Visum en treinreserveringen

• Ron

Met zeer veel plezier volg ik al jaren dit forum en heb ik gezien dat er een aantal vaste bezoekers zijn met zeer veel kennis over India en dit ook graag willen delen. In 2005 zou ik al afreizen naar India maar in januari 2010 is het eindelijk zover waar ik zeer naar uitkijk om in eerste instantie 3 weken alleen wat rond te reizen en te beginnen in Delhi daarna naar Agra en vanaf daar zal ik het per dag bekijken.

Op dit forum zijn al zoveel suggesties gedaan wat interessant is om te zien zodat ik een redelijk idee heb welke kant ik op zou willen maar ik heb het idee dat je jezelf wat tijd moet gunnen om te acclimatiseren en aan de omstandigheden te wennen.

Wat ik mij afvraag en waar ik graag antwoord op zou willen is het volgende. Is het verstandig en handig om op deze wijze te reizen in een redelijk korte periode? Kan je zonder al te veel te plannen met de trein reizen of moet je dat hier in Nederland al via internet reserveren zoals op http://www.seat61.com/India.htm staat te lezen? Ik heb een wijzigbaar vliegticket zodat ik bijvoorbeeld ook 5, 6 weken of langer kan blijven, maar met de wijzigingen op het gebied van het visum vraag ik mij af of dat mogelijk is en/of wat je dan zou kunnen of moeten doen?

Alvast bedankt voor eventuele beantwoording.

• Rob

Beste Ron,

Wat ik dus niet begrijp is dat je na jarenlange voorbereiding maar 3 weken gaat, terwijl je blijkbaar 6 weken of langer in India kunt blijven.

Gooi dat ticket maar gelijk om.

Het schijnt tegenwoordig zo te zijn dat je visum geldig is tot en met de dag van je retourvlucht.

Verlenging van je ticket levert dan problemen op, vermoed ik, je visum kun je niet verlengen.

In India moet je inderdaad wat acclimatiseren, ook regelmatig rustperiodes inlassen.

Om te beginnen in Agra (na Delhi) lijkt mij geen goede keus, is twee maal zeer hectisch.

Bewaar dat maar voor op het eind.

Ik heb weinig ervaring met treinen in India, maar die keren dat ik met de trein gereisd heb had ik een dag van tevoren op het station een kaartje gekocht.

Idem met een paar binnenlandse vluchten.

Met de bus heb ik ook gereisd, gewoon naar het busstation gegaan en een bus genomen.

Drie weken Tamil Nadu, Zuid-India.

Ik heb nooit langer dan een half uur moeten wachten.

Uitzonderingen zijn denk ik veel bereisde routes: trein Delhi > Agra > Varanasi.

Of misschien lange afstands bussen.

Als je toch maar 3 weken gaat zou ik een strakke planning maken van wat je wilt zien, zonodig met treinreserveringen.

Ga je 6 weken dan heb je veel meer vrijheid, kun je op de bonnefooi gaan met hooguit een globale planning.

Rob

• Frank

Beste Ron, wij gaan ook in januari weer naar India. De visums zijn nu al aangevraagd (per post) en binnen 3 werkdagen waren de visums binnen.

We hebben tickets overlegd met een terugreis op 12 februari 2010, de visums zijn geldig per datum aanvraag 28 december met een geldigheidsduur van 3 maanden met double entry (dit is verder niet door ons aangevraagd). Dus de einddatum wordt niet echt strikt aan de hand van het overlegd ticket bepaald blijkbaar.

groetjes,

Frank

• Ineke M

Heb gister mijn paspoort teruggekregen met een visum voor 3 maanden met double entry! Kennelijk zijn de regels dus al weer iets soepeler geworden.

Ik heb wel aanzienlijk langer moeten wachten als 3 dagen. Heb mijn paspoort rond 25 nov. opgestuurd. Omdat mijn vorige visum tot 29 nov. geldig was en er een maand tussen de nieuwe aanvraag en de orige einddatum moest zitten is het pas op 29 dec. in behandeling genomen. Was dus blij dat ik 'm (relatief gezien) zo snel terug had. Gelukkig nog op tijd!!

Ineke