4 maanden naar India, totaal onmogelijk?

• katja

Hallo allemaal,

ik heb een vraag; een aantal maanden geleden heb ik een reis voor 4 maanden naar India geboekt…nu is e.e.a. veranderd als het gaat om visa. Ik belde net de india visa service en de medewerkster aan de telefoon gaf aan dat het inderdaad maar 3 maanden mogelijk is en dat ze het wel konden voorleggen aan de ambassade. Gaat een visa in op dag van afgifte? dan betekent dat dat ik 3 dagen voor mijn vertrek te horen zal krijgen dat ik een nieuwe retourvlucht moet boeken….dat is toch raar..

heb ik echt pech? Ik snap het niet, heb in het verleden zoveel mensen gekend die langer naar India gingen. Deze mevrouw kon me ook niets aangeven over de kansen dat ik wel 4 maanden kan blijven. Ze was niet echt ‘meedenkend’.

hebben julie een idee hoe groot de kans is dat de ambasade toch 4 maanden goedkeurt? Moet ik anders tussendoor een maand in Nepal zitten; ze gaf aan dat je wel vanuit een buurland weer opnieuw india in kan maar daar moet een maand tussen zitten….

Wie weet een oplossing?

alvast bedankt!

Katja

• Sundri

Kees M. kreeg in oktober (nadat de nieuwe visumregels zijn ingegaan) een visum voor een half jaar. Hij verblijft altijd de winter in India. Dus volgens mij is een visum voor maximaal 6 maanden nog steeds mogelijk. De visumdienst geeft overigens nooit duidelijke antwoorden. Ze weten het simpelweg evenmin zeker, omdat het nooit zeker is hoe de consulaire dienst van de Indiase ambassade zal beslissen; zo gaat dat in India ook.

Overigens zegt de website van de Indiase ambassade dit:

Tourist visa

A Tourist Visa is given to those visiting India for purposes related to tourism, recreation, sight seeing and to meet friends/relatives. TV valid upto 6 months is issued. Please note the validity of the visa is effective from the date of issue.

Volgens mij is maximaal een half jaar dus nog steeds mogelijk

• Sundri

Zie ook de website van de ambassade http://www.indianembassy.nl/page181000.htm

• Olga

Mijn moeder had vlak na de ingevoerde regels een visumdienst aan de telefoon (ik dacht de visumdienst aan de veemarkt te Amsterdam). Ze zei dat diegene wel behulpzaam was, in tegenstelling tot iemand anders die ze eerder gemaild en/of gebeld had (de eerst genoemde visumdienst had ze in de eerste plaats aan de lijn vanwege haar werk en dus vroeg ze gelijk even verder over India). Deze eerst genoemde zei toen, zover ik me herinner, dat het best nog mogelijk is om een visum voor langere tijd (6 maanden of een jaar zal er bedoeld zijn) te krijgen, als je gewoon kan aantonen dat je genoeg geld op je rekening hebt om het te kunnen financieren. Mogelijk word je ook op interview gevraagd. Weet niet meer zeker of dat toen aan de telefoon gezegd werd, maar zal het wel ergens gelezen hebben. Ook meen ik ergens gelezen te hebben, op een wereldwijzer-forum ofzo, dat de ambassade onvoorspelbaar is (iemand van een visumdienst die antwoordde ergens op). Via een buitenlands forum, die Khan hier geloof ik eens gaf, heb ik ook een en ander gelezen. Een visum halen in een buurland van India kan lastiger worden. Mogelijk moet je zelfs 2 maanden wachten (in Nepal of Sri Lanka of beide), maar hier schijnt, als het goed is, nog wat onduidelijkheid over te zijn. Als je vanuit India naar zo'n buurland gaat, krijg je mogelijk een visum van 3 maanden, maar het kan misschien ook nog korter zijn. Nog over die andere persoon van de andere visumdienst: die zei of schreef geloof ik ook dat enkel 3 maanden mogelijk is.

• Rob

Katja,

Indiase ambassades over de hele wereld zijn vrij in de war.

Het enige wat je kunt doen is een visum aanvragen voor de periode die je wilt gaan.

En verder afwachten.

Een visum voor India gaat in op de dag van afgifte, dat is al jaren zo.

Dat je dat niet wist pleit niet voor jezelf.

In Engeland is er dusdanig geprotesteerd tegen die regels dat ze weer versoepeld zijn.

Hier in Nederland komen de vragen en klachten alleen maar op dit prikbord terecht.

Die horen thuis bij de Indiase Ambassade en/of het Ministerie van BZK.

Rob

• Rianne

Hoi Katja,

Ik vertrek zelf de 21e voor 4 maanden naar India. Had ook zo mijn twijfels over het visum, na alles wat op internet stond. Ken echter wel mensen die in december voor 6 maanden vertrokken zijn en zonder problemen een visum kregen.

Gister naar t visum centrum in Amsterdam geweest, formulier ingevuld, foto's erbij, double entry visum voor 6 maanden werd gewoon aangevraagd.

Morgen moet ik hem ophalen, het ging wel érg makkelijk, dus hoop op geen problemen morgen. Maar ga er stiekem gewoon van uit dat ik morgen gewoon een geldig visum heb..

Ik zal het je laten weten!

Succes, gr. Rianne

• Olga

Hoi Rianne,

Fijn dat je het meldt, over mensen die in Dec. zijn vertrokken en gewoon een 6 maanden visum hebben gekregen. Ook fijn om het straks nog van jouzelf te horen. Het is handig om dit te weten van mensen die het al hebben aangevraagd en gekregen.

Groetjes,

Olga

• Jacolien

hoi allemaal,

Wat betreft een visa krijgen voor naar India Goa.

Mij visa was 6dec verlopen kon dus pas 6 jan weer een nieuwe aanvragen ivm nieuwe regeltjes.

Net even gebeld over een vraag ivm met de visa naar Den Haag wat. krijg ik tot mijn verbazing te horen, weer veranderd nu moet je visa met ingang van gisteren 2 maanden verlopen zijn. Ze zijn daar echt gek geworden.

4 maanden naar India onmogelijk, voor mij is er inkomen al onmogelijk.

Groetjes Jacolien

• erik

Nieuwste Indiase spreekwoord: “Een dag geen visum verandering is een dag niet geleefd”

• kataraja

Nieuwste Gronings spreekwoord. Een dag vakantie zonder achterbank, is voor de achterbankguru, pure armoe!!