Beste Rob, ik las in de archieven dat jij een Bagwan aanhanger bent geweest. Hoe kijk je op deze periode terug?
Jamila,
Best een leuke vraag, ik moest even nadenken over een antwoord.
Van jongs af aan ben ik gefascineerd geweest door India.
Misschien door de hippie scene met blowen en wierook en zo.
Een paar jaar later kwam een tante logeren.
Zij was onder de indruk van een boek en liet mij dat lezen:
Oorspronkelijk gezicht, van Deva Amrito / Jan Foudraine.
Die naam kende ik al wel van “Wie is van hout..”, nooit gelezen.
Zijn tweede boek maakte wel indruk op mij.
Nog weer later moest ik voor mijn opleiding een werkstuk maken samen met een medestudent.
Zij nam mij mee voor een interview met de leiders van een meditatiecentrum in Groningen.
Daar liepen allemaal mensen rond in het oranje en rood gekleed, beetje eng maar ook fascinerend.
Toen heb ik De weg van de witte wolk gelezen, een en al herkenning.
En geexperimenteerd met allerlei meditatietechnieken, Kundalini, Dynamic, Nataraj en Nadabrama.
Iedere maand soefiedansen vond ik het leukst.
Ik ben nooit in Puna geweest, ook geen sannyasin. Geen geld, geen zin.
Maar vind/vond Rajneesh zeer inspirerend.
Heb allemaal wel gevolgd wat er gebeurd is toentertijd.
Verhuizing naar Amerika, terugkeer naar India, et cetera.
Ook boeken gelezen van mensen die negatief zijn.
Een schijn van heiligheid van Lin Stevens, the god that failes van Hugh Milne.
Als ik terugkijk op die periode vond ik het allemaal zeer interessant.
Heb ook zeker wat gehad aan die meditaties.
Na zijn dood in 1991 is het bij mij allemaal wat weggezakt.
Ik heb spijt dat ik nooit tijdens zijn leven de ashram in Puna heb bezocht.
Nu heb ik daar geen behoefte meer aan.
Rob
ps ik heb nog ergens een video met een documentaire.
Die eindigt voor mij heel mooi:
“dance, dance so totally that the dancer disappears and only the dance remains”
Als je de boeken gelezen hebt met de negatieve uitwerking van Osho's levensvisie dan ken je zeker ‘de droom van mijn moeder’ van Maroesja Perizonius ook wel. Ooit eens een documentaire van geweest op tv. Die heeft mij aan het denken gezet. Later het boek gekocht.
Ik heb de Baghwan beweging nooit gesnapt. Wat zoeken mensen daar? Als je jezelf kwijt bent dan lijkt het me het beste dat iemand zichzelf eerst in de buurt gaat zoeken en pas daarna afreist naar verre oorden zoals Pune.
Ik vind het heel erg dat mensen zich in een ashram gaan opsluiten en met allerlei vage en rare dingen gaan bezighouden. Te meer omdat ik zo een paar goede vrienden ben kwijtgeraakt. Die vonden mij te materialistisch. Daartegen snapte ik niet waar hun nou daar hadden meegemaakt en wat er zo slecht was aan de gewone wereld.
Ik geloof niet dat een ashram die zich bezighoudt met vrije sex, blowen en al die dingen werkelijk bezig zijn met verdieping.
De aangetrokkenen gaan daarheen omdat ze in het rond mogen ****** Dan weet je wat op de eerste plaats staat:D
osho heeft zijn popularisme eraan te danken.
Het vreemde is dat men die ashrams allemaal Indiase instituten noemt maar je ziet er vaak alleen westerlingen.
Ik ben er overigens van overtuigd dat in beginsel de basisdingen van Osho okee waren. Toen hij doorsloeg met die rolls royces, dat geld en die vergiftigingen in Amerika was ik ermee klaar.
Daarom vind ik het heel gevaarlijk dat mensen een goeroe volgen, vroeg of laat gaat het fout en vooral de goeroe heeft er wat aan (geld) terwijl de volgelingen zoekende zijn. Dat past helemaal niet in het idee om los te komen van je lijden dat je ondergaat door de hebzucht van de wereld om je heen.
Ik vroeg me dus af hoe jij deze periode hebt ervaren omdat ik in de documentaire heb gezien dat heel veel mensen die een Baghwan verleden hebben zich schamen.
Er zijn dingen fout gegaan, vooral de vrije opvoeding.
Hoi Jamilla,
Het is niet waar dat je in ashrams alleen westerlingen ziet. Dit zijn bepaalde ashrams waar je ze vooral ziet, en hoogstwaarschijnlijk degene die hier het meest bekend zijn.
