to do en verblijven in Calcutta

• Frank

Ook van mij allemaal de beste wensen voor 2010:)-D

Binnenkort gaan we weer naar India:)-D deze keer voor het eerst naar Calcutta. Hebben jullie tips voor ons waar we beslist naar toe moeten? Het mag ook in de omgeving zijn. We zijn er waarschijnlijk zo'n dag of 4/5, waarna we doorreizen naar Bubaneshwar en Puri.

Tevens zijn tips over hotels/guesthouses in Calcutta en Bubaneshwar ook van harte welkom (budget max. ongeveer 40 euro per double room)!

Alvast bedankt,

Frank

• erik

Fantastische ervaring, Calcutta. Het museum is super (vooral omdat ze een enorme collectie hebben en ook echt alles laten zien:)) http://www.indianmuseumkolkata.org/

De botanische tuin met de grootste Banyan boom is leuk (ben ik ooit met een bootje heen geweest), ik geloof dat Rob dat hier laatst ook al heeft genoemd als tip en verder is gewoon rondlopen en rondkijken, ook in de grote overdekte markt vlak bij Sudder street, een bijzondere ervaring.

Hotels kan ik je net mee helpen, daarvoor is het te lang geleden dat ik er was.

In Bhubaneshwar verkochten ze ergens mini tempeltjes van steen verstopt in een doorgezaagd Philips-peertje. Ik vond het een geweldig soevenier voor een euro of zo, maar heb hem helaas stuk laten vallen :(

• Cécile

In Calcutta hebben wij 2 x gelogeerd in het Ashreen guesthouse (steegje achter van Sudder St.). We hebben in 2 verschillende kamers geslapen, die waren allebei mooi en erg goedkoop. Ashreen heeft aan de overkant van de steeg een dependance maar wij sliepen in het hoofdgebouw zeg maar (waar de receptie is). Destijds werkten er 2 jonge gasten aan de receptie, beetje weirdo's :-) maar wel grappig en ze kunnen alles voor je regelen (wij hebben bijv. tour naar Sunderbans geregeld via hun). Zie verder mijn berichtje bij het item “Strand aan de oostkust” wat laatst is geplaatst voor accommodatie in Puri als je daar ook geïnteresseerd in bent.

Groetjes en veel plezier!

• Frank

Cécile, dankjewel! Dat bericht had ik inderdaad al met veel interesse gelezen en we gaan ook zeer zeker naar Puri, in plaats van Goa, waar we normaal aan het eind van de vakantie heengingen. Goa vinden we niet zo leuk meer.

Het hotel van jou in Puri had ik al opgeslagen in m'n favorieten, het ziet er leuk uit, dankjewel!

• Frank

klinkt geweldig, we zijn de dagen aan het aftellen, de 24e vertrekken we, dankjewel voor de tips(:P)

• Take2

Hey Frank,

Wauw, Calcutta! Daar wil ik zelf ook nog wel eens heen!

Ik heb gehoord dat het qua cultuur en kunst dè stad van India is en dat je het leven op de straat in z'n puurste vorm tegenkomt.

Ooit gehoord en ergens gelezen dat Calcutta ook wel "Hells Kitchen' wordt genoemd vanwege de armoede.

En ik heb eens met iemand gesproken die me verteld heeft dat de deelstaat West-Bengalen juist heel mooi is omdat er een natuurpark is dat de moeite van het bezoeken waard is. Ook al is het veel moeras etc.

Ik wens je veel plezier op reis.

Groeten Take2

• surya

Kolkata is mijn lievelingsstad. Je kunt naar Kumar tolli gaan. Daar worden heel veel beelden gemaakt, is echt fantastisch. Verder kun je naar Belur Math gaan. Of Dakhineshwar. Google maar dan vind je waarom.

Take2 heeft het over de Sunderbans. Een aanrader als boek is, Het hongerig getij van Amitav Ghosh, wat een pracht boek, wat gaat over dit natuurgebied.

Kolkata schijnt de culturele hoofdstad te zijn. Kunst staat hoog in het vaandel daar.

Wat ook leuk is is Shantiniketan. Opgezet door Rabindranath Tagore. Dit ligt buiten Kolkata met de trein, google maar voor de rest.

Er zijn vaak expos in Birla academy of fine arts naast de kerk.

Verder hebben ze bij new market tegenover de cinema lekkere dosa tent.

Je kunt naar flurrys gaan op parc street is wat chique apparte tent met lekkere gebakjes soms speelt er een band. Ik weet niet of het klopt maar het lijkt een beetje heel erg engels en koloniaal.

Op sudder street zit er ook een soort hotel van een engelse mevrouw, het is een groen hotel dan zie je het wel, je tuin is heel rustig als je even wilt terug trekken.

Je kunt heel goed uit de voeten met de metro.

En naar de botanical gardens zou ik zeker gaan. Ik heb daar een van de meest bizarre dingen meegemaakt uit mijn hele leven. Twee cobra's zien vrijen vlak voor mijn neus in het wild. Er kwam toen een indiase man met zijn vrouw en die raakte zowat in shock toen ik hem wees op wat ik zag. De banyan boom is fantastisch.

• surya

http://www.youtube.com/watch?v=ezwJDrAJ7lI

• erik

http://www.fairlawnhotel.com/

Deze. Toen ik voor het eerst in Calcutta was zat ze er ook al en dat was in 1984…. Sorry als ik de oude naam gebruik, ben ik zo aan gewend :)

• kataraja

Erik, wat leuk dat je dit hotel noemt. Fairlawn is mijn favorite hotel in India, natuurlijk zijn er veel betere en duurdere of goedkopere hotels te vinden, maar dit hotel ademt een bepaalde sfeer uit. Het ademt echt nog de oude engelse tijd, Raj druipt er letterlijk vanaf.

Groet.