alleen serieuze antwoorden aub

• peter de vries

Dag India kenners, ik heb een vraag ik en mijn nederlandse vrouw zijn gepensioneerd en willen onze levensavond slijten in India!! Maar zowel van de Indiase ambassade en visa service krijgen we geen antwoord op onze vraag hoe we dit moeten oplossen met verblijfsvergunning e.d.

Kent er iemand van jullie die al lang in india woont die dit probleem (legaal os semi legaal) heeft opgelost? Er zijn altijd mazen in de wet mischien kan mij iemand helpen zo'n maas te vinden. Dank U

Peter De Vries.

• Khan

Je kunt je vraag nog neerleggen in dit forum

http://www.indiamike.com/india/indian-visa-and-passport-questions-f9/2/

Ik vermoed dat je een grotere kans hebt op bruikbare informatie

De posting in

http://www.indiamike.com/india/indian-visa-and-passport-questions-f9/permanent-resident-permit-in-india-t43872/

zou wel eens kunnen verklaren waarom de ambassade er het zwijgen toe doet. Maak je niet druk, NL ambassade in India fungeert m.i. ook als een barriere tegen immigratie naar Nederland.

Ik heb zelf gene ervaring. Ik heb alleen gehoord dat mijn zwager toen hij voor 3 jaar in India verbleef een keer een politieagent aan de deur kreeg met de mededeling dat hij het land moest verlaten. Verlenging van zijn toeristenvisum is toen op “informele wijze” geregeld.

• Shirley

Ik heb ooit een engelsman ontmoet die in In dia woonde. Hij had telkens een visum voor 6 maanden en ging tussendoor even naar een naastliggend land zoals Nepal om een neiuw visum aan te vragen. Hoe lang hij dat al zo deed weet ik niet.

• Paul Broekman

Het beste is om je verblijf in India te regelen. (Nadat je hier je gewone visum hebt gekregen)

Er zijn “informele wegen” vie welke je je visum onbeperkt kunt verlengen. Buiten bij het immigratiekantoor in Delhi staan mannen die dit voor je regelen tegen kosten.

Ook kun je zelf, indien je financiele onafhankelijkheid kunt aantonen, een verblijfsvergunning zien te regelen. (Residentie)

Je bent dan belastingplichtig in India. Dat is wat anders dan een visumstempel in je paspoort.

• Sundri

Formeel emigreren naar India zou ik sowieso niet doen. India is namelijk geen verdragsland van Nederland en dat betekent, dat je je recht op je Nederlandse AOW verliest. Welke landen wel verdragslanden zijn, weet ik niet precies. Maar een collega van me is na zijn pensionering naar Brazilië geëmigreerd en daar kon hij z'n AOW gewoon blijven ontvangen. Overigens kun je je eventuele pensioen wel altijd naar het buitenland meenemen. Dus iets regelen met steeds maar verlengen van je toeristenvisum en een formeel adres in Nederland behouden, lijkt me een betere optie.

• Shirley

Misschien bestaat er voor India ook zoiets als een retirement visum.

• peter de vries

Hoi sundri, India is nog geen verdragsland daar heb je gelijk in maar daar komt verandering in. Lees de laatste alinia van mijn knip en plak werk (www.szw.nl) Als India een verdrag tekent inzake uitkeringen vind ik ook dat ze hun visum beleid moeten aanpassen anders is zo'n verdrag een wassen neus.

Nederland sluit verdrag sociale zekerheid met India

22 oktober 2009 | Nr. 09/118

Minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft donderdag 22 oktober een sociaal zekerheidsverdrag ondertekend met minster Shri Vayalar Ravi van Overseas Indian Affairs. De ondertekening vond plaats in de Indiase hoofdstad Delhi.

Het nieuwe verdrag voorziet in nauwere samenwerking tussen Nederland en India en beoogt de migratie van hoogopgeleiden en experts tussen beide landen over en weer gemakkelijker te maken. Werknemers van bedrijven uit het ene land die worden gedetacheerd om in het andere land te gaan werken, worden voor een periode van maximaal 60 maanden vrijgesteld van de betaling van sociale zekerheidspremies in het gastland. Gedurende deze periode zijn zij verzekerd via hun land van herkomst en hoeven geen dubbele premies worden betaald. Werknemers of zelfstandigen die niet gedetacheerd zijn vallen onder het stelsel van het gastland, en niet onder het stelsel van de zendstaat. Ook zij betalen dus geen dubbele premies meer.

Het verdrag maakt het aantrekkelijker voor Indiase bedrijven om zich in Nederland te vestigen en omgekeerd. De meeste kennismigranten die op dit moment naar Nederland komen zijn afkomstig uit India. In 2008 werden 2.100 vergunningen aan Indiërs afgegeven op een totaal van 7.200. Voorts worden jaarlijks circa 1000 tewerkstellingsvergunningen afgegeven, voornamelijk in de ICT-sector. Er werken ruim 850 Nederlanders in India.

Er zijn ook afspraken gemaakt over de controle op de verstrekking van Nederlandse AOW, WAO/WIA en ANW in India. Op grond van de Wet beperking export uitkeringen (BEU), die op 1 januari 2000 is ingegaan, zijn dergelijke verdragsafspraken een voorwaarde om deze uitkeringen in het buitenland te (blijven) ontvangen.

• peter de vries

ps

Ik kreeg van een vriendelijke mijnheer van szw het hele tractatenblad toegestuurd waar alle uitkeringen in genoemd werden en verder wanneer het verdrag in werking treed namelijk 3 maanden vannaf 27 november. Ik heb gebrobeerdhet hele pdf bestand te copieren en hier te zetten maar dat lukte niet, dus voor degene die hier in is ge interresseerd kan hier zijn email neerzetten en dan stuur ik het bestand.

Hieronder het emailtje van de vriendelijke medewerker van szw.

Geachte heer de Vries

In de bijlage van deze e-mail doe ik u de tekst van het verdrag tussen Nederland en India over de export van uitkeringen toekomen zoals deze is gepubliceerd in het Tractatenblad op 27 november 2009. In artikel 2 van het verdrag staat welke uitkeringen er vallen onder de afspraken in het verdrag. Verder wordt in onderdeel G van het verdrag aangegeven wanneer het verdrag in werking treedt.

Ik hoop u hiermee voldoende van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

• Sundri

Kun je het nummer van het traktatenblad hier plaatsen? Dan hoeven we onze e-mailadressen niet zomaar vrij te geven en dan kunnen we het traktatenblad waarschijnlijk wel via het internet vinden. Alle openbare publicaties worden namelijk ook op het internet gepubliceerd.

• Rob

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2009-213.html

Inwerkingtreding:

De bepalingen van het Verdrag en het Administratief Akkoord zullen ingevolge artikel 21 van het Verdrag juncto artikel 10 van het Akkoord in werking treden op de eerste dag van de derde maand volgend op de laatste van de data waarop de Verdragsluitende staten elkaar er schriftelijk van in kennis hebben gesteld dat hun respectieve grondwettelijk of wettelijk vereiste procedures voor inwerkingtreding zijn voltooid

Rob