Douane vliegveld Delhi

• Pascal

Hallo,

Ik wil contant geld 9000 IR meenemen in mijn koffer. (ik kom 's nachts aan en heb graag wat bij in geval dat er iets met mijn pin mis is)

Hoe streng is de douane op het invoeren van geld?

Ik lees dat sommige mensen voordat ze hun koffer van de band gaan halen, al geld gaan pinnen. Dan moet je toch ook nog door de douane of heb ik het verkeerd?

En wat zullen de boetes zijn mocht er een controle zijn?

Mvgr. Pascal

• KeesS

Pascal, ik zou het niet in je koffer doen maar gewoon bij je dragen. Ik heb nog nooit problemen gehad met de douane. Dus geen probleem.

• Ineke M

Er wordt niet op gecontroleerd, dus zo spannend vindt de douane het niet. Zelf heb ik het geld (wat ik van de vorige keer over heb) meestal bij mij, dus niet in de koffer. (want stel dat de koffer er niet is). Alleen als ik teveel over had verdeel ik het, maar dat is meer omdat ik het niet prettig vind om met hele pakken geld rond te lopen.

Overigens is er altijd wel een ATM is die het wel doet. Heb een keer gehad dat die bij het vliegveld leeg was, maar dan kom je onderweg nog een aantal tegen.

Ineke

• Shirley

Er is op het vliegveld Delhi volgens mij geen ATM.

Ik heb altijd roepies over van het jaar daarvoor en draag die gewoon in mijn moneybelt. Daar is nog nooit naar gekeken.

Wel een keer in Nepal, toen ik daar vertrok naar India met behoorlijk wat Indiase roepies bij me, maar mocht toch door.

• Rob

Shirley,

Op het vliegveld is wel een ATM, ik weet niet waar precies.

Rob

• Rob

In 13 x India ben ik nog nooit gecontroleerd.

Meestal heb ik wat roepies over van de vorige keer, 500/1000.

Anders wissel ik 50 euro contant in de bagagehal, dus voor de douane.

Ergens heb ik gelezen dat je maximaal 10.000 INR in/uit mag voeren.

De bron ben ik vergeten.

Rob

• Sundri

Meestal heb ik circa Rs 3.000 tot Rs 6.000 bij me. Gewoon vanwege het gemak om niet direct te hoeven pinnen als je in India arriveert. Dat geld draag ik bij me in m'n moneybelt.

Stop geld never nooit in je (ruim)bagage. Dan is je kans om het kwijt te raken een stuk groter. Gewoon omdat de kans groter is dat je ruimbagage zoek raakt (verschilt per vliegmaatschappij, daarvan zijn statistieken) of beschadigt waardoor (een deel van) de inhoud kwijt raakt. Zelf ben ik op die manier één keer een deel van de inhoud kwijt geraakt. Gelukkig betrof dat toen geen waardevolle zaken.

In India wordt ook altijd aangeraden om al je waardevolle zaken in je handbagage te houden (geld en andere waardepapieren, camera's, laptops, mp3-spelers, enz.).

• Ineke M

De ATM is direct rechts om de hoek als je het vliegveld uitkomt. Super makkelijk!!!

Mocht die het niet doen (of leeg zijn), dan zijn er onderweg nog verschillende mogelijkheden. Bijna altijd met bewaker erbij. En dan zit in Pahar Ganj nog een half dozijn of zo.

Ineke

• Khan

Ik geef mijn mening graag voor een betere, maar volgens mij worden westerse toeristen nimmer gecontroleerd. Het gaat m.i. om controle op zwarte import door Indiers. Denk vooral ook om goud en geld uit Dubai etc. Ooit werd bij binnenkomst in India bij de Xray mijn handbagage voorzien van een nummer met krijt. Toen bleek dat de tas bij mij hoorde gaf de meerdere van de personen achter de Xray aan dat het nummer er weer afgeveegd moest worden.

• Shirley

nooit geweten dat er een atm zat….