rituelen rondom geboorte, kraamtijd

• yreitsma@kpnplanet.nl

Voor ons verkorte opleiding tot kraamverzorgende zoeken we informatie van rituelen rondom de geboorte, kraamtijd etc.

Alle info is welkom, zowel van ouders, hulpverleners.

Graag via de mail yreitsma@kpnplanet.nl

Alvast heel erg bedankt.

• Annika

er is een boekje waar rituelen van diverse culturen in beschreven staan , het heet rituelen in en rondom bevalling en kraambed

Ik heb het boekje gehad maar ben het kwijt, dus ik kan je niet aan isbn nr of zo helpen, wie weet kan je het nog op internet vinden.

Waarom ga jullie niet op bezoek bij een indiase familie, mijn ervaring is dat mensen het hartstikke leuk vinden om over hun land en gewoontes te vertellen.

Nog steeds informeer ik naar rituelen en gewoontes als ik patienten uit andere landen ontmoet en verzorg (werk als verplk op grote verloskunde/kraamafdeling).

Op deze manier heb ik bijv. ook heel goed leren inbakeren van babies (Rusland / Armenie)

Gewoon rondkijken en op af stappen, of eventueel naar asielzoekerscentrum gaan als je niet specifiek naar indiase rituelen op zoek bent.

suc6 gr Annika

• Rob

http://www.boekenwebsite.nl/zwangerschap-bevalling/zwangerschap-in-zeven-nederlandse-culturen

Rob

• yreitsma@kpnplanet.nl

Annika Schreef:

——————————————————-

> er is een boekje waar rituelen van diverse

> culturen in beschreven staan , het heet rituelen

> in en rondom bevalling en kraambed

> Ik heb het boekje gehad maar ben het kwijt, dus ik

> kan je niet aan isbn nr of zo helpen, wie weet kan

> je het nog op internet vinden.

> Waarom ga jullie niet op bezoek bij een indiase

> familie, mijn ervaring is dat mensen het

> hartstikke leuk vinden om over hun land en

> gewoontes te vertellen.

> Nog steeds informeer ik naar rituelen en gewoontes

> als ik patienten uit andere landen ontmoet en

> verzorg (werk als verplk op grote

> verloskunde/kraamafdeling).

> Op deze manier heb ik bijv. ook heel goed leren

> inbakeren van babies (Rusland / Armenie)

>

> Gewoon rondkijken en op af stappen, of eventueel

> naar asielzoekerscentrum gaan als je niet

> specifiek naar indiase rituelen op zoek bent.

>

> suc6 gr Annika

• mary

In india zijn de gewoontes rondom zwangerschap,geboorte ,kraamtijd ontzettend divers.Denk aan de verschillende bevolkingsgroepen (en castes) en overal in het land zijn/kunnern de gebruiken weer (totaal) anders zijn.Hoor of lees je 1(0) verhaal wil dit nog niet zeggen dat dat voor iedereen en overal opgaat.Iets om je van bewust te zijn/worden.Mensen denken vaak wanneer ze hier in India 'n situatie meemaken dat deze ALGEMEEN is.Vandaar de vele misverstanden over india en op dit prikbord …….

• Petra

Hallo,

Morgen moet ik naar een gezin met indiase gebruiken het betreft een eerst ekindje dat geen luiers omkrijgt

hebben jullie op deze korte termijn iets van tips en adviezen voor mij?

groetjes petra

• Rob

Beste Petra,

Een kind wat piest en poept zonder luiers om?

En je kunt zelf niet bedenken wat dan wel?

Dat begrijp ik echt niet.

Rob

• yreitsma@kpnplanet.nl

Hallo Petra,

Voor mijn opleiding tot kraamverzorgende ben ik bezig met een project, kraamzorg in hindoestaanse gezinnen.

Als jpuw werkweek in dit gezin erop zit, kun je mij misschien dan helpen, alle info rondom geboorte, kraamtijd, rituelen rondom deze periode's zijn welkom.

Alvast bedankt.

Groetjes Yvonne.

• yreitsma@kpnplanet.nl

Petra Schreef:

——————————————————-

> Hallo,

>

> Morgen moet ik naar een gezin met indiase

> gebruiken het betreft een eerst ekindje dat geen

> luiers omkrijgt

> hebben jullie op deze korte termijn iets van tips

> en adviezen voor mij?

>

>

> groetjes petra

• Ineke M

Een vriendin van ons heeft in 2007 haar eerste kind gekregen en dit jaar de 2de. Ik heb het redelijk van nabij meegemaakt. Zegt misschien niets over hoe ‘het’ inIndia gaat, maar wel over hoe het bij haar ging. Sunita komt uit Bhinai en woont in Pushkar.

Na de bevalling (in het ziekenhuis) van het eerste kindje gaat de moeder minimaal 6 weken naar haar moeder. Ik was in die periode net in Pushkar en heb bij haar in Bhinai (waar haar moeder woont) gelogeerd. Sunita is overigens 3 maanden bij haar ouders gebleven. Kan ik me voorstellen, want het was echt een ‘warm bad’. De hele familie is betrokken en zorgt voor zowel de moeder als het kind. Sunita hoefde niet veel meer te doen als uitrusten, bijkomen en voeden. Verder werd alles door de familie gedaan.

Dingen die mij opvielen in vergelijking met Nederland (mijn dochter kreeg in dezelfde periode een baby)

- Iedere ochtend kwam er iemand die eerst Sunita masseerde, haar haar in de olie zette en daarna allerlei oefeningen met de baby deed.

- Sunita mocht vanaf de bevalling een tijd lang (maand?) haar tanden niet poetsen, maar deed het met met haar vinger en een soort poeder, waarmee ze voorzichtig over haar tandvlees wreef.

- ze kreeg dezelfde periode ‘deliveryfood’. Deed mij nog het meest denken aan van die ballen die wij 's winters ophangen voor de vogels, maar dan vrijwel zonder vet erin. Ze mocht niets eten met boter of gebakken in de olie.

- Khusi, de baby, heeft nooit luiers aangehad. In plaats daarvan was er een soort matje wat onder haar gelegd werd en wat af en toe vervangen werd. Ook later heeft ze geen luiers aangehad, maar werden gewoon de natte broekjes verwisselt en even uitgespoeld. Overigens was zij met 1 jaar vrijwel volkomen zindelijk.

Bij de 2de baby is Sunita weer naar haar familie gegaan, maar dat hoeft dus niet. Sunita komt uit een modaal gezin in Rajasthan.

Ineke