AC3 trein, hoe luxe is dat?

• Pascal

Hallo,

Ik heb voor volgende week een treinticket gekocht, omdat er al veel weg was was er alleen een AC 3 ticket over van Delhi naar Agra.

Wat mag ik van zo'n plaatsje verwachten? En waar worden de koffers gelaten?

Mvgr. Pascal

• Marc

Hallo,

Ik heb al vele malen gereisd met AC3, dit vindt ik een ideale manier van reizen.

Daar het niet zo'n lange afstand is, is dit zeker geen probleem.

Er zijn 8 plaatsen per compartiment, twee maal 3 boven elkaar en aan de zijkant nog eens 2.

De koffers worden onder de zetels geduwd, als er veel bagage mee is kan dat duwen noodzakelijk zijn.

Daarom verkies ik altijd de plaatsen aan de zijkant, wij reizen altijd met twee, en dan is er geen probleem met de koffers.

We laden alles op het bovenste bed, en als we moeten slapen, natuurlijk onder de zetels.

De ene trein ziet er beter uit dan de andere, maar alles blijft redelijk proper, maar je reist natuurlijk door India.

Ik wens je een leuke reis

Marc

• Khan

Ik neem altijd 2A/C, dat is namelijk een stuk rianter zonder het derde bed. Zeker nu Indian Railways het onzalige plan tot uitvoer heeft gebracht om ook een derde bed bij de side berths te installeren kun je 3A/C beter vermijden. Voor het prijsverschil hoeft m.i. een westerling het niet te laten. Echt luxe in India is alleen 1A/C (met eigen compartimenten per 4 bedden), maar die is erg duur.

Aangezien in 2A/C en 3A/C de compartimenten niet echt zijn afgesloten van het middenpad (er hangt een gordijn, niet meer) kan het voor een lichte slaper niet altijd optimaal zijn. Ik heb ook klachten gelezen over een te koele A/C. Dat geldt ook voor 2A/C trouwens.

Kwa dieren heb ik in sleeperclass wel eens een rat zien rondwandelen. In 2A/C waren het kakkerlakken op de verbinding naar Mumbai.

op http://www.seat61.com/ kun je meer info vinden.

• Sundri

Je krijgt in 3 tier AC 's nachts ook een kussen, laken en deken.