visum NL voor Indier

• Sundri

Een Indiër kan wel zelf een visum aanvragen zonder uitnodiging, mits deze beschikt over een hoog genoeg inkomen. Een inkomen dat voldoet aan Europese normen. In alle andere gevallen is een uitnodiging met garantiestelling noodzakelijk. Dat kan zijn van een natuurlijke persoon, een bedrijf of een opleidingsinstituut (universiteit).

• Rob

Sundri,

Als ik het goed gelezen heb was de 2e vraag van Carin:

Hoeveel kans maak je als je als Indier in bezwaar gaat tegen een afwijzing?

Rob

• Sundri

Daarop heb ik geen antwoord.

Ik weet wel, dat als je zorgt dat alle papieren op orde zijn, en als de betrokken Indiër de juiste antwoorden geeft indien hij een interview krijgt, de kans erg groot is, dat hij een visum krijgt en dat gaat ook nog snel. Wat vooral van belang is, dat de ambassade er 100% van overtuigd is dat hij/zij naar India zal terugkeren. Nu heb ik het over een toeristenvisum, dus niet over een MVV.

• Rob

Sundri,

Ik heb ook geen antwoord op de vraag van Carin.

Wel ben ik nieuwsgierig waarom een Schengenvisum voor een Indier afgewezen wordt.

Dat wordt in haar vraagstelling niet duidelijk.

Ik doe graag aan vraagverheldering.

Niet iedereen op dit prikbord stelt mijn wedervragen op prijs.

Rob

Vraagverheldering

• Sundri

Ik hoorde 'ns het verhaal over een man die een toeristenvisum voor de UK wilde krijgen en hij kreeg die niet, terwijl in principe de papieren wel op orde waren. Maar na het interview kreeg hij het antwoord dat ze er niet van overtuigd waren, dat hij naar India zou terugkeren. Volgens mij is dat laatste altijd de belangrijkste reden voor een afwijzing, hoewel het hier dus niet om een Schengenvisum ging. Ik heb geen idee of bezwaar maken helpt. Ik moet zeggen, dat alle keren, dat ik garant stond voor een Indiër, deze ook steeds een toeristenvisum kreeg. Ik zorg dan ook wel dat alle papieren op orde zijn, sterker nog: ik voeg er nog extra papieren aan toe, waar ze om zouden kunnen vragen (b.v. bewijs van geschikte huisvesting, zoals huurcontract of bewijs eigendom woning). Verder druk ik de Indiër op het hart in zijn antwoorden (bij het interview) niet af te wijken van wat in de papieren staat en vooral een soort zekerheid of vertrouwen uit te stralen. Zoiets als “ik wil helemaal niet in NL wonen, ik hou van mijn India, ik wil alleen maar…”

• Marianne

De reden dat een toeristenvisum afgewezen kan worden is “vestigingsgevaar of landvlucht”. Zelfs als je dossier helemaal compleet is en je aan alle eisen voldoet. Dit is slechts een vermoeden, en kan een ambassade dit nooit hard maken. Een advies: ga nooit liegen! het woord trouwen wekt ook argwaan, want dan vermoeden ze dat degene in Nederland blijft (vestigingsgevaar) Als je de procedures volgt, en aan alle eisen voldoet dan is er weinig aan de hand.

Ik heb het toeristenvisum voor mijn echtgenoot (Nepal) nu 2 x doorlopen en we hebben nu een verblijfsvergunning voor 5 jaar.

• Sundri

Hallo Tanka,

Het woord trouwen trekt helemaal geen argwaan… Het is de manier waarop je het brengt. Mijn echtgenoot is nu in NL op een toeristenvisum; dat we getrouwd zijn leek eerder een voordeel dan een nadeel om een toeristenvisum te krijgen. Tijdens het interview was hij heel duidelijk dat het niet zijn intentie is om in NL te gaan wonen. Zou dat wel het geval zijn, dan moet je (inderdaad) gewoon eerlijk zijn en zeggen dat hij eerst eens wil zien hoe het is in NL alvorens een aanvraag voor een MVV te doen. Je hebt gelijk als je zegt, dat het erg belangrijk is eerlijk en duidelijk te zijn t.a.v. je intenties.

Je tweede alinea raakt mijns inziens kant nog wal. Heeft je Nepalese echtgenoot nu een toeristenvisum voor NL of heb je de papieren c.q. procedure daarvoor 2 x doorlopen of heeft hij nu een verblijfsvergunning voor NL voor 5 jaar of bedoel je zelfs iets heel anders???

• Marianne

Sundri,

En nu begrijp ik jou niet. Of jij woont in India en zijn jullie op vakantie in Nederland?

Als je getrouwd bent dan is het toch meestal de bedoeling dat je bij elkaar woont. Een toeristenvisum betekent dat de aanvrager moet terugkeren naar land van herkomst. En als je getrouwd bent dan kunnen ze vermoeden dat de aanvrager (bij zijn echtgenoot wil blijven in…NL).

Jouw echtgenoot heeft dus duidelijk in het interview gezegd dat hij niet in NL wil wonen. Maar jullie zijn toch getrouwd ?… of heb ik iets niet goed begrepen uit jouw verhaal?

Allerlei ervaringen van mensen die een toeristenvisum aanvragen kan je lezen op buitenlandse partner.nl.

Hoezo raakt mijn 2e alinea kant noch wal? In mijn geval zat het zo: mijn partner (toen nog niet officieel) is eerst naar Nederland gekomen via een toeristenvisum. (want wat doe je als iemand doodziek van de heimwee is) Die eerste keer is het visum afgewezen vanwege "landvlucht of vestigingsgevaar. (die afwijzing kwam van de Duitse ambassade in KTM) Opnieuw aangevraagd via het Nederlandse consulaat en die dienen het verzoek in, in Delhi. Toen heeft hij het toeristenvisum wel gekregen. Toen terug naar Nepal. na 3 maanden weer een toeristenvisum aangevraagd. Precies hetzelfde verhaal. Weer afwijzing. Weer in Delhi aangevraagd en is toegekend. Aangezien er geen heimwee was en zeer gelukkig samen zijn, heb ik het MVV aangevraagd. Dat is toegekend en nu heeft hij een verblijfsvergunning voor 5 jaar.

ps. wij waren dus ten tijde van het aanvragen van het toeristenvisum geen geregistreerd partner.

Hoop dat ik ietsepietse duidelijker ben. gr

• Sundri

Ja, nu is je tweede alinea duidelijk :).

Natuurlijk is het onze intentie om te gaan samenwonen. Dat lijkt me duidelijk. Wij gaan in India wonen en mijn man is nu in NL om met mijn leven in NL en familie kennis te maken. Ik mag al in India (ver)blijven en hoef er niet weg; de procedures verlopen gelukkig allemaal goed. Nu ben ik bezig met de voorbereidingen voor mijn vertrek, hopelijk gaat het allemaal nog dit jaar voor elkaar komen, maar zeker is dat niet. Daarbij spelen allerlei persoonlijke factoren een rol.

• Tanka

Sundri,

Ik hoop dat het voor jou en jouw partner allemaal gaat zoals jullie wensen. Of het leven in nl is of in India. De procedure voor een mvv kan pittig zijn. Mocht je toch nog een vraag hebben vwb ervaring met mvv kan je me altijd mailen. Maar voor jullie: heel veel geluk en liefde. gr