op het matje bij de ambassade

• Marielle

Hallo allemaal! Ik heb afgelopen week voor de derde keer in ruim een jaar een visum aangevraagd voor india. Nu mag ik dus op het matje komen bij de ambassade voor het zogenaamde ‘interview’. Wie heeft hier recente ervaringen mee? Wat is wijsheid? Mijn vriend woont in India en dat is dus de reden waarom ik vaak naar India reis, is het handig om dat te vertellen? Of juist niet? En in hoeverre trekken ze je persoonsgegevens na? Ik heb mijn beroep gemakshalve ook maar veranderd op de visumaanvragen, maar dat is via google natuurlijk makkelijk te vinden. Dus, wat wil men weten en wat moet men níet weten?

• Rob

Marielle,

Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Wat ik er over gelezen heb / begrepen heb is dat ze niet willen dat businessmensen op een toeristenvisum naar India gaan.

Als je meerdere keren per jaar naar India gaat op een toeristenvisum ben je dus verdacht.

Een beroep/hobby als schrijver, journalist, fotograaf, et cetera kun je maar beter niet zeggen.

Als mijn Indiase vriend naar Nederland wil komen moet hij ook eerst voor een interview naar de Nederlandse Ambassade in Delhi.

Rob

• door

Ja,vertel maar gewoon dat je vriend in India woont.Al zullen ze dan wel naar zijn gegevens vragen en misschien ook naar een verklaring hierover van zijn kant (dat wil nog weleens verschillen van geval tot geval en welke ambtenaar je treft).Verder gaat er natuurlijk niets boven de waarheid ! Waarom je beroep “gemakshalve” veranderen?Kan alleen maar tegen je werken want alles kan tegenwoordig heel gemakkelijk nagetrokken worden.

Succes ermee !

• Sundri

Dit jaar ben ik voor een interview geweest (voor m'n 15e visum toen). Ik maakte me er ook druk over, maar dat is echt niet nodig. Mij stelde ze wat onbelangrijke vragen. Waarschijnlijk is het helemaal niet nodig om te vermelden dat je er een vriend hebt en als er naar gevraagd wordt, hou je dan op de vlakte. Vertel gewoon, dat je graag in India reist, waar je al geweest bent en evt. dat je er ook vrienden hebt gemaakt door je frequente reizen. Ik vertelde ook dat ik ‘ns een familielid had meegenomen en dat ze het er verschrikkelijk vond; daar moest hij toen smakelijk om lachen en wenste me vervolgens een goede reis. Ik moest twee uur wachten, maar het interview duurde niet langer dan 5 minuten. Ik heb zwaar de indruk, dat als je vaak naar India reist, ze gewoon je gezicht wel ’ns willen zien. Uit iedere stapel aanvragen, die ze dagelijks krijgen, wordt er een aantal uit gepikt. Deze keer ben jij dus aan de beurt. Afgelopen week heb ik zelf zonder problemen m'n 16e visum ontvangen.

• Khan

Ik heb in al die jaren voor dat er een wat strenger (?) regime ging gelden altijd op het aanvraagformulier ingevuld dat ik getrouwd was met mijn vrouw in India, en dus ook altijd het huisadres daar op het kaartje dat je voor aankomst moet invullen opgegeven. Hierbij komt nog dat mijn vrouw woonde in een plaats waarvan er een gelijknamig plaatsje is dat midden in een nexalieten gebied (maoistische terroristen) ligt. Er is in die jaren nimmer een vraag over gesteld of ik soms van plan was om mij permanent in India te vestigen of soms moaistische vrienden ging opzoeken. Je moet je trouwens realiseren dat - zoals Rob ook zegt - voor een Indier bij zijn aanvraag hij/zij wordt nagekeken in het zogenaamde Schengeninformatie systeem en (althans voor de UK, zo weet ik) veel meer info moet opgeven dan ooit gevraagd wordt voor een Nederlander die naar India gaat. Ik zie geen enkele reden voor zorgen als je geen vreemde dingen gaat doen. :)-D Al dit soort procedures zijn in visumland heel normaal, maar niet iedereen realiseert zich dit. Je moet eens een visum voor de USA gaan aanvragen als je toevallig voor een chemisch bedrijf werkt als je echt door de molen wil. B)