Hans Schreef:
——————————————————-
> STELLING!!! Als je reist door een land als
> bijvoorbeeld India,is dat geen daad van
> ongelooflijk egoïsme?
> Om te beginnen is het zo, dat de meeste reizigers
> die in dit fascinerende land rond trekken ,daar
> zijn gekomen met het vliegtuig.
> Dat dit een enorme aanslag is op ons milieu is
> ondertussen wel duidelijk.
> Maar we moeten ons allemaal ook goed beseffen,dat
> wij ons deze luxe kunnen permitteren omdat we
> toevallig aan de goede kant van de aarde zijn
> geboren.
> Maar het een keuze om te gaan of niet.
> Je zou ook kunnen kiezen, om dat geld te gebruiken
> om een hele familie in, bijvoorbeeld Darfur ,in
> leven te houden.Toch maken wij de keuze om het
> milieu zwaar te belasten en deze familie te laten
> sterven ten bate van ons eigen plezier.
> Het argument dat het helpen van slechts1 familie,
> een druppel op de gloeiende plaat is, gaat wat mij
> betreft niet op.
> Wie durft zichzelf een egoïst te noemen!!!
Prikkelend onderwerpje…aaaaah:D is dit serieus Hans of is het om maar wat te postten. Ik antwoord er graag op.
Ik ben het helemaal niet met je stelling eens! als je leuke dingen in het leven doet dan ben je een egotripper omdat er wellicht anderen zijn die dat niet kunnen? En omdat die het niet kunnen moet jij je zwaar schuldig voelen?
Nou nee, dat lijkt me errug overdreven:)
Nederlanders kunnen er toch ook niks aan doen dat ze ‘per ongeluk’ aan de ‘goede’ kant van de aardbol zijn geboren?
En als het sneu is voor andere mensen die in de derde wereld wonen omdat ze het zoveel slechter hebben en daarom ontzien worden….nee, dat vind ik niet terecht. want dan zijn wij hier ook zielig toch!
ik heb er ook niet om gevraagd om op westers grondgebied geboren te worden:D
daarnaast kun je beide dingen doen; je gaat op vakantie en je steunt een armere familie of je probeert het milieuleed te verzachten. Hoe? gewoon door bijvoorbeeld i.p.v het vliegtuig te pakken bewust alleen treinreizen te doen of een fietsvakantie. je kunt dan wel niet al te ver maar is dat èrg? nee. en je zou bijvoorbeeld als je een reis van 500 euro maakt datzelfde bedrag ook kunnen doneren (minder mag ook natuurlijk).
je kunt aan eco toerisme doen waarin het milieu zo min mogelijk belast wordt en de lokale bevolking geholpen. ik zie niet in waarom je alles moet laten. en ga voor jezelf eens na; wordt het beter als jij jezelf opsluit in huis omdat je anders de boel belast? volgens mij niet hoor. en als jij toevallig arm bent denk je dan dat de wereld dingen laat omdat jij het dan iets beter krijgt? natuurlijk niet!
als je al geen plezier mag hebben omdat het schadelijk is voor een ander dan kun je ook wel direct een kogel door je kop schieten:) je ongevraagde aanwezigheid op deze aarde leid altijd tot vervuiling maar daar kun je niks aan doen omdat je ouders je op de wereld hebben gezet. was hun keus, niet de jouwe. het enige wat wel mogelijk is de schade beperken en door voor zaken proberen een beetje verantwoordelijkheid te nemen. meer kun je niet doen(tu)
om je vraag te beantwoorden of ik mijzelf een egoist vind kan ik volmondig antwoorden NEE(tu)
en dat in de eerste plaats al omdat ik aan ecotoerisme doe en bij alle dingen die ik voor mijzelf doe òòk probeer aan een ander te denken. Prima geregeld!