Mensen kiezen er zelf voor om een goeroe als Osho te volgen.
Het hoeft niet altijd fout te gaan wanneer je een goeroe volgt.
En veel mensen volgen Osho niet vanwege de vrije sex. Als ze dat willen doen kunnen ze net zo goed niet een ashram ingaan en blowen kun je ook hier in de coffeeshops doen.
Wel jammer dat je vrienden hebt verloren aan een ashram, maar dat is wel hun eigen keus, ook al kan jij je er niet goed in vinden. Ik ken ook genoeg mensen die Osho volgen, maar die niet zo zijn zoals jij het omschrijft. En die ook gewoon nog in de wereld staan. Maar ik ken ook iemand waarbij het wel een beetje mis is gegaan en die persoon was toen al labiel, wat ik ook moeilijk vond. Dan kan het best wel gevaarlijk zijn. Maar die was in Nederland bij een aftakking van Osho.
Maar wat betreft ashrams, de een is de ander niet. Ik kan me vanuit mezelf gezien heel goed voorstellen om in een ashram te gaan. Maar niet een met vrije sex en blowen zoals jij omschrijft. Maar ik geloof dat er zoveel wegen naar Rome zijn. Dingen die jij noemt kun je zien als fout, maar het kunnen ook wegen naar verlossing zijn. Het gaat nmi vooral om hoe je ermee omgaat.
Wat versta je onder vrije opvoeding?
Dag Surya,
Het komt door dat ene boek van Maroesja Perizonius dat ik er zo'n rottige nasmaak aan over gehouden heb!
Ik denk dat het een aftakking was van Osho. Die vrienden van mij waren op zoek naar zichzelf en de zingeving van het leven en toen zijn ze naar Pune gegaan. Toen ze weer terugkwamen deden ze nog gekker dan voorheen::o en in plaats van dat ze nou ‘het’ gevonden hadden waren ze de weg juist kwijt. En nog. Ik kan wel een lang verhaal vertellen wat ze er hebben gedaan en beleefd maar dat is niet te doen. wel hebben ze me verteld dat het een grote ****partij was, aidstesten. Buiten pune-ashram was het ook wildwest!
Contact hebben we niet meer.zij leven zo'n ander leven!
ik vraag me wel eens af wanneer ze wakker worden, hahahaha.Het is voor mij zo ongrijpbaar omdat we hier in zo'n andere wereld zijn dan in India. hoewel….ik kan erin komen dat zoiets als alternatief leven in India voor de hand liggend is. Een ashram ingaan dat zal ik niet snel doen. Ik denk dat ik er te nuchter voor ben. Ieder mens moet voor zichzelf beslissen of dat het is wat 'ie wil en als niks meer helpt dan doe je wat! Volkomen begrijpelijk.
Nadeel is dat je bij terugkeer in Nederland geconfronteerd wordt met zo'n andere manier van leven en wat kun je er dan nog mee?Ga naar een ashram, doe inspiratie op, neem het mee terug maar blijf wel met de voeten op de grond. Dan heb ik er ook niks op tegen.doorgeslagen medemensen heeft niemand wat aan.
Het wordt ook niet begrepen trouwens. Ik kom de hare Krishna's wel eens tegen en ooit eens een sadhu in Den haag op z'n kop zien staan. Werktte op mijn lachspieren! Sorry, ik begrijp zoiets niet.
Ik adviseer je om de documentaire van Maroesja perizonius eens te gaan bekijken of het boek te lezen. Een buurman van mij kent haar van toen hij nog in Den Haag woonde. Via hem heb ik het boek ‘de droom van mijn moeder’.
Het heeft indruk op me gemaakt. Onder vrije opvoeding versta ik kinderen grenzeloos alles laten toestaan, experimenteren met verschillende partners seks en gewoon, tegelijkertijd. Seks op 13 jarige leeftijd met volwassen mannen omdat je van de commune bent zoals met Maroesja is gebeurd. Kinderen hebben veiligheid nodig en die kreeg zij niet van haar ouders. Mamma lag in bed met andere kerels en soms was het goed voor de ontwikkeling om toe te kijken was de gedachte toen.
ouders willen het niet toegeven maar die hippietijd heeft ook fouten gehad. Het enige waar ik blij om ben is dat zij voor mij het pad hebben vrij gemaakt om zelf te kiezen waardoor we het allemaal nu gratis en voor niets hebben. Geen keurslijf van vrouw achter het aanrecht en de man die kostwinner is, baas in eigen buik, de pil.
