backpackers; lekker met z'n allen in een enclave

• merel-overijssel

hoi,

ik ben een meisje van 16 jaar en doe vmbo-4.

voor school moest ik boeken over backpacking lezen en straks ga ik er een spreekbeurt over geven en ik moet er ook een werkstuk over maken. ik heb al veel informatie over de lp en ik heb het boek ben je ervaren gelezen.

surf naar nrc, zoek op ben je ervaren en klik dan op william sutcliff. recensie backpackers; lekker met z'n allen in een enclave. ik wil van ervaren backpackers horen of zij het hiermee eens zijn, en dat kan ik dan weer verwerken in mijn spreekbeurt.

groetjes!

• erik

Ja het klopt wel dat veel reizigers elkaar steeds weer opzoeken en bij elkaar rondhangen. Op zich wel logisch want waar de reizigers zijn, daar komen hotelletjes, restaurantjes, kleermakers, belwinkeltjes, internetcafe's etc. Dat is dan weer handig, zo alles bij elkaar en lekker eten om de hoek, dus trekken er meer mensen naar toe. En het zijn natuurlijk plekken waar iets te beleven valt, waar je kunt bijkomen van rondreizen (Goa) of waar je gewoon moet zijn voor visa, vliegveld en zo (Delhi). Als je lang rondreist door Azie kom je de mensen die dat ook doen zo af en toe weer tegen. In Paharganj, in Kathmandu, Kao San Road in Bangkok en dan een maandje of wat later is iedereen op Kuta beach, Bali. Je reist vaak met het weer mee (oktober is de mooiste maand voor Nepal, dus dan zijn veel mensen daar, met kerstmis willen ze samen op Goa zijn etc. En dus reist iedereen in dezelfde tijd hetzelfde rondje.

Tussendoor doet iedereen zijn ding, je bent ook vaak op plaatsen waar verder niemand is, maar die pleisterplaatsen (Kabul was er vroeger ook zo eentje, nu niet meer voor te stellen), dat klopt in dat boek helemaal.

• jjg

Eerder vandaag het boekje gekocht! Morgen lekker languit op de bank eens aan beginnen!

Dank voor de tip!

• Hans

Backpackers zijn in tegenstelling wat ze beweren,kudde dieren Precies zoals Erik beschrijft kruipen ze op de bekende plekken bij elkaar.

Eenmaal bij elkaar, begint het grote indruk maken.

In de kleermakers zit met veel rasta haar ringetjes door de neus en touwtjes om de enkels de indruk wekken, enorm ervaren te zijn in het reizen.

Om een indruk te krijgen hoe een backpacker zich gedraagt in het buitenland.

Ik heb er recent een boekje over gelezen waar dit op een hilarische maar realistische manier wordt beschreven.

Dit is het boekje : Are you experienced.

Dit is echt een must read.

• surya

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat een backpacker is.

Ik geloof dat dat iemand is met een rugzak die reist. Wat betreft kuddedieren, ik denk dat de mens zowiezo neigt naar het zijn van een kuddedier. Beweeg je je in deze groep of de andere, de groepsprocessen blijven redelijk gelijk. Ik vind de mening van Hans nogal negatief en eenzijdig.

In India kom je veel jonge mensen tegen met rugzak. En zoals Hans het beschrijft met ringetjes door de neus en touwtjes om de enkel. Ik denk dat dit een soort jongeren gedrag is, zoals je alto's, emo's, punks etc hebt. Hippie's, goa trance mensen etc zijn vaak de mensen die reizen in india met ringetjes en rasta haren. Mijn ervaring is dat ze zich veelal begeven op dezelfde plekken, arambol, goa, kasol, rishikesh, parvati valley, andaman etc. Vaak zijn het mensen van Israelische afkomst in India die er zo bijlopen. Ik vind het erg mooi. En ik heb ook met hen gereisd. En het was een van de beste tijd van mijn leven. Ik was toen tussen de 18 en 21 jaar. Ze reizen meestal niet via lonely planet maar het is hoor en wedehoor. Je ontmoet gelijk gestemde en deelt ervaringen. Koopt een motor ergens en reist door India per motor en daarna verkoop je het weer door. Dat ze allemaal op dezelfde plekken komen kan zo lijken, maar in mijn ogen is dit niet altijd zo, want de meesten reizen ook per motor. En ontmoeten elkaar weer op een bepaalde plek. We hielden ons bezig met schilderen, tekenen, yoga, kampvuurtjes bouwen etc.

