zomer 2010 zuid india

• natalie

Sinds dit jaar gebonden aan de schoolvakanties. Dus verplicht om in juli/augustus op reis te gaan. Natuurlijk niet het meest ideale klimaat voor zuid-india. Wie kan mij, uit eigen ervaring, vertellen wat ik van het regenseizoen kan verwachten in Zuid-India.

Wij kennen het regenseizoen vanuit Vietnam, Thailand, Maleisie. We hebben altijd redelijk weinig regen mogen ervaren in deze landen. Dus zijn benieuwd wat we in India kunnen verwachten in onze 4 weekse reis. Ik weet dat het weer lastig te voorspellen is, maar enige reacties van zuid-india gangers zijn welkom.

Alvast bedankt.

Natalie

• Khan

natalie Schreef:

——————————————————-

> Sinds dit jaar gebonden aan de schoolvakanties.

> Dus verplicht om in juli/augustus op reis te

> gaan. Natuurlijk niet het meest ideale klimaat

> voor zuid-india. Wie kan mij, uit eigen ervaring,

> vertellen wat ik van het regenseizoen kan

> verwachten in Zuid-India.

>

Zuid-India bestaat uit een deel ten westen van de Western Ghats (Kerala / deel TN) en ten oosten. De monsoon komt uit het westen.

Ik ken de maanden juli en augustus alleen uit TN (omgeving Chennai / Hyderabad) en de kuststrook van AP. In mijn herinnering komt de echte regen daar na 15 augustus. Zware regenval is september - oktober, begin november. Omdat voor de komst van de monsoon het tamelijk warm is en kurkdroog is de regen zeer welkom. Ga alleen niet lekker door plassen water lopen, dat kan ongezond zijn.

• Take2

Ook ik wil in 2010 tijdens het einde van de moessontijd naar Zuid-India.

Ik vraag me echter wel af wat de regen dan voorstelt; ik wil uiteraard niet de hele dag door een soort van wolkbreuk lopen!

Groetjes

• Khan

Take2 Schreef:

——————————————————-

> Ook ik wil in 2010 tijdens het einde van de

> moessontijd naar Zuid-India.

> Ik vraag me echter wel af wat de regen dan

> voorstelt; ik wil uiteraard niet de hele dag door

> een soort van wolkbreuk lopen!

Er bestaat een serieus risico op zware plensbuien die kort tot de hele dag kunnen duren, overstromingen en weggeslagen bruggen.

• Rob

Vlak na mijn vertrek uit Goa (Mumbai), na 4 weken flinke regenbuien in juli 2005, is daar begin augustus maar liefst 1 meter regen op een dag gevallen.

Maar zoals Khan al zei: India heeft 2 moessonperiodes: noord-oost en zuid-west.

Tamil Nadu is vermoedelijk wat droger rondom die tijd.

Zelf 2x in ieder geval daar geen regen gehad.

http://www.xs4all.nl/~devarosa/links.htm#weer

Rob

• MariekeH

Ik was in 2008 van half juli tot eind augustus in Karnataka en Kerala. In juli in Karnataka was er niet zoveel aan de hand, alleen aan het einde van de dag een flinke bui, wat ik eigenlijk wel prettig vond, wat het was erg warm. Begin augustus in Kerala had ik meer regen, maar nooit een hele dag. Er vielen vaak meerdere (korte) buien op een dag, afgewisseld met zon en het bleef lekker warm. Eind augustus was ik terug in Karnataka en toen merkte ik dat de buien wat zwaarder werden en al eerder op de dag begonnen, maar ook hier had ik nooit een hele dag regen.

Ik vond het allemaal erg meevallen, maar misschien had ik geluk en was 2008 gewoon een heel droog jaar…

• Take2

Hmmm, jammer dat het zo onzeker is tijdens de moesson - je wilt natuurlijk niet dat je hele vakantie èèn en al waterballet is of een verwaaide storm :-(

Ik begrijp dat het een risico is. En dat je bij sommige belangrijke bezienswaardigheden niet eens kunt komen vanwege overstromingen en slecht wegdek dat spreekt ook niet in het voordeel!

Helaas is het voor mij niet mogelijk om vòòr November te vertrekken; de eerste reden is dat voor die tijd ik de benodigde financien nog niet heb voor de reis en daarnaast kan ik i.v.m mijn werk niet zomaar vertrekken. In de zomervakantie dien ik beschikbaar te zijn en ook tijden de Kerstvakanties en Herfstvakanties…..

Maar kan iemand ook iets zeggen over de befaamde moessonfeesten? Zijn die leuk om bij te wonen en begin November is het Divali > is dat wat voor een toerist?

Wat heeft de moessonperiode voor op de droge seizoenen?

• sofie

Ik was eens met Divali in Delhi. Heel veel vuurwerk de hele avond.

Mooi te zien vanuit het restaurant van het hotel.

Meer hard dan mooi en om 12 uur was het ineens stil.

Divali kan voor de toerist leuk zijn als je bij de mensen thuis bent.

Dan ga je naar de tempel, daarna eten enz. Dan maak je het bewuster mee.

Ongeveer gelijk aan Kerst en Oudejaarsavond bij ons.

Als je alleen bent en een andere religie hebt, dan beleef je het niet zo bewust.

• Khan

Take2 Schreef:

——————————————————-

> Wat heeft de moessonperiode voor op de droge

> seizoenen?

Ik heb ooit een autorit van een paar uur gemaakt vlak voor de moesson, door een drukdroog landschap, in de gloeiende zon, waar tot overmaat van ramp ook nog in de dorpjes onderweg overal de stroom was uitgevallen, zodat je geen koele drank kon kopen.

Bij een andere rit, aan het begin van de moesson zag je in de verte de bliksem komen, en voelde je de frisse wind.

Ik kan je verzekeren dat op het moment dat de regen komt de natuur weer volop tot leven komt. Zeker als het gaat om een paar buien per dag, die de zaak opfrist waarna het snel weer droog wordt (en natte kleren ook weer vanzelf opdrogen B) ) is dat gewoon heerlijk. Het openbare leven ligt tijdens zo'n bui dan even stil, voetgangers, riksjerijders en fietsers gaan schuilen. De straat is zeldzaam leeg. Is de bui voorbij, dan begint alle drukte weer.

Ik zou me niet te veel zorgen maken. India is per definitie niet goed planbaar. Je hebt nu eenmaal te maken met de realiteit dat het levensbrengende water, ook plotseling een levenbedreigende factor kan worden. De toerist zal van dit laatste weinig merken, maar mijn vrouw komt uit het gebied van de Godavari en Krishna delta, en dan maak je beide uitersten bewust mee. Een bescheiden stroompje veranderd door de heftige regenval in iets dat de omvang van het Hollands diep heeft.

• Johan

India is heeel groot. Als je niet je hele vakantie, qua boekingen en hotels, hebt vastgelegd kun je ook de trein/vliegtuig nemen naar een ander deel van India waar de het weer wel wat beter is. Beter dat dan je vakantie in het water zien vallen. gr..Johan.