere mensen die in de derde wereld wonen omdat ze het zoveel slechter hebben en daarom ontzien worden….nee, dat vind ik niet terecht. want dan zijn wij hier ook zielig toch!

ik heb er ook niet om gevraagd om op westers grondgebied geboren te worden:D

daarnaast kun je beide dingen doen; je gaat op vakantie en je steunt een armere familie of je probeert het milieuleed te verzachten. Hoe? gewoon door bijvoorbeeld i.p.v het vliegtuig te pakken bewust alleen treinreizen te doen of een fietsvakantie. je kunt dan wel niet al te ver maar is dat èrg? nee. en je zou bijvoorbeeld als je een reis van 500 euro maakt datzelfde bedrag ook kunnen doneren (minder mag ook natuurlijk).

je kunt aan eco toerisme doen waarin het milieu zo min mogelijk belast wordt en de lokale bevolking geholpen. ik zie niet in waarom je alles moet laten. en ga voor jezelf eens na; wordt het beter als jij jezelf opsluit in huis omdat je anders de boel belast? volgens mij niet hoor. en als jij toevallig arm bent denk je dan dat de wereld dingen laat omdat jij het dan iets beter krijgt? natuurlijk niet!

als je al geen plezier mag hebben omdat het schadelijk is voor een ander dan kun je ook wel direct een kogel door je kop schieten:) je ongevraagde aanwezigheid op deze aarde leid altijd tot vervuiling maar daar kun je niks aan doen omdat je ouders je op de wereld hebben gezet. was hun keus, niet de jouwe. het enige wat wel mogelijk is de schade beperken en door voor zaken proberen een beetje verantwoordelijkheid te nemen. meer kun je niet doen(tu)

om je vraag te beantwoorden of ik mijzelf een egoist vind kan ik volmondig antwoorden NEE(tu)

en dat in de eerste plaats al omdat ik aan ecotoerisme doe en bij alle dingen die ik voor mijzelf doe òòk probeer aan een ander te denken. Prima geregeld!

• prakhar

Johan Schreef:

——————————————————-

> “mens, durf te leven”

en durf te genieten!

Dat was je nog vergeten johan(tu)

het vervelende wil altijd dat als je besluit om iets te doen dat er altijd weer mensen zijn die een ander schuldgevoelens moeten aanpraten. dùrf je eindelijk te leven mag je er weer niet van genieten, want stel je voor…..

kappen met die onzin. en de onzin dat we zwaar bewust van onszelf moeten zijn en verlicht moeten leven slaat ook nergens op. het leven is al moeilijk genoeg en we denken heus allemaal wel na.

welke dombo heeft ooit bedacht dat we zo meditatief moeten leven? we moeten helemaal niks, we mògen….

• prakhar

Hans Schreef:

——————————————————-

> STELLING!!! Als je reist door een land als

> bijvoorbeeld India,is dat geen daad van

> ongelooflijk egoïsme?

NEEEEEE!! Het hele leven is 1 groot egocentrische rompslomp. als je zo denkt maak er dan maar een einde aan. je bent er nou eenmaal dus vervuil je sowieso de aarde. je gaat je toch niet schuldig voelen omdat je er bènt?!?::o

ik vind de opmerking van marc heel bijzonder hans; je hebt de halve wereld rondgereisd en nu open je plots een bewustzijns topic? ik vind het wel grappig!

maar om je een hart onder de riem te steken; reizen en goede dingen doen kunnen samen gaan. en waarom ook niet..(tu)

• Hans

Deze stelling levert zoals verwacht heftige, maar ook interessante reacties op,.

Enkele oplettende mensen hebben inderdaad goed gezien zat ik op een ander forum heb laten doorschemeren dat ikzelf zeer veel gereisd heb.

Maar juist omdat ik zoveel gezien heb van de wereld, ben ik gaan beseffen dat ik een egoist ben.Denk nou niet dat ik niet van het leven geniet en nooit meer op reis ga,en met een fiets met led-verlichting de wereld rond struin.

Nee ik reis nog steeds erg veel.Volgende maand weer naar India en ik geniet er met volle teugen van.Maar dat betekend nog niet dat ik geen enorme egoist ben.

Door mijn vele reizen ben ik een globalist geworden.We leven met zijn allen op een bolletje.En als je op een bepaalde plek op dat bolletje geboren bent, heb je blijkbaar meer rechten dan iemand die ergens anders is geboren op dat zelfde bolletje.

Om het even concreet te maken: Ik was op reis met mijn landrover in Afrika.Dwars door de meest onmogelijke gebieden.Landrover heeft stukken,ik in de stress. Loop de hele dag druk op en neer tussen garrage en de plek waar ik aan het sleutelen ben. Iedere keer stap ik over een vrouw die naast de kant van de weg zit te bedelen. Deze vrouw heeft 2 huilende aan haar slappe borsten hangen en heeft aan 2 ogen staar.Is dus blind.

Zeker 10 per dag stap ik over haar heen in mijn stress om mijn landrover weer aan de praat te krijgen.Na enkele dagen bleek deze vrouw te zijn overleden en de kinderen zaten daar bij een dode moeder te huilen.

Terugkijkend op deze ervaring kan niemand toch ontkennen dat ik ook de keuze had kunnen maken om de landrover te laten voor wat hij was en deze vrouw en kinderen het leven te redden en een toekomst te geven.

Nee ik vond het crossen met een Landrover belangrijker!! Ik weet ook wel dat ik dat toen niet bewust zo gedaan heb ,maar tijdens mijn latere reizen heb ik dat steeds wel voor ogen gehouden.Alles in het leven is een keuze

Als iemand een dergelijke daad niet egoistisch vind die mag het zeggen.Gelukkig heb ik in bovenstaande reactie gelezen dat er erg intelligente mensen zijn die op deze stelling hebben gereageerd,en bovenstaande naar waarde kunnen schatten.Egoisme zit inderdaad in elk mens,dus ook in mij.Het enige moeilijke is voor veel mensen om dit als zodanig te benoemen.Er is niets chiques aan om mijn pleziertje met die landrover te prefereren boven het leven van die vrouw met haar kinderen.Aan de andere kant besef ik ook dat ik geen leven heb als ik al deze ellende op mijn schouders neem.Dus ik geniet er lustig op los.

Mijn besef dat ieder mens gelijk is op deze aardbol,laat mij inzien dat ik daar egoistisch mee om ga .Ik ben namelijk zeer bevoordeeld ten aanzien van vele andere mensen op deze wereld,en ben niet bereid ze te helpen.

Dit is een gegeven.Bovenstaande beschrijving is alleen ter verduidelijking van mijn stelling en niet bedoeld om persoonlijke aandacht.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit soort ervaringen hebben,en zijn gaan beseffen hoe egocentrisch wij reizigers eigenlijk zijn.