Are you experienced is wel echt een heel leuk boek om te lezen voor je spreekbeurt.

• erik

Niet te veel generaliseren hoor. Ik heb ook 14 maanden door Azie getrokken met mijn rugzak. Ik heb gewoon kort haar, geen versierselen buiten mijn trouwring en zit gewoon op een stoel en niet in de kleermakerszit. De mensen die jij beschrijft, daar zijn er genoeg van, maar er zijn ook een heleboel “gewone” backpackers (ik vind dat toch gewoon mensen die voor langere tijd rondtrekken).

• zomaariemand

Erik, ik ben het met je eens wat betrefy kaboel. Wist je dat de echte “bikkels” wel nog steeds naar afghanistan gaan?

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/forum.jspa?forumID=13&keywordid=63

• merel-overijssel

okee, hier heb ik wat aan. kunnen jullie reageren op mijn volgende stelling;

1 backpackers ontmoeten elkaar steeds op dezelfde plekken

2 ze maken weinig contact met de lokale bevolking ook al zeggen ze van wel

3 de lonely planet is in eerste instantie opgezet voor en door backpackers

4 backpackers kijken neer op de gewone toerist

deze stellingen heb ik uit de recensie van het nrc gehaald en zoiets las ik ook in ben je ervaren van william sutcliff

op 2 maart is mijn spreekbeurt en moet ik mijn werkstuk inleveren;)

• Ireen

Dag Merel, ik wil je vragen graag beantwoorden maar ik weet alleen iets van nummer 3 en 4.

Stelling nummer 3 klopt, de backpackers hebben al hun tips in een boek gezet en dit is uit de hand gelopen omdat iedereen de Lonely Planet nu gebruikt.

Stelling nummer 4 klopt ook, er is iemand in mijn omgeving die elk jaar naar Azie gaat backpacken en die kijkt inderdaad ‘neer’ op niet-backpackers. Tijdens het uitwisselen van reiservaringen ben ik erachter gekomen dat deze backpackster (het is een vrouw) nog nooit in een groep heeft gereisd en behalve Nederland nog niks van Europa heeft gezien. Haar commentaar; Europa is niks aan en het is pas echt vakantie als je ver weg gaat. Groepen worden volgens haar langs de stereotype highlights gesleept en betalen teveel.

Dat laatste kan ik tegenspreken omdat ik altijd met groepsreizen ga en het langs highlights geraced worden valt reuze mee. Ook heeft een groep altijd voorrang boven een rij bij de ingang van een museum of nationaal park èn is er groepskorting. In de rij van wachtende mensen zitten de balende backpackers en vaak kom ik backpackers tegen op de tours die ik van te voren al had vastgelegd en geboekt. Zitten ze toch nog bij mij in de groep!

Georganiseerde tours heb je in soorten en maten en als je het goed aanpakt heb je beide; een heel leuke groep met veel lol èn veel vrijheid. Tel daarbij op dat je niks hoeft te regelen ter plaatse (backpackers moeten dat wel!) en je hebt een ontspannen reis(tu). Suk6 met je spreekbeurt!

• Shirley

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jump to: navigation, search

Look up backpacker in Wiktionary, the free dictionary.

Backpacker may refer to:

A person participating in backpacking (wilderness) or backpacking (travel)

A traveler whose luggage consists of a backpack

An inexpensive place to stay, such as a hostel (chiefly New Zealand, also Australia)

Backpacker (magazine), an American publication by Cruz Bay Publishing, Inc., a subsidiary of Active Interest Media, Inc.

Backpacker (term), person who listens to hip-hop/rap

Backpacker (game), a card game.

Backpacker.gr (free fonts foundry), a free fonts foundry located in Thessaloniki, Greece.