vertaling van het woord harmonie

• Adrie

Wie kan mij helpen. Ik ben op zoek naar een naam voor mijn eigen bedrijfje en daarvoor zoek ik de Indiase vertaling van het woord “harmonie”.

Wie kan mij helpen.

Alvast bedankt.

Adrie

• MariekeH

Welke taal moet het zijn? Er zijn nogal veel mogelijkheden…

• adrie

Bedankt voor je reactie.

Ik ben onvoldoende op de hoogte van de verschillende Indiase talen. Ik zoek een vertaling die te gebruiken is voor onze nieuwe praktijk. Het moet een woord zijn dat duidelijk maakt wat ermee wordt bedoeld.

Is er niet een algemeen woord dat ik de diverse talen of dialecten dezelfde betekenis heeft.

Alvast bedankt voor je meedenken.

groeten

a3

• Theo Kiewiet

Ohm Shanti, is misschien wel geschikt?

Je kunt in 't sankriet, Hindi of Tamil gaan zoeken.

• khan

Theo Kiewiet Schreef:

——————————————————-

> Ohm Shanti, is misschien wel geschikt?

> Je kunt in 't sankriet, Hindi of Tamil gaan

> zoeken.

Afgezien van het feit als je Tamil noemt, het Telugu natuurlijk een veel fraaiere taal is (http://en.wikipedia.org/wiki/Telugu_language), denk ik dat je voor dit soort “abstracte” concepten uiteindelijk uitkomt op sankriet. Ik zou dan zelf denken dat ohm (aum) dit omvat. Maar de ware kenner op dit forum is natuurlijk Kannadiga. Wellicht dat hij er iets over wil zeggen.

• Rob

Adrie,

Wat voor soort praktijk?

Het begrip Harmonie komt van het Griekse ‘harmottoo’: samenvoegen, aaneenvoegen.

Daar is vast wel een woord in het Hindi / Sanskriet voor.

Rob

• Kannadiga

Samanjasya is het woord voor harmonie dat uit het Sanskrit komt en in bijna alle Indiase talen gebruikt wordt.

Uitgesproken als ongeveer saamandjasye

सामञ्जस्य sāmañjasya ಸಾಮಂಜಸ್ಯ

• Kannadiga

khan Schreef:

> Afgezien van het feit als je Tamil noemt, het

> Telugu natuurlijk een veel fraaiere taal is

> (http://en.wikipedia.org/wiki/Telugu_language),

> denk ik dat je voor dit soort “abstracte”

> concepten uiteindelijk uitkomt op sankriet. Ik zou

> dan zelf denken dat ohm (aum) dit omvat. Maar de

> ware kenner op dit forum is natuurlijk Kannadiga.

> Wellicht dat hij er iets over wil zeggen.

Bedankt dat je aan me denkt. Al spreek ik beter Tamil dan Telugu, heb je gelijk dat Telugu veel fraaier is dan Tamil. Tamils leiden vaak aan taalarrogantie. Ze reageren die af op hun zustertalen (Telugu, Kannada, Malayalam).

Telugu wordt vaak miskend. Weet ook dat op het Hindi na Telugu de meest gesproken taal van India is.