2 weken India

• Tim

Hoi allemaal,

Ga na mijn eindexamen met mijn pa naar india voor 2 weken van 30 mei- 17 juni. We snappen dus dat we keuzes moeten maken,

je kunt maar heel weinig doen in India. Maar we willen echt de indiase cultuur leren kennen, gewoon zien hoe het in het dagelijks leven er daar aan toe gaat. Nou hebben al heel wat boekjes doorgelezen en hebben het idee dat je in Noord India de meeste verschillende dingen kunt zien in korte tijd. Klopt dit, en zo ja; Wat zijn de dingen die je gezien moet hebben in die 2 weken? Alvast bedankt!

Gr tim

• Ineke M

Beste Tim,

Ik zou in deze periode zeker niet naar Rajasthan gaan, omdat het daar dan makkelijk boven de 45 gr. kan worden. Zelf zou ik nog hoger gaan, richting Dharmsala (Mc. Leod Ganj), of naar Ladakh. Daar is het dan nog uit te houden. Mei en juni zijn de warmste maanden in Rajasthan. Afgelopen zomer zijn wij begin mei nog in Pushkar geweest voor een huwelijk. Het was toen tussen de 45 - 47 gr. Later in de maand liep het nog iets verder op.

Nu is de warmte in India anders dan hier. Het is, zeker in mei/juni, erg droog, dus een lage luchtvochtigheid. Als het niet anders kan, dan is het uit te houden als je niet veel reist (of vervoer met goede airco), niet veel doet en vooral binnen blijft….., dat is vast niet de bedoeling.

Ineke

• Door

De luchtvochtigheid kan juist heel erg hoog en onaangenaam zijn in de warmste maanden .Ik weet niet of dit overal het geval is in India,maar in bepaalde streken in ieder geval wel .

• Sundri

Luchtvochtheid wordt bepaald door de tijd van het jaar en de streek. Zuid-India (m.n. Kerala en Tamil Nadu) heeft jaarrond een hoge luchtvochtigheid, maar is 's winters is die luchtvochtigheid wel een stuk lager.

Noord-India ter hoogte van Delhi kan bij grote warmte (> 42 graden) toch heel dragelijk zijn, omdat de luchtvochtigheid daar veel lager is dan in Zuid-India, maar dat ligt aan de tijd van het jaar. Tegen de moesson kan ook daar de luchtvochtigheid redelijk hoog worden.

De Himalaya's hebben een ander klimaat. B.v. Kashmir is vergelijkbaar met de Franse Alpen; dus mei en juni heel aangenaam. Daar heb je nooit een hoge luchtvochtigheid “probleem”. Ladakh al helemaal niet, want dat is een bergwoestijn. In mei en juni kan het daar echter wel koud zijn, vooral 's nachts, vorst is dan mogelijk. Himachal Pradesh en Utteranchal zijn lekker warm in mei en juni.

Mijn persoonlijke voorkeur voor een gebied in India in mei en juni zijn beslist de Himalaya's.

• Ineke M

In mei en juni is de luchtvochtigheid in Rajasthan nog laag. Pas als de moesson begint, in juli, gaat de temperatuur daar naar beneden, maar de luchtvochtigheid met sprongen omhoog. Daardoor voelt het veel warmer/benauwder aan. Zou dus voor de Himalaya kiezen in mei/juni.

Ineke

• erik

Ik zou kiezen voor iets wat ik heel graag wilde zien. Dan maar warm (dat is te overleven).

• Sundri

In de Himalaya's is erg veel te beleven…

• Elies

Ik zou ook kiezen voor iets wat ik graag zou willen zien. Dan maar wat rustiger aan doen in de hitte.

Tips vind ik:

Taj Mahal (maar waarschijnlijk spreekt dat voor zicht).

Varanassi

Jodphur

jaisalmer, met een kamelentocht door de woestijn, maar ik weet niet of dat dat te doen is in die periode.

Heel veel plezier!

groeten Elizabeth

www.elizabeth-ontheroad.nl

• erik

Ja, ik vind het ook geweldig in de Himalaya, Shimla, Dharamsala, Darjeeling: allemaal favorieten van mij. Maar als je graag de Taj en een stuk Thar woestijn wilt ervaren, dan ga je niet toch maar naar Shimla omdat het in de woestijn helaas wat warm is…