Republic Day 26 januari

• Take2

Shirley Schreef:

——————————————————-

> Ik heb het in Delhi eens meegemaakt, althans ik

> dacht dat dit Independance day was….

> Volgens mij laat de gehele bevolking alleen maar

> een hoop vliegers de lucht in die dag….jong en

> oud. En wat vuurwerk.

> Was juist erg grappig om te zien!

Ik vraag me af of die afgedwongen onafhankelijkheid wel zo'n goed idee was. Want er zijn nu al die tijd spanningen geweest tussen Pakistan en India toen het land moest worden opgedeeld. Nu is er verdeeldheid en het land is uit elkaar gevallen.

Sommige mensen beweren dat India beter af was onder het Britse bewind. Ik denk dat het kiezen uit 2 kwaden was. Toch vind ik dat voor een eigen identiteit India wel een hoge prijs heeft moeten betalen. Swadeshi is okee maar niet uit emotie. Onafhankelijk kun je alleen suk6vol in zijn als het land eraan toe is en als je de nadelen goed in kaart hebt. Kijk maar naar Suriname…..en wat de onafhankelijkheid van het land gemaakt heeft. Vreselijk!

• dr. Khan

Take2 Schreef:

——————————————————-

> >

> Ik vraag me af of die afgedwongen

> onafhankelijkheid wel zo'n goed idee was.

Tijd om goede boekjes te lezen.

> Sommige mensen beweren dat India beter af was

> onder het Britse bewind.

???? Wellicht was Nederland ook beter af onder een Spaans regime (om andere regimes maar niet te noemen). Ik kom bij serieuse mensen dit soort larie echter niet tegen.

> Onafhankelijk kun je alleen suk6vol in zijn als

> het land eraan toe is en als je de nadelen goed in

> kaart hebt.

De nadelen van het Britse Imperialisme voor India waren overduidelijk. Britten die trouwens niet terugschrokken voor het vermoorden van burgers, al dan niet met de inzet van gifgas. Maar natuurlijk was dat een nadeeltje dat opwoog tegen het overduidelijke voordeel dat de UK de economie kon laten draaien op het leeggraaien van de kolonien. Om een klein voorbeeld te geven, in 1947 was India een spoornet gelaten dat uitstekend geschikt was om troepen snel te vervoeren en grondstoffen af te voeren naar havens, en in Engeland geproduceerde zaken te importeren. Voor een natie in opbouw die een goed intern transportnet nodig had, was het echter niet geschikt.

De vergelijking met Suriname ontgaat mij geheel.

Eigenlijk begin ik me nu af te vragen waarom ik hier nog reageer. Tegen dit soort stupiditeiten ben ik niet meer opgewassen.

Ik wens hierbij iedereen veel succes met zijn/haar reizen in India. Dit is mijn laatste bijdrage geweest. Het is definitief over en sluiten.

(td)

• surya

Hoi Khan,

Ik vind het jammer dat je stopt met je bijdragen aan dit forum. Want je had veel goede en interessante input hier.

Ik hoop dat je er nog wel mee doorgaat!!!

groetjes

• kataraja

Khan ik kan je reactie goed begrijpen maar ik hoop dat je toch nog hier blijft, ik vind je reacties altijd evenwichtig en wijs! De reaktie van Take 2 doet mij denken aan duitsers die de autobahn roemen, als overblijfsel van de **&&%^&*

Jou reaktie vond ik zeer treffend “Om een klein voorbeeld te geven, in 1947 was India een spoornet gelaten dat uitstekend geschikt was om troepen snel te vervoeren en grondstoffen af te voeren naar havens, en in Engeland geproduceerde zaken te importeren”.

Take2, bezetting is altijd fout!!!

• erik

Neem een pauze maar kom daarna terug, svp. Ik vind je bijdrages altijd waardevol.

• Rob

“Onafhankelijk kun je alleen suk6vol in zijn als het land eraan toe is en als je de nadelen goed in kaart hebt. Kijk maar naar Suriname…..en wat de onafhankelijkheid van het land gemaakt heeft. Vreselijk!”

Take2,

Het is niet de inmiddels 35 jarige onafhankelijkheid wat Suriname gemaakt heeft wat het nu is, maar de eeuwenlange slavernij.

India is geen land dat uit elkaar gevallen is, hoe kom je daar bij?

Er is een afscheiding geweest met West- en Oost Pakistan, bedoel je dat?

India is nu de grootste democratische, multiculturele republiek ter wereld (en Suriname de kleinste)

Met een economische groei van 10 % per jaar.

Rob

• Rob

“Eigenlijk begin ik me nu af te vragen waarom ik hier nog reageer. Tegen dit soort stupiditeiten ben ik niet meer opgewassen. ”

Khan,

Take2 is compleet aan het doorslaan, niets van aantrekken.

Dit heb ik nog nooit eerder mee gemaakt: een “culture shock” voordat iemand naar India geweest is.

Zolang ik het leuk vind reageer ik, anders kap ik er ook mee.

Niet met dit prikbord, maar met Take2.

Rob

• Take2

Ah, ik zie dat ik afgeserveerd ben:)

Sommigen van jullie hebben niet helemaal de goede conclusies getrokken uit mijn bijdrage.

Maar ik heb geen zin om daar op in te gaan.

Ik ben niet dom maar stel soms wel domme vragen.

Khan, ik moet een beetje lachen om je plotselinge uitbarsting; je laat je toch niet wegjagen doordat er een paar domme reacties tussen zitten? Er bekruipt me een raar gevoel dat je de boel hier wel erg bloedserieus neemt. Ik bedoel, het is uiteindelijk maar een forum en niet je levenswerk. Zo breng je het nu wel.

Ook ik vind je bijdragen erg goed(tu)

Maar als je het zat bent; ik hou je niet tegen…..

• Rob

“Ah, ik zie dat ik afgeserveerd ben ”

Take2,

Heb je daar iets van geleerd?

Rob

• Take2

Rob Schreef:

——————————————————-

> “Ah, ik zie dat ik afgeserveerd ben ”

>

> Take2,

>

> Heb je daar iets van geleerd?

>

> Rob

Nee. Ik vind dat ik niks verkeerd heb gedaan. Ik denk eerder dat de ‘experts’ een beetje overgevoelig zijn.