Advies reisroute/planning India

  • Namaste

    Eind December vertrek ik voor 4 weken naar India. Dit zal mijn eerste reis naar dat land zijn. Ik heb me in een reisroute verdiept en een globale planning gemaakt.

    De volgende steden wil ik graag aandoen per trein en/of bus o.i.d

    Start in Delhi, Agra, Jaipur, Udaipur, Delhi, Varanasi, Jhansi, Orcha, Khajuraho en terug naar Delhi.

    Aangezien ik totaal geen idee heb over hoe dit aan te pakken, voor me te zien wat betreft planning treinkaartjes en route zou ik graag jullie tips willen.

    Ik kijk erg uit naar mijn reis, maar wat advies/tips zou erg handig zijn van ervaren reizigers in India.

  • Rob

    Namaste,

    De meeste mensen verkijken zich op de afstanden en reistijden in India.

    Als ik naar jouw plannen kijk lijkt mij dit zeer goed te doen in 4 weken tijd.

    Gemiddeld 3,5 dagen per stad.

    Ik heb nauwelijks ervaring met de trein- en busverbindingen in Noord-India.

    Maar ik denk aan de volgende route:

    Delhi > Udaipur > Ajmer/Pushkar > Jaipur > Bharatpur > Fatehpur Sikri > Agra > Jhansi > Orchha > Khajuraho > Chitrakut > Varanasi > Delhi.

    Dit lijkt mij goed te doen op de bonnefooi, zonder van tevoren trein- of bustickets te kopen.

    Behalve misschien de trein terug van Varanasi naar Delhi.

    Rob

  • marielle

    Ik heb deze plaatsen ook aan gedaan tijdens mijn eerste reis naar India, eveneens vier weken. Goed te doen! Ik ben vanuit Udaipur nog naar Jaisalmer gegaan, zeker de moeite waard, aan de rand van de desert. Sommige stukken per trein gedaan (Delhi-Jaipur, Jaipur-Udaipur, Delhi-Varanasi, Agra), de rest met de bus. Moet kunnen. Vragen? Stel ze maar….

  • irma

    dank, precies de route die ik heb gepland, nog 9 nachtjes slapen en ik voel dat het goed is, wat een leuk forum is dit toch ben een beetje verslaafd

  • froukje

    Wil je een AC1 trein uit Varanasi,dan moet je er rekening mee houden dat,dat meestal niet direct kan.Deze zijn op dat traject vaak al 2-3 mnd.van te voren volgeboekt.Je kunt je wel op de waiting list laten plaatsen.Maar de AC2 en AC3 zij heel goed te doen en ook nog een stuk goedkoper.Je doet er alleen iets langer over.Je kunt het ter plekke op het treinstation regelen.

    Veel succes

  • Paul Broekman

    Ik zou Jaipur en Udaipur laten vallen en daarvoor in de plaatst naar Bhopal (en pachmari) gaan. Vanuit Delhi is de reis Agra/Jhansi Bhopal op een lijn (trein) te doen en erg gemakkelijk.

    Bhopal heeft enkele zeer interessante plekken/musea (Museum of man) en Pachmari is een van mijn favorieten in India.

    Vanuit Jhansi ben je zo in Orchha. Neem daar zeker enkele dagen de tijd want rondom Orchha liggen ook nog enkele leuke en interessante plekken. (zie links)

    Als je vanuit Orchha naar Kajurahoo wilt gaan neem dan de MP tourist bus die vanuit Jhansi vertrekt! De weg is verschrikkelijk en met een taxi is het waardeloos omdat die niet de juiste banden heeft. (Groot en sterk!)

    Vanuit Kajurahoo is de reis naar Varanasi wat ingewikkelder maar wel leuk. Ik vind Varanasi overigens zwaar overschat.

    Lucknow heeft b.v. veel meer te bieden!

    Links:

    Omgeving Orchha:

    Orchha

    Sonagiri tempels

    Datia

    Shivpuri

    Bhopal en Pachmari:

    Bhopal

    Pachmari

  • Rob

    Paul,

    Altijd weer fascinerend, jouw interesse en tips voor Madhya Pradesh.

    Pachmarhi ken ik ook, erg mooi.

    Ik heb daar in de bergen zelfs een woestijnkameel gezien.

    Waar het op neer komt:

    In 4 weken tijd kun je nooit alles zien.

    Dat betekent keuzes maken en een globale routeplanning maken.

    Zelf houd ik helemaal niet van lange afstandstreinen met overnachting en dat soort dingen.

    Vandaar mijn eigen route voorstel, dat is voor mij zelf nog te behapstukken met het openbaar vervoer.

    Maar ieder z'n eigen voorkeuren.

    Rob

    http://districts.nic.in/disdetails.aspx?str_state=bXA=

  • Namaste

    Hallo allemaal,

    Heel veel dank voor jullie tips en adviezen.

    Ook ben ik erg blij te horen dat het met de trein en eventueel bus wel zal lukken ter plekke.

    Ik maakte me daar toch een beetje zorgen over na de verhalen dat het moeilijk kan zijn om treinkaartjes te kopen/reserveren.

    De nieuwe ideeen stel ik erg op prijs. Ik zal kijken of ik daar nog iets mee doe hoewel ik het liefst Jaipur en Udaipur er toch in houd.

    Nogmaals dank!

  • Rob

    Namaste,

    Paul heeft altijd zeer waardevolle bijdragen en tips.

    Zelf denk ik: bewaar die voor een tweede of derde keer.

    Rob

  • HarryV

    De route die je aangeeft is te lang voor 4 weken.

    In een aantal plaatsen die je noemt ben ik in oktober en

    november (vorige maand dus) geweest.

    Veel praktische tips en uitgebreide info over India kan ik jou mailen

    als je mij even een kort mailtje stuurt: harryv_@hotmail.com

    Veel plezier!