Wie leest er Rushdie? En wat vinden jullie ervan? Ben net begonnen met een nieuw boek, maar hij schrijft zo interessant en associatief dat ik mijn hoofd er bijna niet bij kan houden. Ben benieuwd hoe anderen zijn boeken ervaren.
Ben een groot fan van Rushdie… gelezen boeken:
De grond onder haar voeten
Shalimar de Clown
Middernachtskinderen
De Duivelsverzen
Haroen en de zee van verhalen
De verleidster van Florence
De laatste zucht van de Moor
Allemaal zware kost, maar Rushdie weet ECHT waar hij het over heeft als hij een boek schrijft. Jaren van research gaan er aan ieder boek vooraf. Ik houd vooral van de manier waarop hij zowel verleden en heden (en toekomst) met elkaar verbindt, als wel de relatie tussen het oosten en het westen. India staat desondanks altijd centraal met een scala aan bonte personages en zinsopbouwen die meer lijken op poezie dan literatuur… vaak veel humor, dramatiek, geschiedenis, oorlog, intrige, etc. Hoop dat er binnenkort weer een nieuwe rushdie uitkomt.
De zee van verhalen is hierop een blije uitzondering… een licht sprookje met een zware boodschap, geschikt voor kinderen en volwassenen.
Veel leesplezier. Groet PJ
erik Schreef:
——————————————————-
> Midnights Children vond ik een prachtig boek. Ik
> ben ooit begonnen in Schaamte (boekenweekgeschenk)
> en De laatste zucht van de Moor en beiden kon ik
> niet doorkomen.
Schaamte (Lajja) is van Taslima Nasrin. In dit boek gaat ze de gangen na van een hindoe-familie in Bangladesh. Zoals bekend hebben hindoes in Bangladesh veel te verduren van islamitisch geweld. Door dit boek is ook over haar een fatwah uitgesproken. Ook in India is ze niet welkom omdat ze ook daar bedreigd wordt door een religieuse minderheid.
Ik weet niet waarom Taslima niet zo bekend is als Rushdie. Waarschijnlijk omdat ze in het Bengaals schrijft.
Zo als ik al eerder gezegd is is de Indiase literatuur totaal onkend in Europa, op een bepaalde schrijvers na, die voor het Europese / Amerikaanse publiek in het Engels schrijven.
Hoi Kannadiga,
Salman Rushdie heeft ook een roman geschreven die Schaamte heet… heb ik helaas nog niet gelezen…
Maar eigenlijk vraag ik mij af of het wel mogelijk is boeken van bijv. Taslima Nasrin wel in het engels te verkrijgen? Of zit de indiase markt zo niet in elkaar? Ik ben wel geinteresseerd in authentieke indiase literatuur die (min of meer) zonder al te groot commercieel oogpunt is geschreven.
Gr. PJ
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?