Goedkoop bellen naar India

• Rob

Beste mensen,

Het is al herhaaldelijk op dit prikbord aangekaart: goedkoop bellen naar India.

Het laatste half jaar gebruikte ik www.1609bellen.nl voor 5 cent per minuut.

Schijnt nog goedkoper te kunnen, gebruik de zoekfunctie maar

Sinds afgelopen zaterdag werkt dit voor mij niet meer naar tevredenheid.

Iedere keer als ik bel liggen ze al te slapen of nemen gewoon niet op.

Wie weet er een goedkope belmogelijkheid naar India die rekening houdt met onze zomer- en wintertijden?

Dat als je vanuit Nederland naar India belt het daar niet een uur eerder of later is.

Rob

• Sundri

Ik weet wel een oplossing: ga gewoon naar India en daar bellen, dan heb je geen last van het tijdsverchil… >:D<. Maarre ik begrijp je probleem wel, ik heb hetzelfde, dus nu bel ik meestal maar in het weekend i.p.v. na werktijd. Temeer omdat het in India 's avonds telefonisch spitsuur is en je er vaak “uitgegooid” wordt. Overdag heb ik daar zelden last van.

• Rob

Sundri,

Bedankt voor het aandragen van een oplossing.

Voor mijzelf heb ik besloten om het voorlopig te houden bij 1609bellen.

En niet het kind met het badwater weg te gooien.

Rob

• Sunil

Probeer 's 0900-9510 (albacom volgens mij) of als je met een mobiel wilt bellen met een belkaart van Belkaart.nl.

Daarnaast is de oplossing van Sundri natuurlijk ook een goede optie ;)

• Sundri

Gisteren om 17.00 uur ging m'n telefoontje naar India heel goed. Dat deed ik via 0900 1420 voor 1 ct per minuut. Zeg Rob, als je via dit nummer belt, heb je natuurlijk ook kosten als niet wordt opgenomen. Maar die kosten heb je er snel uit. Bel je 2 minuten met dit 0900-nummer, dan kost het al minder dan met 1609 (5 ct per minuut, maar geen kosten als niet wordt opgenomen). Ik merk het verschil duidelijk aan mijn telefoonrekening.

• Rob

Sundri,

Hoe zit het met goedbellen vanuit India naar Nederland?

Scheelt hun weer en kost mij 0 cent.

Rob

• Sundri

Geen idee wat je bedoelt.

Inmiddels heb ik wel zelf Indiase mobiele telefoonnumers, een nummer voor Kashmir en een nummer voor de rest van India; het Indiase nummer werkt namelijk niet in Kashmir en in Kashmir werkt geen één ander nummer dan een nummer uit Kashmir (ook de NL nummers werken daar niet). Ik weet niet precies wat dat kost, maar de kosten daarmee naar NL bellen is niet al te veel. Ik geloof iets van maximaal Rs 11 per minuut. In ieder geval niet 0 cent per minuut. Dat zou ik ‘ns op moeten zoeken (is allemaal te vinden op hun websites). In Kashmir heb ik een Vodafone-abonnement en in de rest van India een Airtel-abonnement. Die prepaid telefoonnummers zijn “for life”, daar betaal je dan Rs 100 of Rs 200 extra voor. Dus dan is het niet erg als ze een tijd niet worden gebruikt. M’n Airtel-nummer werkt trouwens ook hier in NL.

• Marielle

Sundri, klopt het dat jij met een airtel-nummer in Nederland gebeld kan worden vanuit India (en andersom natuurlijk)? Ik heb namelijk een indiaas vodafone-nummer meegenomen, maar dat werkt dus niet. Zou mooi zijn, want dat scheelt een hoop kosten voor ‘de andere kant’ zeg maar. Als dat met airtel wel kan, is dat een hele goede tip!

• Sundri

Ja, je kunt het airtel-nummer in NL gebruiken, maar ik heb na aankomst alleen gecheckt of het nummer werkt. Daarna heb ik de simkaart uit m'n telefoon gehaald. Ik heb geen idee van de kosten van en naar dat nummer als je hier bent.

Het zou best kunnen, dat je zelf moet betalen als je hier wordt gebeld, net zo als dat je in India moet betalen als je daar op je NL nummer wordt gebeld.

Dit soort informatie zou ik opzoeken op de websites van de betreffende telefoonmaatschappijen; daar staan de tarieven vermeld. Als ik wil, zou ik zelfs m'n airtel nummer hier via de website kunnen opladen.

Echter wat ik zelf de beste optie vind: ik vertel mijn vrienden in India om naar m'n NL mobieltje te bellen. Met hen heb ik afgesproken, dat ik dan niet opneem, maar ze terugbel. Als je het uitkient, dan is dat altijd goedkoper dan vanuit India hier naartoe bellen. Zoals eerder vermeld, doe ik dat meestal via een 0900-nummer, nu voor slechts 1 cent per minuut + starttarief 4,5 cent. Nu is 0900 1420 (van Belbob) het voordeligst. Ik check dat regelmatig via www.televergelijk.nl. Maar dan moet je wel een vaste telefoon hebben.