Olifant

• Jan

Beste Lezer.

Wij hebben vrienden, een echtpaar, uit India uit de plaats Kolhapur,

Nu is zij zwanger en zal vemoedelijk bevallen half Januari.

Als Aannemer heb ik houten speelgoed gemaakt en een van de dingen die ik gemaakt heb is een grote houten hobbelfant als alternatief op het hobbelpaard.

Nu leek het ons een leuk idee om deze mensen er een kado te geven, maar omdat wij niet op de hoogte zijn met hun geloof weten wij niet of zij beledigd zouden kunnen worden door ons kado.

weet iemand of het een belediging is of dat zij hierdoor op een of andere manier gekwest zouden kunnen worden.

In afwachting

Jan

• Sundri

Hallo Jan,

Het geven en krijgen van cadeaus is ook in India heel gewoon. Ze vinden het zelfs erg leuk om cadeaus te krijgen. Je kunt ze dus gerust zo'n cadeau geven. Ik vind het zelfs een prachtig idee om iets te geven, dat uit je eigen handen is gekomen. Als ik naar m'n Indiase vrienden ga, neem ik altijd één of meer cadeautjes voor hen mee.

Overigens kun je het geloof van Indiërs vaak afleiden uit hun naam. Zo hebben Christenen meestal een Christelijke naam, Moslims een Arabische of Perzische naam en Hindoes hebben de typische Indiase namen. Alle Sikhs hebben als achternaam Singh, maar niet iedere Singh is een Sikh (het kunnen ook Hindoes zijn).

• Rob

Jan,

Een cadeau geven vanuit je hart is nooit een belediging.

Gewoon doen.

Hoe de ontvanger dit ervaart is niet ter zake.

Rob

• Rob

Sundri,

Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik in setje tennis rackets met een pingpolveertje bij de Blokker gekocht heb.

Had ik mee genomen naar India om zelf mee te spelen, o.a in de tuin in Orccha heb ik daar mee gespeeld.

Bij terugkomst in Delhi heb ik dat aan het dochtertje des huizes, waar ik altijd logeerde, gegeven.

Zij was de jongste met 5 oudere brothers, leek mij wel leuk om haar voor te trekken.

De hel brak los toen ze dat in de gaten kregen.

Haar vader borg die rackets op ergens bovenin een kast op mijn logeerkamer.

En gaf mij te verstaan dat ik alleen maar cadeautjes in 6-voud mocht geven.

Rob

(wordt vervolgd)

• Khan

Jan Schreef:

> een grote

> houten hobbelfant als alternatief op het

> hobbelpaard.

Aangezien olifanten in India voor alles en nog wat gebruik zijn (van oorlogsfant tot vervoermiddel van maharajdha's) zie ik geen problemen. Ganesha is trouwens geen olifant. De kop van de olifant werd er alleen opgezet nadat Ganesha per abuis door zijn vader onthoofd was (arme olifant).

• Sundri

Dat vind ik een goeie, geëmancipeerde reactie van die vader. Zelf groeide ik op als enig meisje met drie broers en werd ook nooit voorgetrokken, hoewel veel mensen vermoedden van wel. Deze actie van mijn ouders heeft mij gemaakt tot een mentaal sterke vrouw. Hierdoor ben ik bijvoorbeeld in mijn eentje naar India ben gaan reizen, terwijl vrijwel iedereen mij dit afraadde (in hun ogen gevaarlijk: aanranden, verkrachten, beroven, verkeersongelukken, enge ziektes, enz.). Ik deed en doe echter gewoon wat ik graag wil en laat mij niet leiden door hun angsten.