op het matje bij de ambassade

• Marielle

Hallo allemaal! Ik heb afgelopen week voor de derde keer in ruim een jaar een visum aangevraagd voor india. Nu mag ik dus op het matje komen bij de ambassade voor het zogenaamde ‘interview’. Wie heeft hier recente ervaringen mee? Wat is wijsheid? Mijn vriend woont in India en dat is dus de reden waarom ik vaak naar India reis, is het handig om dat te vertellen? Of juist niet? En in hoeverre trekken ze je persoonsgegevens na? Ik heb mijn beroep gemakshalve ook maar veranderd op de visumaanvragen, maar dat is via google natuurlijk makkelijk te vinden. Dus, wat wil men weten en wat moet men níet weten?

• Rob

Marielle,

Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Wat ik er over gelezen heb / begrepen heb is dat ze niet willen dat businessmensen op een toeristenvisum naar India gaan.

Als je meerdere keren per jaar naar India gaat op een toeristenvisum ben je dus verdacht.

Een beroep/hobby als schrijver, journalist, fotograaf, et cetera kun je maar beter niet zeggen.

Als mijn Indiase vriend naar Nederland wil komen moet hij ook eerst voor een interview naar de Nederlandse Ambassade in Delhi.

Rob

• door

Ja,vertel maar gewoon dat je vriend in India woont.Al zullen ze dan wel naar zijn gegevens vragen en misschien ook naar een verklaring hierover van zijn kant (dat wil nog weleens verschillen van geval tot geval en welke ambtenaar je treft).Verder gaat er natuurlijk niets boven de waarheid ! Waarom je beroep “gemakshalve” veranderen?Kan alleen maar tegen je werken want alles kan tegenwoordig heel gemakkelijk nagetrokken worden.

Succes ermee !

• Sundri