Een prive-reis maken door Zuid-India

• Take2

Ik ben van plan om eind 2010 een privè rondreis te maken door Zuid-India (auto met chauffeur).

Nu heb ik al wat berichten gelezen hier op het prikbord waarin een tocht met een houseboat over de backwaters van Kerala compleet afgekraakt werd (schijnt geldklopperij te zijn en je ziet steeds hetzelfde?). Dat soort berichten maken mijn reisplannen naar de deelstaten Kerala, Karnataka en Maharastra erg onzeker. Te meer omdat de meeste dingen die ik wil gaan bezoeken afgedaan worden door sommige mensen op dit forum als toeristisch en saai.

Helaas ben ik geen held dat ik gewoon wel zie waar het schip strand als ik in India aankom.

Ik wil een beetje weten waar ik aan toe ben en daarom van plan om een privè rondreis te boeken (auto met chauffeur) en dan via Bangelore, Mysore, Kovalam (het strand), Cochin en Trivandrum te eindigen in Mumbai.

Het lijkt wel alsof alle plaatsen die ik tijdens mijn georganiseerde reis wil aandoen en alle bezienswaardigheden ter plekke het niet waard zijn om te bezichtigen als ik de reacties zo eens doorlees over Zuid-India (vorige pagina)!

Wat is het dan wel waard om in Zuid-India te bezoeken en op welke manier?

Als je een georganiseerde privè reis boekt dan kun je niet om de standaard dingen zoals een verblijf op een houseboat heen…..en niet iedereen is een backpack-held die het zelf allemaal wel uitvindt. Ik ben dus aangewezen op een touroperator en iemand die mijn rondleidt.

Is een privè rondreis met een auto en chauffeur dan zo'n slecht idee?

Ik ben van plan om te boeken bij IndiaOnline (hier bekend op india.pagina.nl). Is er iemand die ervaringen heeft met dit reisbureau?

Graag zou ik nogmaals enkele meningen horen.

Dank jullie wel.

• marielle

Zuid-India (Kerala, Tamil Nadu) is wel degelijk de moeite waard. Zelf heb ik zigzaggend een rondje gemaakt daar, dus van de kust de heuvels in en weer terug. Ooty en Munnar zijn bijvoorbeeld mooie plaatsjes in de heuvels, helemaal anders dan de kust. Mooie afwisseling. Rustiger ook. Zelf heb ik de ‘badplaatsjes’ overgeslagen….

• doortje

Kerala is méér dan de moeite,zeker doen!Prachtige natuur,ook het water op !

• Rob

Take2,

Alles in India is de moeite waard, ook de zogenaamd toeristische en saaie dingen.

Niets aantrekken van negatieve reacties, gewoon zelf alles ontdekken.

Rob

• Sundri

Take 2, ik onderschrijf de reactie van Rob. India is never ever nooit saai. Ga lekker op ontdekkingsreis en sla de toeristische plekken zeker niet over. B.v. de backwaters van Kerala zijn prachtig! Die hoef je niet te bezichtigen per houseboat. Je kunt je ook gewoon een roeibootje laten rondvaren en b.v. specerijenplantages bezoeken. Dat is niet duur en wel hartstikke gaaf, echt waar! En dit is maar één ding. Bezoek b.v. de prachtige mandirs (Hindoetempels) in Zuid-India. Ga naar Hampi. Sla het strand niet over, ff lekker luieren en een duikje nemen. Stranden te over. Ontdek Zuid-India op je eigen manier. Vind je het ergens leuk, dan blijf je een tijdje. Vind je een plek nix, reis dan gewoon verder.

• Karen

Ik heb nu reeds 3x een reis door Zuid India gemaakt, wel op eigen gelegenheid met trein, bus of auto met chauffeur en ik kan je zeggen dat ik dat geen van de keren als zijnde saai heb beleefd.

Ook de backwaters heb ik vanwege telkens een andere reispartner bezocht en voor wat betreft een 24 uurs houseboot over de backwaters kan ik ook niet onderschrijven dit saai te vinden.

Ik ervaar het telkens als een aangename rustige onderbreking van het soms toch wel hectische India, heerlijk op je gemakje door de backwaters varen, er valt genoeg te zien aan de kant! Ergens aanleggen zodat je je lunch of diner door je eigen kok aan boord kunt verorberen etc. Ik heb niet de ervaring dat dat tig duizend roepies kost, wij betaalden afgelopen oktober 2008, 5000 roepies voor 2 personen! Prima verzorgd geen kakkerlakken aan boord en heerlijke maaltijden voorgeschoteld gehad. Wij hebben dit kunnen regelen via een prima guesthouse in Fort Cochin, een fijne familie die hun uiterste best doet om dit soort zaken voor je te regelen. Ook een voorstelling bij de Kathakali dans word door hun keurig verzorgd en zij zorgen dat je op de eerste rij zit. Ik zal een linkje naar hun website hierbij plaatsen: http://www.sajhome.com/index.html

Munnar is ook een aanrader. Madurai ook zeker het bezoeken waard! Verder wat ik ook als erg leuk heb ervaren is de stoomtrein die je in Coimbatoire kunt boeken naar Ooty. Vanaf Coimbatoire ga je met de normale trein naar Mettapulayam om vervolgens de mountain railway met een stoomtrein 4,5 uur naar Ooty te pakken. Mudumalai als je van natuur en wandelen houd is ook een aanrader! Mijn planning is om nog een keer terug te gaan naar Mudumulai en daar wat langer te verblijven. Mysore alleen al vanwege het paleis, en inderdaad Hampi helaas ben ik daar slechts 1x geweest maar een vernieuwd bezoek t.z.t. staat zeker op het verlanglijstje!

• Jeanine

Hoi,

Wij hebben bij riskja(maleisie)online (valt onder dezelfde organisatie als indiaonline etc) een reis naar Maleisie geboekt, hier was alles heel erg goed georganiseerd en alles klopte volgens de beschrijvingen. In januari hebben we een reis naar India gemaakt, door het noorden met een auto en chauffeur. Dit hadden we bij een reisburo in Jaipur via internet geboekt, heel voordelig en supergoed georganiseerd. Zij bieden ook het zuiden van India aan, voor het geval je interesse zou hebben hun website is www.incrediblerealindia.com.

groetjes,

Jeanine

• Annemarie

Hey, bedankt allemaal voor jullie reacties! Blij te horen dat Zuid-India zo goed bevallen is bij jullie!

:-)

• Helen

ik vertrek volgende week naar Zuid India voor 4 weken en had ook zo mijn twijfels over de backwater trip maar ga het wel uitvoeren, ik laat je bij terugkomst weten hoe je dat het beste kan aanpakken en welke geschikt zijn en welke niet!

ik heb een half jaar door India gereisd met een rugzak en ik kan je verzekeren er is geen land ter wereld zoals India en ik heb het geloof in de goedheid van de mens daar weer teruggekregen!

• Annemarie

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen in Zuid-India. Wens je veel suk6 en een mooi en prettig verblijf daar toe…enneh, ja! I hoor heel graag hoe je het daar hebt gehad :-)

Bon voyage Helen!