Pashmina-sjaal of Kasjmieren-sjaal?

• Take2

Zit er verschil tussen een Pashmina-sjaal en een Kasjmieren-sjaal?

Of is het beide hetzelfde?

Zo nee; wat zijn de verschillen?

:)

• Take2

Take2 Schreef:

——————————————————-

> Zit er verschil tussen een Pashmina-sjaal en een

> Kasjmieren-sjaal?

> Of is het beide hetzelfde?

>

> Zo nee; wat zijn de verschillen?

>

> :)

Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen? I need that information(tu)

• riez

en of er verschil in zit. De verwarring zit m vaak in dat de pashmina sjaals uit Kashmir komen en dus verwart worden met kashmiri sjaals. Pashmina's (de echte) worden gemaakt van andere/ betere kwaliteit wol dan de gewone kashmiri sjaals. Pashmina's worden gemaakt van schapenwol die diverse malen gesponnen wordt waardoor het superzacht wordt. Er gaat ontzettend veel tijd en werk inzitten voordat wol genoeg gesponnen is en dun genoeg is om als wol voor pashmina's gebruikkt te worden. Mijn schoonmoeder spint de wol voor pashmina's en ik kan je vertellen dat het een zeer nauwkeurig en tijdrovend werk is om de draad precies goed genoeg te krijgen voordat hij verkocht kan worden aan de fabriek als goed genoeg wol voor een pashmina sjaal. Echt pashmina's zijn daarom ook enorm duur. Kashmiri sjaal zijn van veel grovere wol en daardoor goedkoper. Daarnaast bevatten echte kashmiri sjaals “embroderie” motieven (weet even geen nlds woord daarvoor) en zijn kashmiri sjaal dusdanoig groot dat ze als poncho's ebruikt kunnen worden. Pashmina's zijn smaller en dus meer een sjaal zoals wij sjaal kennen. Hebben soms ook motieven, maar zijn vaker unikleurig. Kashmiri sjaals kunnen wel gemaakt zijn van pashmina, maar dat verschil merk je dus aan de prijs.

• Take2

riez Schreef:

——————————————————-

> en of er verschil in zit. De verwarring zit m vaak

> in dat de pashmina sjaals uit Kashmir komen en dus

> verwart worden met kashmiri sjaals. Pashmina's (de

> echte) worden gemaakt van andere/ betere kwaliteit

> wol dan de gewone kashmiri sjaals. Pashmina's

> worden gemaakt van schapenwol die diverse malen

> gesponnen wordt waardoor het superzacht wordt. Er

> gaat ontzettend veel tijd en werk inzitten voordat

> wol genoeg gesponnen is en dun genoeg is om als

> wol voor pashmina's gebruikkt te worden. Mijn

> schoonmoeder spint de wol voor pashmina's en ik

> kan je vertellen dat het een zeer nauwkeurig en

> tijdrovend werk is om de draad precies goed genoeg

> te krijgen voordat hij verkocht kan worden aan de

> fabriek als goed genoeg wol voor een pashmina

> sjaal. Echt pashmina's zijn daarom ook enorm duur.

> Kashmiri sjaal zijn van veel grovere wol en

> daardoor goedkoper. Daarnaast bevatten echte

> kashmiri sjaals “embroderie” motieven (weet even

> geen nlds woord daarvoor) en zijn kashmiri sjaal

> dusdanoig groot dat ze als poncho's ebruikt kunnen

> worden. Pashmina's zijn smaller en dus meer een

> sjaal zoals wij sjaal kennen. Hebben soms ook

> motieven, maar zijn vaker unikleurig. Kashmiri

> sjaals kunnen wel gemaakt zijn van pashmina, maar

> dat verschil merk je dus aan de prijs.

Hai Riez,

Superbedankt voor deze info. Ik wil graag als ik in India kom graag èn een echte Pashmina-sjaal kopen en een echte Kasjmieren-sjaal. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van beide? Ik wil dus wel de originele en niet de winkel uitlopen met neppers of door verwarring met 2 Pashmina's of andersom:)

En waar koop je in India deze sjaals ergens?

Ik ga zelf naar Bangelore en Mumbai. Heb je suggesties?

Ik hoop trouwens dat je schoonmoeder ook een fatsoenlijk salaris krijgt voor het spinnen van al die wol - het is veel werk zo lees ik. Ik ben bereid om een goede en eerlijke prijs te betalen(tu)

• riez

Wij zelf kopen ze alleen in KAshmir zelf….:), maar ik zal vanavond aan mn man vragen of hij adressen weet in Bangalore of Mumbai.

Euh…nee…de vrouwen die avonden lang zitten te spinnen met eelt op hun vingers krijgen maar een fractie van de werkelijke prijs voor hun harde werk. Maar beter iets dan niets…

• Take2

riez Schreef:

——————————————————-

> Wij zelf kopen ze alleen in KAshmir zelf….:),

> maar ik zal vanavond aan mn man vragen of hij

> adressen weet in Bangalore of Mumbai.

>

> Euh…nee…de vrouwen die avonden lang zitten te

> spinnen met eelt op hun vingers krijgen maar een

> fractie van de werkelijke prijs voor hun harde

> werk. Maar beter iets dan niets…

Dat betreur ik Riez. Jammer dat de werkgevers/tussenliggende personen het altijd weer verprutsen voor het werkvolk dat het èchte harde werk doet. Als toerist zijnde (en ‘rijke’ westerling) ben ik best bereid om een eerlijke prijs te betalen. Het frustreert me dat mijn geld dan niet komt bij de mensen die het verdienen….:(

Enneh, ik hou me voor goede adressen aanbevolen!:) In Mumbai moet zeker toch wel iets te vinden zijn waar ze de èchte sjaals verkopen toch? Zijn de Emporiums misschien iets?

• kataraja

Ik ben blij dat je een echte pashmina kan betalen, hou er rekening mee als het van de juiste wol is, dat je enkele duizende dollars kwijt bent voor je sjaal!

• surya

lekker zinloos

• Take2

Huh, wat bedoel je met ‘lekker zinloos’ Surya?:S

Ik ben helemaal niet van plan om duizenden Dollars wat Kataraja suggereert neer te leggen voor 1 Kasjmieren sjaal.

Er zijn vast wel veel(!) goedkopere exemplaren. Die dingen varieren vast en zeker wel in prijs want je kunt een sjaal zo duur maken als je wilt, toch?

• Take2

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Ik ben blij dat je een echte pashmina kan betalen,

> hou er rekening mee als het van de juiste wol is,

> dat je enkele duizende dollars kwijt bent voor je

> sjaal!

Dat geloof ik niet. Jij schuift vast het allerduurste exemplaar van de gehele collectie naar voren, grapjas! Er zijn sjaals van verschillende prijzen, patronen en je kunt het allemaal zo duur maken als je wilt.

Trouwens, ik kan het me helemaal niet veroorloven om duizenden Dollars te besteden aan de dingen die ik wil doen in India! Het moet wel een beetje in het normale blijven.

Ik heb gehoord en gelezen dat de prijzen voor een Pashmina (de echte dan) ongeveer vanaf 50 Dollar beginnen en ja dat kan oplopen tot heel veel geld. Ik ga echt geen 300 Dollar uitgeven aan zo'n ding! En anders gaat het gewoon niet door hey(td) Er zijn grenzen.

Omdat in India meestal afgedingt moet worden wilde ik een richtlijn weten wat een echte ongeveer moet kosten.