Hulp bij het naar Europa halen van een indiase vriend

• Rob en Felicia

Wij hebben een Indiase vriend in Agra, en willen hem graag voor 3 weken naar België laten komen in Augustus 2010.

Wie heeft ervaring hiermee en kan ons tips geven. Bijvoorbeeld over het boeken van een ticket voor hem. Kunnen wij in België of Nederland een ticket kopen Delhi-Brussel-Delhi.

We hebben in ieder geval de visum procedute voor hem vertaald, en een uitnodiging naar hem gestuurd. Ook hebben wij een bewijs voor hem dat wij volledig financieel garant staan. Hoe sturen we hem het beste geld?

Alle info is welkom..

Alvast bedankt.

Rob en Felicia

• peter

Jullie intenties zijn heel leuk en nobel, en jullie zullen ongetwijfelt een prachtige tijd hebben in belgie. Maar bedenk wel de gevolgen, ik ken een Nederlands stel, die hebben een eenvoudige vissersjongen uit Devaneri (naast mammallapuram) overlaten komen en hebben nu spijt als haren op hun hoofd. De vakantie was natuurlijk top en de jongen heeft de tijd van zijn leven gehad, maar nu staat hij weer aan netten te shorren op zee, en is diep ongelukkig, hij is s'avond naarstig op zoek naar een westers meisje dat verliefd om hem zou kunnen worden om zo een uitweg uit de elende te vinden! Het nederlands stel voelt zich zeer schuldig! Hij drinkt en rookt wat hij vroeger niet deed. Als je iets goeds wilt doen voor jullie vriend, zorg dat hij een opleiding krijgt of doe iets voor zijn hele familie daar heb je meer aan als hem wat pretparken te laten zien in europa. En als je alle kosten telt van ticket en eten drinken, dan kan je met dat geld veel goed voor hem of zijn familie doen (duurzaam bedoel ik), Rob en Felicia, jullie moeten natuurlijk doen wat je willen ik geef alleen maar een voorbeeld dat ik ken, en dat is niet zo goed afgelopen. Ik wens jullie veel wijsheid met je beslissing.

Peter

• Rob

Je kunt bijna alles online regelen:

Aanvraag + benodigde papieren:

http://www.vfs-be-in.com/

Hij heeft ook een verzekering nodig, voor Nederland:

https://www.oomverzekeringen.nl/

Belgie weet ik niet.

Als je een ticket op zijn naam boekt met je eigen creditcard moet je daar een copy van opsturen.

Met mijn vriend uit Delhi heeft het aanvragen van z'n paspoort anderhalf jaar geduurd.

Verder geen probleem.

Rob

• Rob

Het klopt dat een bezoek aan Europa een behoorlijke impact op een Indier kan hebben.

Kenissen van mij hebben jaren geleden een vriend uit Trichy over laten komen.

Die is voortijdig weer teruggevlogen.

Waar hij op afknapte was het westers individualisme.

Hij miste het leven in groeps-/familieband.

Eenmaal weer terug in India kwamen er regelmatig bedeltelefoontjes voor geld.

Mijn vriend uit Delhi is inmiddels 3 x hier geweest.

Hij vond het in eerste instantie zonde van het geld, wilde helemaal niet komen.

Besteedde dat geld liever aan zijn gezin.

Omdat hij met toeristen uit Nederland en Belgie werkt is het een zeer positieve ervaring voor hem geweest.

Het ligt dus een beetje aan de persoonlijke omstandigheden.

Rob

• Rob en Felicia

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik snap de problemen die zouden kunnen ontstaan. Onze vriend Amit heeft de franse taal gestudeerd en is nu gids voor franstaligen in de Golden Triangle. We willen hem laten komen, en hem in ieder geval Parijs laten zien. Dat was altijd zijn grote droom. Wij weten dat hij niet zal schrikken, omdat hij zich al heel goed in onze cultuur en landen heeft verdiept.Ook kan hij onze rijkdom goed relativeren, en weet hij dat we ook heel veel geld kwijt zijn iedere maand. Maar we zullen hem ook zeker de negatieve dingen van het westen laten zien…

Ik zal je link eens volgen en kijken of er nog handige dingen tussen staan. Inmiddels hebben wij hem dus al een brief gestuurd, en staan wij financieel borg voor hem. Hij zal nu eerst een paspoort moeten aanvragen, en dan de visumaanvraag indienen.

Kun je naar India gewoon geld overmaken zonder problemen, og werkt het makkelijker via Western Union?

• Rob

“Wij weten dat hij niet zal schrikken, omdat hij zich al heel goed in onze cultuur en landen heeft verdiept.”

De eerste shock zal zijn de aankomst op het vliegveld in Brussel.

Daarna zullen er meerdere volgen.

Hoeveel Nederlanders / Belgen hebben zich goed ingelezen in India en krijgen toch een soort van culture shock daar?

Je moet je echt niet verkijken op de impact die Europa op de Indiers kan maken.

Die is echt niet anders.

Het grote verschil is dat als ze eenmaal thuis hun ervaring niet kunnen delen, nergens kwijt kunnen.

Dat is een essentieel verschil.

Ik heb daar persoonlijke ervaring mee, maar zet niet alles hier op dit prikbord.

Rob

• Rob

Voorbeeld van een shock voor Indiers in Europa:

Parijs, Sacre Coer, toen ik daar was.

Daar liepen allemaal Indiase jonkies rond om flesjes water te verkopen.

En ze waarschuwden voor de zwarte afrikaanse mannen, die niet betrouwbaar zouden zijn.

Die hadden een andere rangorde in de toeristenkaste.

Rob

• Rob en Felicia

We gaan het wel meemaken allemaal. Je hebt natuurlijk wel gelijk. Ik kan me mijn eerste aankomst in Mumbai nog wel herinneren……wat een mensen en geuren en klanken….werkelijk niets herkenbaars… Dat zal hij inderdaad hier ook krijgen..

Het voordeel is dat hij een bekende heeft die hem opvangt. We hadden een miljoen vreemden die ons wilden opvangen…(:P)

• Rob

“Kun je naar India gewoon geld overmaken zonder problemen, of werkt het makkelijker via Western Union?”

Ja, maar waarom zou je geld over moeten maken?

Rob

• Rob

Beste Rob en Felicia,

Ik had het niet over de ontvangst bij aankomt en zijn verblijf in Belgie.

Daar twijfel ik echt niet aan.

Wel over zijn terugkeer en de nazorg in India, daar ging mijn reactie over.

Daar kan ik nog behoorlijk negatieve ervaringen over vertellen.

Je moet hem zeker uitnodigen, maar goed realiseren wat voor impact dat kan hebben.

Rob