De gitaar en de marihuajana mogen ze houden (vrije seks ook) hehe.
ik lees dat je vindt dat mensen niet naar een ashram hoeven voor seks en blowen, maar ik zie blowers nog niet met elkaar dammen in de coffeeshop!Als aanhangers van ashrams niet voor de seks, drugs en rock 'n roll gaan wat deden ze dan in Pune? Ik weet het, die in Pune is een rariteiten kabinet maar ik denk dat het in genoeg ashrams gebeurt.
Uit boeken en de Eenzame Planeet heb ik opgemaakt dat weinig Indiers naar ashrams gaan maar dat westerlingen er kind aan huis zijn.
Zodoende ben ik aan informatie gekomen.
Mijn toetsenbord doet raar, niet op de fouten letten:S
Jamila,
Dat vind ik nu juist het interessante aan die heleboel.
Waarom geven mensen zich over aan een of andere guru?
En waarom verguizen andere mensen dat?
En waarom leidt dat iedere keer weer tot excessen?
Dat zegt toch niets over die guru? Of wel?
Ter vergelijking:
Sommige mensen op dit prikbord vinden mij geweldig, anderen vinden mij een arrogante betweter.
Dat zegt toch helemaal niets over mijzelf?
Ik ken die mensen helemaal niet, nog nooit ontmoet, nog nooit gezien.
Behalve Shirley en Ineke, maar die vinden mij geen van beide, denk ik/hoop ik.
Rob
Beste Rob,
Ik vind goeroes eng:)
Als je ziet wat de mens voor kuddedier is en hoe gemakkelijk het is ze te laten volgen.
Een recensie of meningen van deze of gene zegt soms wel wat. Natuurlijk is het belangrijkste hoe je over jezelf denkt en je daar niet door de opinies van andere mensen te laten beinvloeden maar is het niet zo dat wij allen een spiegel nodig hebben in de vorm van familie of vrienden? Sommigen bezitten mensenkennis waar je iets aan hebt.
Als er mensen zijn die jou een betweter vinden kunnen er 2 dingen aan de hand zijn;
1 Ze kennen jou niet persoonlijk maar hoogstwaarschijnlijk haal je door je manier van schrijven,de inhoud, de aankleding van je verhaal arrogantie over je heen, maar je bent het niet.
2 Je bent echte arrogant;)
Vind je dit kloppen? Als het antwoord ja is dan doe je er wat mee. Bij nee haal je de schouders op.
Ik vind Baghwan niet een leuke man om te zien, hij is mij te afstandelijk met die tulband en witte gewaden. Bovendien doet hij me denken aan ayatollah Komeini van Iran en Osama Bin laden. Niet de sympathiekste figuren.
Ik denk ook dat hij heel uitgekookt was een soort van gluiperd. Ik heb hem nooit persoonlijk ontmoet, dit zegt mijn gevoel en idee. Een van die vriendinnen van mij had een foto van hem aan de muur hangen en wou graag met hem naar bed. Ze vertelde dat ze ernaar verlangde dat hij haar minnaar zou zijn! Heb haar wat schaapachtig aangekeken ha ha ha. Ging mijn verstand te boven! Het bizarre was dat zij helemaal niet gelovig en religieus was (ze moest daar niets van hebben) maar in India ging ze ineens de yoni en de lingum aanbidden, daar had ze foto's van en ik was zeer verbaasd. Dat zie je wel vaker bij mensen die niks van geloven moeten hebben, komen ze in India worden ze Boedhist! Komen ze terug naar het westen vinden ze je niet meer leuk omdat je fout bezig bent (denken ze). Opscheppers die ver bij mij uit de buurt mogen blijven want ik heb een hekel aan dit type mens. In ashrams zul je mij niet aantreffen want ik verwacht daar allemaal verlichte zielen te gaan ontmoeten die zalvende praatjes gaan bazelen in een hippie omgeving.
De hippietijd is allang voorbij, ha ha:D
Wat heeft dat nou weer met hippies te maken??
Ik ben ook zeker geen goeroe aanhanger, maar om hippies nou met goeroes te vergelijken……
Hippies zijn de “makers” van de flowerpower beweging en zijn daarom voor altijd verbonden met de seksuele, muzikale en sociale revolutie(s) van de jaren zestig en begin jaren '70. Ze leefden vaak in communes, rookten wiet, dronken thee en luisterden naar psychedelische muziek. Ze protesteerden tegen de oorlog, honger en armoede op de wereld. Hippies vonden ook dat de mens in harmonie met de natuur moet leven. Flowerpower drukte zich ook uit in kleding en haardracht: fleurige patronen en kleuren, haarbanden, slippers, ruwkatoenen hemden, wijdvallende kleding (vaak naar Indiase snit), lange haren…….
Ik zie het verband niet!
En ik kan het weten, ben opgevoed door hippietuig en er daardoor zelf nog min of meer 1.(
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?