Moesson-periode in Zuid-India

• Take2

Hier ben ik weer (na een aantal weken van afwezigheid i.v.m computerproblemen)!

Allemaal in ieder geval nog een voorspoedig, reislustig 2010 toegewenst!

Om te beginnen wil ik iedereen laten weten dat ik de nieuwste (en dikste) Lonely Planet heb gekocht over India :-)

Dat al ter voorbereiding op mijn reis die dit jaar plaats gaat vinden. Ik heb er zin in!

Omdat ik wegens werkzaamheden allèèn in het najaar Oktober/November 2010 weg kan vraag ik me af hoe de situatie dan zo ongeveer KAN zijn in Zuid-India qua weersomstandigheden.

Ik weet dat het dan moessonperiode is en nu de tijd dichterbij komt dat ik bij IndiaOnline mijn reis wil gaan boeken vraag ik me af of ik er verstandig aan doe om juist dan naar Zuid-India af te reizen; ik zou het erg jammer vinden dat mijn 3 weekse vakantie in India èèn grote regenbui wordt of dat ik mijn reizen naar bezienswaardigheden moet staken wegens slecht begaanbare wegen c.q storm.

Strand wil ik doen in Goa - kan dat tijdens de moesson periode in het Zuiden?

Graag zou ik van mensen willen horen hoe het is om tijdens de moesson in het Zuiden te reizen.

Groetjezzzz Take2

• Rob

Take2,

Er zijn in India globaal gezien 2 moessontijden.

Die zijn niet in Noord en Zuid, maar aan de West- en Oostkust simpel gezegd.

http://www.mapsofindia.com/maps/india/southwestmonsoon.htm

http://www.mapsofindia.com/maps/india/northeastmonsoon.htm

Zelf heb ik alleen ervaring met rondom juli in India (Delhi / Mumbai Chennai / Kolkata)

Goa en Mumbai zijn erg regenachtig rondom die tijd.

Verder viel het mij wel mee.

Rob

• Khan

Met alle respect voor de vragensteller, dit dreigt weer een vraag te worden als “kan het sneeuwen in Europa in november?”. Wellicht kun je je reisschema posten om e.e.a. wat meer duidelijk te maken.

“Het Zuiden” bestaat niet. Ook al niet omdat de verschillende staten kwa cultuur verschillen. Je hoeft alleen een tijdje films uit Tamil Nadu, Karnataka en Andrha Pradesh te bekijken en je kunt zoal (subtiele) verschillen ontdekken. Wellicht dat in lungi geklede mannen met grote snorren die om de zoveel tijd “Hey” brullen een soort van gemene deler zijn (in films althans), maar daar houdt het wel mee op.

Om het op het weer te houden, je zit al met de scheiding die door de Western Ghats gevormd wordt.

Ik ken alleen de oostkust TN en AP in deze periode. De monsoon loopt ten einde, maar dat wil niet zeggen dat het dan matig regent. In tegendeel. Strandweer is het daar in elk geval niet. Nu kan ik wel allerlei (waargebeurde) horrorverhalen gaan vertellen over treinen die in de kolkende massa verdwenen omdat er kort daarvoor een brug totaal was weggeslagen, maar daar heb je eigenlijk niets aan. Dit om de simpele reden dat het weer, zoals alles in India, onvoorspelbaar is. Ik zou dat in het achterhoofd houden, flexibiliteit in je reisschema inbouwen en voor de rest genieten van de ervaring van de monsoon periode. Ga echter niet in het water rondstappen als het niet hoeft, en koop een flesje dettol om in het water te doen waarmee je je wast. Let op wondjes, er kan rotzooi in het water op straat zitten.

• Take2

Sorry Khan, maar je begrijpt natuurlijk wel dat ik de ervaringen van andere reizigers nodig heb om een beetje een beeld te kunnen vormen van wat ik kan verwachten van Zuid-India in de regenperiode. En ja, de moesson periode aan de westkust lijkt me wel voldoende om het een en ander wat duidelijker te maken. West moesson daar bedoel ik dus mee dat het ook Zuid-India beslaat.

Maar om een antwoord te geven op je vraag over mijn reisschema; Bangelore, Mysore, Cochin, backwaters van Kerala en de kust daar en verder Mumbai en Goa. Heel precies kan ik het nou niet zeggen want dan moet ik eerst weer naar de website van IndiaOnline surfen om te gaan kijken en ik zit nu momenteel hier :-)

Ik begrijp dat het zeker geen strandweer is tijdens de moesson, maar hoe zit het dan met Goa? Kan ik daar wel aan het strand liggen of is het daar hetzelfde liedje?

Ik ben niet bang voor een in de afgrond stortende bus of auto tijdens hevige regenval, ha ha - aan dat soort informatie heb ik inderdaad niks. Zijn uitzonderingen, toch? Waar het mij omgaat is of de boel nog te bereizen is en of ik in èèn grote wolkbreuk of storm kom waardoor mijn hele vakantie 1 grote (ongewenste) waterpartij wordt. Het is ook jammer om het reisschema te moeten onderbreken vanwege het weer want ik ga dus juist naar die plekken omdat ik ze graag wil zien! Ik heb er toch niets aan om de heleboel (steeds) om te moeten gooien? Ik kies bewust voor Zuid-India en dan wil ik niet de helft moeten missen en zielig op de hotelkamer zitten terwijl ik sip naar buiten kijk hoe de wereld een beetje aan het wegspoelen is…..ja, het is misschien wat overdreven geformuleerd maar het punt is wel duidelijk.

Zo stel ik mij de moesson ongeveer voor :-)

Daarom stel ik het op prijs dat mensen gewoon hun ervaringen (niet mooier of slechter) hier vertellen zodat ik zelf een conclusie kan trekken. Het geeft ook helemaal niet of het ene het ander tegenspreekt; alle info geeft me op termijn wel een algemeen beeld en alle tips zijn welkom!

Ik heb ook iets gehoord van de befaamde moessonfeesten; is er iemand die daar wel eens aan mee heeft gedaan of er is geweest? Zo ja; hoe was dat?

Voor Khan nog; sneeuw in Europa is wel heeeeel erg tricky. Het ene land heeft het wel maar het andere weinig of helemaal niet!! Voor Nederland zou ik absoluut 100% een negatief reisadvies geven. Dat geldt trouwens voor de hele winterperiode hier; het is vaak miserabel…..en dus is het simpel om het af te raden - iets wat ik anders ervaar als we het hebben over het weer in India. Geen vergelijk.