Advies reisroute/planning India

  • Paul Broekman

    De treinreis Delhi Bhopal is maar relatief kort. En al helemaal makkelijk om te doen als hij opgebroken wordt. Er gaan namelijk een sneltrein, de Bhopal Shatabdi de snelste (161 km/u!) trein in India. Het traject Delhi-Bhopal is 700 km en daar diet deze trein zeven uur over.

    De Satabdi treinen zijn goede comfortabele treinen. Er is veel leuke info over het Indiaas treinennetwerk.

    Stap je onderweg uit (ook in Gwalior b.v.), dan wordt je reistijd steeds verkort. Oh, ik vergeet Mathura nog, ik vind Mathura een van de meer bijzondere seden op dit traject. Het heeft een bijzodere sfeer, eigenaardige huizen, een leuke kade met Ghats aan de Jamuna rivier. Aan de overkant van deze rivier is het goed wandelen door kleine dorpen met veel handwerkleiden (sierraden)

    Tja, en dan zit je relatief dicht bij Baratpur, het mooiste vogelreservaat van India (ook veel grootwild), dus daar moet je dan ook langs. Heerlijk fietsen daar. Tjeempie, en dan ligt Deeg ook om de hoek!

    Het paleis van Deeg

    Het voordeel van deze trip is dus dat je op een “rails” blijft totdat je naar Kajurahoo gaat!

    Overigens, veel mensen gaan alleen voor de prachtoge tempels naar Kajurahoo. Zeker de moeite waard maar er is veel meer. Je kunt er fietsen huren en in de schitterende omgeving fietsen. 's Avonds is het rustig in Kajurahoo omdat de bus toeristen dan weg zijn. Er zijn ook nog enkele reservaten in de omgeving.

    Veel mensen blijven in Agra, bekijken de Taj en wat gebouwen in de stad. Maar de Tombe van Akbar, buiten Agra is wel erg bijzonder en ligt in een schoon park met reetjes die rondhuppelen een apen die rondscharrelen.

    En Vanuit Agra moet je zonder meer naar Fathepur Sikri dus alleen dit reisje is al genoeg voor vier weken!!!

  • Rob

    Harry,

    Of een route te kort of te lang is ligt er aan.

    Waar ik zelf in eerste instantie op let is of de route haalbaar is qua reistijd.

    Ook dat ligt er weer aan.

    Met welk vervoermiddel je reist: trein, bus, auto, vliegtuig, motor, kameel of olifant.

    Op lopend / rollen, alles is mogelijk in India.

    De meeste mensen willen highlights zien in een relatief korte tijd.

    Dat is goed te doen in 4 weken tijd.

    Wil je de “diepte” in, dan moet je of meer tijd hebben of vaker naar India gaan.

    Niet iedereen heeft de tijd, geld, mogelijkheden om dat te doen.

    Rob

  • Rob

    Harry,

    Nog een tweede reactie:

    Waarom zet je je praktische tips en andere info niet gewoon op dit prikbord?

    Ipv dat Namaste jou een mailtje moet sturen?

    Dan heeft iedereen er wat aan.

    Rob

  • Rob

    Paul,

    Ja, die Tombe van Akbar is best leuk.

    Als kunstenaar zijnde bekijk je dat toch anders dan ik.

    Jij gaat iedere inscriptie bekijken, bent daar uren zoet meer.

    Ik ben snel op dat soort dingen uitgekeken.

    Meer het type van:

    - leuk op de foto met een aap op mijn schouders

    0f

    - och, wat zielig, zo'n dansende beer

    Rob

  • Paul Broekman

    Klopt Rob dat ik zeker op details inga. Maar daarnaast is het geheel architectonisch volgens mij ook overweldigend. De fluistergalerij, de poorten met de aan fractals denkende structuren. Ach een foto doet geen kwaad….

  • Paul Broekman

    Oeps,

    Vergeet ik het verhaal van een dansende beer in Fathepur Sikri te vertellen of had ik dat al eens gedaan?

    Op we van Agra naar Fathepur Sikri zag je ze al langs de kant van de weg. Beren met hun baasje die wachten op klanten om hun show te laten zien. De beren leren dansen op hete kolen zo is mij verteld. Geen leuk idee en wie wil er nu dat een beer leert dansen?

    Ik haat dit.

    Oke, kom in in Fathepur Sikri aan, zie ik een man met een beer. Hij vraagt mij of de beer voor mij mag dansen. Ik haal uit, geef hem een dreun voor zijn kop. Mijjn inziens helemaal terecht. Nou, daar dacht de beer anders over…. Die stiert op mij af en wil me aanvallen. Ik kon nog net op tijd in een taxi duiken. De chauffeur hield wijselijk zijn mond…

  • Namaste

    Geweldig deze reacties allemaal.

    Het is mijn eerste reis naar India en dit maakt het allemaal nog leuker.

    Nogmaals dank voor alle tips die zeer welkom zijn.

    Ik hou me maar een beetje bij mijn planning die zo als ik het begrijp realistisch en te doen is in 4 weken.

    Natuurlijk neem ik jullie suggesties mee hierin en wie weet wat ik er nog mee kan doen.

    Ik weet totaal niet wat me te wachten staat hoewel ik me er een redelijke voorstelling van kan maken vanwege vorige reizen.

    Ik vraag me alleen af; Moet ik injectienaalden/spuiten meenemen? Hier krijg ik tegenstrijdige adviezen over. Evenals Malariapillen zoals bekend ook tegenstrijdig.

    Ik raak verslaafd aan dit forum..goed voor de voorbereiding en voorpret in ieder geval.

  • Jo ane

    Hallo,

    Ik kan je de hulp van een vriend in India aanbieden. Hij heeft voor mij alles verzorgd terwijl ik toch individueel kon reizen. Neem maar contact op met sadiq112003@gmail.com hij heeft het voor mij goed geregeld….en weet overal de weg jij heeft in het reiswereldje gewerkt maar is ny leraar engels. Vragen staat vrij…toch

  • HarryV

    Dat zijn meer dan twee A4 velletjes aan uitgebreide informatie + een uitgebreide fotoreportage en het is onmogelijk om al deze info op dit prikbord te zetten.

    Belangstellenden kunnen mij altijd even mailen:

    harryv_@hotmail.com

  • HarryV

    Zelf zou ik geen injectienaalden meenemen. En ook geen muskietennet/klamboe, want in dit deel van India komt malaria eigenlijk niet voor. Een anti-muggenmiddel is meer dan voldoende.

    Uitgebreide praktische informatie en een uitgebreide fotoreportage over India heb ik jou gemaild en ik ben blij dat je veel van deze informatie kunt gebruiken.

    Het is veel teveel info (ook zo'n 50 leuke en hele bijzondere foto's) om even op dit prikbord te zetten, maar degenen die ook belangstelling hebben, die kunnen mij gerust even mailen: harryv_@hotmail.com

    Alvast een heel plezierig verblijf in India!