Vegetarisch eten in India tijdens de kerst

• Rob

Beste mensen,

Op zich is het voor beginners best aan te raden om je in India te beperken tot vegetarische kost.

Dat deed ik de eerste keer ook, nooit last van maag- en darmklachten gehad.

Daarna ging ik dus een stapje verder: at even als het kon tandoori chicken.

En daarna at ik echt alles, geiten- en schapenvlees, erg lekker allemaal.

Echter nooit rundvlees, vanuit een soort vreemd religieus gevoel, thuis ook al jaren niet meer.

Totdat ik voorkort bij de Hema in Paddepoel (Groningse wijk) in de aanbieding een stoompan gekocht heb.

Daar kun je groenten en couscous mee stomen.

Het begon dus zo:

Op het pak couscous stond een recept met rundvlees.

En de slager had net z'n rundvlees in de aanbieding.

Dus ik heb “gezondigd”.

Eerst die runderlapjes lekker gebraden, in de stoofpan er bovenop grof gesneden winterpeen en gourgettes.

Dat groentevocht lekt dan lekker door, waardoor die runderlapjes lekker sappig doorsudderen.

Daarna het hele groentenmeutje bij het vlees ingegooid.

En in het stoofgedeelte het halve pak couscous.

De rest van het pak heb ik op mijn achtertuintje uitgestrooid voor de wintervogeltjes.

Om deze tijd zitten daar allerlei vinkjes en roodbortjes.

Daar ligt namelijk een braakliggend terreintje, vroeger een plantenkas geweest.

Alleen met kerst zijn ze nog een paar dagen commercieel open voor de kerstbomenverkoop.

Tot mijn grote schrik staan er sinds gisteren ook 7 schapen in mijn achtertuin.

Ik ben best tolerant als het om andere culturen gaat.

Maar de Nederlandse kerst moet wel kerst blijven met kalkoen uit de supermarkt.

Rob

• kataraja

Dag Rob, het ongaat mij dus helemaal wat je wilt zeggen met dit verhaal? Ik heb het 3 keer doorgelezen. Deze opmerkingen zijn niet flauw bedoelt, maar ik snap dus echt niets van je varhaal! Mogen we geen rund eten? Mogen geen schapen in je achtertuin? Of moet de kalkoen uit de supermarkt? Of veranderen vinkjes en roodborstjes door couscous mirakeleus in schapen?

Dag Rob, een gezegend kerstfeest Kataraja.

• Rob

Kataraja,

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om mijn verhaaltje 3 x door te lezen.

Mijn verhaaltjes zijn niet altijd even begrijpelijk, vrij associatief.

Zoals eerder deze week ook mij ook weer gebeurde.

Mijn leidinggevende had gevraagd of ik een boek wilde bestellen.

Als afscheidscadeau voor een collega wiens arbeidscontract afloopt tijdens de kerst.

Ik bedoel, haar arbeidscontract loopt af per 31/12/2009 en haar afscheidscadeautje (een boek) krijgt ze aangeboden op onze kerstbijeenkomst.

Niet echt tijdens de kerst, maar een week eerder.

Echte boeken bestel ik nooit, ga eerst naar de winkel om te kijken en te voelen aan al die boeken.

Haar boek kreeg ik op rekening mee, een aantal andere boeken had ik laten liggen.

Bij het naar buitenlopen viel mijn oog op een stapeltje boeken in de aanbieding.

Een afgeprijsde pocket met Indiase tatoo afbeeldingen.

Ik moest gelijk aan jou denken.

Rob

• kataraja

Ik ook van jou Rob! :D:D:D:D

• marianne 01-01-10

Jah.. op dit prikbord ben ik een lezer en geen prikker. Dus eigenlijk ik ben er wel maar je ziet me niet. Rob heeft humor. Volgens mij ziet hij nu een commercielle kerstbomenboer die er een kerststalletje omheen bouwt. Gelukkig voor de schapen dat zij zich in Groningen bevinden en niet in Brabant.

Maar nu is de grote vraag: was het recept op het couscous pak ook een culinaire belevenis? of had dit ook met tofu een succes geweest.

ik heb anders nog wel een goed recept voor de nepalese geitecurry….

nou ben nu wel een beetje een prikker geworden..

• Rob

Kumarianne,

Leuk dat je ook meeprikt.

Kom net thuis met een kerstpakket, gelijk geopend.

Verder heb ik voorlopig vakantie,

Ga zo meteen naar mijn stamkroeg een pilsje drinken.

Vorige week heb ik de barkeeper mijn digitale kerstbon van vorig jaar gegeven.

Wil nu even horen of er voor hem iets leuks bij zat.

In mijn kerstpakket van dit jaar zitten allemaal wasnoten en een ongepelde ui.

Nooit van gehoord, maar ze komen uit India.

Klinkt wel vegetarisch, net als tofu, maar dan wat harder.

www.wasnoot.nl

Rob

• marianne 01-01-10

Wat een bofferd ben jij. Een kerstpakket met wasnoten. Ik heb a. de website geraadpleegd, en heb de informatie tot me genomen. b. heb ik kumar de foto laten zien van deze website met de vraag of hij hier iets vanaf weet. (niet de website maar van de noten)

er is sinds jouw reactie een wereld der wasnoot voor mij open gegaan. mijn schoonouders (wonend 150 km ten n.w. van KTM) hebben inderdaad een wasnotenboom en verkopen de noten, ze gebruiken de noten zelf niet. op mijn vraag waarom niet: kortom te veel gedoe, want ze moeten het stampen. volgens de website van de wasnoten hoef je het hier slechts in de wasmachine te deponeren. daar hebben ze geen beschikking over een wasmachine en verkopen ze de noten aan een fabriekje die het verwerkt.

Die ongepelde ui is natuurlijk geheel vrij te besteden. Veel Indiaase curries vragen om uien, zoals ook de hutspot, en de geuren die mijn keuken op dit moment vullen met de geur van een simpele maar overheerlijke ei-curry.

Ik krijg terecht geen kerstdingetje. luchtvaart moet overleven.

ben dan wel geen regelmatige prikker, maar wens iedereen alvast hele puike kerstdagen toe.