backpackers

• peter

Ik kom op diverse fora de term “backpackers” tegen. Ik bedoel dit dus niet lullig of om te provoceren, maar kan mij iemand uitleggen wat jullie persoonlijk bedoelen met “backpacker”. Hang je een bepaalde filosofie aan, of draag je je bagage gewoon op je rug in plaats van een koffer? Ik persoonlijk vind dat de term “backpacker” te pas en te onpas wordt gebruikt! Ben je een “backpacker” als je met een rugzak reist? Per defenitie wel natuurlijk, maar is dat ook zo? Er zijn zelfs “backpackers” die per goepsreis gaan “backpacken” Ben benieuwd naar jullie mening!

Dag

• Theo Kiewiet

Dat zijn mensen die met een rugzak op vakantie gaan.

Er blijken subculturen uit geboren te zijn, doch voor mij was ‘t alleen maar voor ’t gemak, met zo'n rugzak mee door de bergen. :)

Groepsreizen, daar weet ik niets van, ik reis alleen of neem 1 of 2 vrienden mee, met van die grote koffers die niet in Aziatische kofferbakken passen. :D

• Johan

tja, 4 weken door thailand gereisd met m'n love. Rugzak en daypack mee, trein/bus in en uit. Geen gedoe met allerlei hotel-reserveringen, overal meiteloos slaap-accommodatie gevonden, zeer weinig rugzak gedragen, overal tuktuk voor een bedragje. wel LP (dit niet om de flow achterna te gaan echter in de LP staat heel veel informatie wat best wel handig is) mee en ongedwongen van het reizen genieten. Even geen Nederland met al z'n regeltjes, dit is mijn idee van backpack. mvg: Johan.

• Rob

Peter,

Dit is een definitie:

Rugzaktoerisme (Engels: backpacking) is een vorm van reizen, waarbij met name jongeren met een rugzak of backpack de wijde wereld intrekken. Vaak zijn de reizen van langere duur en wordt slechts korte tijd op een vaste locatie verbleven. Rugzaktoeristen reizen meestal met een beperkt budget en liften of gebruiken het openbaar vervoer. Vaak verblijven rugzaktoeristen in een jeugdherberg of goedkope hotels. Deze toeristen maken vaak gebruik van specifieke reisgidsen, zoals de Lonely Planet, de Rough Guide, Let's Go of de Footprint.

Voor mij is de kern niet de backpack, maar veel tijd en weinig geld hebben.

Rob

• jjg

Ik sluit me bij Johan aan. Alleen een rugzak en een kleinere voor de dagtrips. Een week of 4 jezelf onderdompelen in een nieuw land, nieuwe gebruiken,taal,cultuur, eten etc etc…Nieuwe mensen ontmoeten is voor mij net zo belangrijk als mooie dingen zien.

Wat betreftt de term : Mensen die met een groepsreis gaan, vind ik niet onder de term “backpacken” vallen. Naar mijn idee is backpacken zo min mogelijk vastgelegt en niet zoals je bij sommige organisaties ziet wanneer je het reissschema bekijkt. Daar is alles van dag tot dag al vast en geregeld. Inclusief de vrije tijd. Vrije tijd heb je met backpacken van begin tot eind. De een kiest voor een groepsreis,de ander voor het backpacken. Ook heb je bepaalde organisaties die “bouwstenen” aanbieden. Het is maar net waar je voorkeur ligt en waar je je prettig bij voelt.

Ik noem mezelf meer een luxe backpacker. Het liefst slaap ik niet op dorms ( slaapzalen ) maar lekker mn eigen kamer en badkamer.Kost wel iets meer maar daar spaar je ook voor Uiteraard wel in een hostel. Erg gezellig! . En je spullen toch ook wat veiliger mocht er een kwaadwillend persoon tussen de overige reizigers zitten. Al ben ik deze nog nooit tegengekomen…Verder gewoon lekker de bus/trein.

Een paar jaar terug 2x met toenmalige vriendin gegaan en de laatste 2x alleen. Beiden is leuk, maar mn voorkeur ligt toch wat meer om alleen erop te gaan. Totaal je eigen agenda en alles zelf bepalen. Prettig!! Maar, het delen van de/een belevenis is vaker alleen dan met iemand naast je 24/7 of wanneer je iemand ontmoet,…Een enkele keer wens je dan toch iemand naast je.

Voor mij begint het ècht op de dag van vertrek op het moment dat ik de deur hier achter mn dichttrek met het kriebelende gevoel “ok, daar gaan we!!” :)

• Theo Kiewiet

Let's Go, is dat iets nieuws?:S:D

• Prakhar

mensen die hun eigen plan trekken en onafhankelijk willen zijn, niets vooraf vastgelegd en zien waar het op aankomt. het risico nemen en avontuurlijk, dat zijn backpackers.

• prakhar

Rob Schreef:

——————————————————-

> Peter,

>

> Dit is een definitie:

> Rugzaktoerisme (Engels: backpacking) is een vorm

> van reizen, waarbij met name jongeren met een

> rugzak of backpack de wijde wereld intrekken. Vaak

> zijn de reizen van langere duur en wordt slechts

> korte tijd op een vaste locatie verbleven.

> Rugzaktoeristen reizen meestal met een beperkt

> budget en liften of gebruiken het openbaar

> vervoer. Vaak verblijven rugzaktoeristen in een

> jeugdherberg of goedkope hotels. Deze toeristen

> maken vaak gebruik van specifieke reisgidsen,

> zoals de Lonely Planet, de Rough Guide, Let's Go

> of de Footprint.

>

> Voor mij is de kern niet de backpack, maar veel

> tijd en weinig geld hebben.

>

> Rob

dat laatste doet 't em; daarom worden backpackers gezien als de reizigers die het beter weten dan de rest. weinig geld betekent automatisch (vraagteken) meer tussen de bevolking leven of zoiets. men gaat ervan uit dat de gewone toerist die op groepsreis gaat langs de highlights worden geraced en opgelicht worden.

daar zou men zich wel eens in kunnen vergissen

• Johan

Beste Rob, jij ziet als kern van het backpacken - veel tijd en weinig geld - Ik ben op mijn reis ook veel backpackers tegengekomen die ook maar een reguliere vakantie hadden van een week of 3 en zeker niet zuinig waren, ook niet voor het bedienend personeel van de hostels. Veel of weinig geld is relatief, hoe ga je er mee om ? gr.. Johan.

• Rob

Johan,

Alles is een kwestie van definitie.

Ik gaf er een: http://nl.wikipedia.org/wiki/Backpacker

Meerdere definities zijn mogelijk.

Als je elkaars taal niet spreekt/begrijpt kunnen er onzinnige discussies ontstaan.

Rob