Een Indrail-pass geeft wel iets meer vrijheid bij het reserveren, maar is relatief erg duur.
Zitplaatsreservering voor de expresstreinen is altijd noodzakelijk, tenzij je jezelf in een van de schaarse wagons “unreserved second” wil wringen. Dat laatste is niet aan te raden.
Zelf heb ik ooit door omstandigheden twee maal op een dag mijn reservering moeten wijzigen voor dat ik kon vertrekken, dat hoeft niet zo gek veel tijd te kosten, en de omboekingskosten zijn te verwaarlozen. Je hoeft dus geen nieuw kaartje te kopen, alleen de reservering te wijzigen. Daarbij komt nog dat je als toerist in grotere plaatsen een speciaal loket is. In hoeverre er nog plaats is hangt zeer af van de treinverbinding en eventuele drukte (denk aan festivals). In jouw geval kan het zijn dat er nog gebruik gemaakt kan worden van de zgn. toerist quota, of op een andere manier geprobeerd wordt je te krijgen op een trein rond de door je gewenste vertrekdag.
Mocht de nood aan de man (vrouw) komen zou je ook nog kunnen besluiten om een kaartje 1A/C te boeken. Peperduur, dat wel. Maar als er geen ambtenaren mee hoeven komen er kort voor vertrekdag altijd plaatsen vrij. Ik heb dat zelf ooit een keer moeten doen, omdat er geen andere plaatsen in andere klassen vrij waren. Ik reisde toen samen met mijn vrouw samen met een rechter van het hooggerechtshof van Hyderabad en diens vrouw in een verder geheel lege wagon. De 1A/C is wel heel luxe in vergelijking met de rest (2A/C, 3A/C of Sleeperclass).