Salman Rushdie

• PeeJee

Ik vond Shalimar de clown een heel erg sterk en goed boek, maar dat vind ik van meer van zijn boeken.

De beschijving van Kashmir is prachtig, de historie en cultuur van het gebied en de veerschrikkingen die de latere oorlog met zich meebracht (of verklap ik nu teveel?!). Maar ook het hele verhaal over frankrijk in de 2e wereldoorlog… Rushdie krijgt het wederom voor elkaar om verbanden te leggen waar je toch een hele creatieve geest voor moet hebben.

Een minder zwaar en zeker sprookjesachtig boek is de verleidster van Florence van Rushdie. Als je Shalimar goed vindt, weet ik zeker dat je dat ook goed vindt.

Gaat over Rajastan in de tijd van de Mogols (Akbar, en Fatehpur Sikri) en een ver familielid van Akbar die in middeleeuws Florence terechtkomt… zeker een aanrader nadat je Shalimar uithebt… maar neem de tijd voor deze boeken…

Veel leesplezier in ieder geval.

• Roos

Ik was altijd al nieuwsgierig naar Rushdie. Helaas lees ik hier dat hij moeilijk schrijft.

Daar hou ik niet van, een boek moet niet te ingewikkeld worden.

• PeeJee

Eerst lezen, dan oordelen Roos… soms is het leuk jezelf een beetje uit te dagen toch?

Ik vond Shalimar de Clown een van Rushdies meest toegankelijke boeken dus ik zou zeggen, proberen die hap (of liever gezegd, dat boek!!). Alaaf

• MariekeH

Ik heb Lajja in het Engels gelezen en vond het heel indrukwekkend. Volgens mij zijn heel veel Indiase auteurs wel in het Engels te krijgen, ik heb zelf stapels boeken van bekende en onbekende schrijvers mee naar huis genomen. En toen ik ontdekte dat ik al die boeken voor heel weinig geld naar Nederland kon sturen, was ik helemaal niet meer te houden, ik heb uren doorgebracht in boekwinkels, vooral in een tweedehands boekwinkel in Bangalore waar de boeken opgestapeld lagen tot aan het plafond en er absoluut geen logische indeling was (je vertelde de eigenaar gewoon wat voor iets je zocht en hij trok van alles uit die stapels).