nog een keer visum

• Ineke M

In oktober ben ik voor het laatste naar India geweest. Mijn visum verloopt 29 november. Op 9 januari ga ik weer, dus heb ik nu weer een visum aangevraagd. Vandaag werd ik gebeld door de Indian visa service; er moet een maand tussen beide aanvragen zitten. Ik kan mijn visum dus pas 29 dec. aanvragen. Dit schijnt een nieuwe regel te zijn.

Nu zal het allemaal nog wel lukken, maar moet zeggen dat ik dit niet wist. Omdat de oude visa's 6 maanden geldig waren kun je dus behoorlijk in de problemen komen als je vaker gaat. Wat dat betreft goed dat de periode nu gelijk loopt aan het ticket (want er zit wel een maand tussen 2 reizen).

Ineke

• Khan

Bedankt voor deze informatie.

Als ik dit nu zo lees wil men serieus een einde maken aan vreemdelingen die eindeloos in India verblijven door telkens een nieuw toeristenvisum aan te vragen.

• KeesS

Volgens mij bedoel je dat er een maand moet zitten tussen de laatste geldigheidsdatum van je visum en je nieuwe aanvraag. Dit kan problemen geven als je vaker naar India gaat en je net op die grens zit maar het geeft in ieder geval problemen voor mensen die (als voorbeeld) even naar Nepal gaan en dan opnieuw een visum aanvragen. Dus eigenlijk moet je eerst een visum aanvragen en dan pas een ticket boeken. Of niet?

• Sundri

Het heeft ook te maken met je reisplan, denk ik. Ga je 2 x binnen een half jaar en je kunt het plannen, dan kun je daarvoor 1 visum aanvragen. Ik ga binnenkort bijna 7 weken; aangevraagd met bijgevoegd m'n vliegticket en kreeg een double entry visum. Het wordt anders als je langer dan een half jaar in India wilt blijven.

't Is verder niet gezegd, dat ze die eis van een maand tussen het verlopen van je laatste visum en de aanvraag voor een nieuwe ook in andere landen geldt. Het is best mogelijk, dat de Indiase ambassades c.q. consulaten in andere landen andere regels hanteren. Tot nu toe is dat in ieder geval in ieder land verschillend.

• Sundri

Een artikel uit de Times of India van vandaag. Nederland staat er niet bij, maar wie weet wat de toekomst nog zal brengen. Het betreft een zogenoemde “pilot”, een proef dus. Uitbreiding met meer landen na de pilot ligt dus voor de hand.

India to introduce visa on arrival for five countries

PTI 9 December 2009, 09:00pm ISTText Size:|Topics:India

arrival

Visa

NEW DELHI: India has decided to introduce visa on arrival on a pilot basis for citizens of Singapore, Finland, New Zealand, Luxembourg and Japan, a tourism ministry official said Wednesday.

The scheme has been introduced for one year. The countries have been decided on the basis of being potential source markets for India without security concerns.

“The modalities of the implementation of the scheme are being worked out with all the stakeholders and will be notified very shortly,” the official said.

The official said that the introduction of Visa on Arrival scheme was expected to provide a quantum jump in tourist arrivals to India from these countries.

• erik

The official said that the introduction of Visa on Arrival scheme was expected to provide a quantum jump in tourist arrivals to India from these countries.

Deze is wel leuk: hoeveel extra Luxemburgers zouden ze nu binnen krijgen? Er zijn er maar een half miljoen….

• Sundri

Er zijn wel veel Japanners en die kom je ook regelmatig tegen in India…

• Rob

Kees,

Ze vragen toch een retour vluchtbewijs voor je visumaanvraag?

Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Rob

• Ineke M

Ik heb mijn (retour) ticket bij gevoegd omdat ik dat hier had gelezen. Het stond niet op de visumaanvraag

Ineke

• Sundri

Ze vragen om je retour vliegticket óf om een reisschema. M.a.w. als je b.v. van plan bent om door te reizen naar een ander land (dus geen retour), dan is dat ook goed. Daarbij is het natuurlijk ook mogelijk dat je naar een ander land gaat, terugkeert naar India en weer naar een ander land vertrekt. Dan is een double of multiple entry visum wel zo handig. Als ik zin heb, kan ik tijdens mijn verblijf dus ook nog naar een ander land reizen en weer terugkeren naar India. Overigens kreeg ik m'n double entry zonder daar om te hebben gevraagd.