toeristenvisum voor Nederland

• Sundri

Bij een aanvraag voor een toeristenvisum moet je dan ook een bevestigde optie van je vliegticket voegen (een optie, zodat de aanvrager nog in de gelegenheid is om het ticket terug te geven; Indiase reisbureaus in Delhi weten hier alles van; ze zijn bekend met dit fenomeen). Vervolgens krijgt de aanvrager een visum met een speling van een week voor vertrek uit India tot een week na vertrek uit NL. Een check daarvan is altijd verstandig. Maximaal 2 toeristenvisa per jaar zijn mogelijk met een duur van maximaal 3 maanden elk en een tussentijd van minimaal 3 maanden. Hier is m.i. geen sprake van willekeur van een ambtenaar.

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Paspoort van een vriend van mij duurde ook 1,5

> jaar voordat hij die had.

Nieuw paspoort van mijn vrouw kostte nog geen dag, maar moest dan wel in een ander district gemaakt worden. Maar we hebben het hier dus wel over de Indiase overheid, en niet de Nederlandse. Dus hoe snel een goede vriend op een Indiaas kantoor een paspoort afgeeft, zegt helemaal niets over een Nederlands visum.

• Marielle

hij had het inderdaad over een itinery… is m.i. nog vrijblijvender dan een optie, toch? Maar veiliger om écht een optie op een ticket te nemen dus. Dat geldt ook voor de ziektekostenverzekering, heb ik begrepen? Niet afsluiten voordat het visum definitief is?

En ja, dat geboortebewijs, zucht…. ik heb niet bijgehouden hoeveel handtekeningen en papieren er nodig zijn om dat te verkrijgen, maar het is nog steeds gaande :-(

• Khan

Rob Schreef:

——————————————————-

> Het grootste probleem was de eerste keer het

> verkrijgen van een geboortebewijs.

> Dat heeft anderhalf jaar geduurd.

>

Rob, je hebt het hier over de Indiase overheid. Je zou dan toch goed moeten weten dat snelheid daar helemaal niets te maken heeft met regels of procedures, maar wel met contacten.

• Sundri

Dat geboortebewijs is alleen nodig als de plaats waar het paspoort wordt aangevraagd ergens anders is dan waar de betrokkene is geboren.

Ze vragen echt om een optie van een vliegticket. Een itinary is onvoldoende.

Zelfde geldt inderdaad voor een reis- en ziektekostenverzekering. Overigens is die niet erg duur; een stuk goedkoper dan wanneer je die in NL zou regelen.

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Dat geboortebewijs is alleen nodig als de plaats

> waar het paspoort wordt aangevraagd ergens anders

> is dan waar de betrokkene is geboren.

>

Weet je dat echt zeker…

• Sundri

Ja, die vriend van mij vroeg zijn paspoort aan in zijn geboorteplaats (tegelijkertijd zijn woonplaats) en had geen geboortebewijs nodig.

• Marielle

Sundri, heb jij toevallig een naam/namen van reisbureaus in Delhi die van de hoed en de rand weten wat betreft opties vliegticket ivm visumaanvraag NL? In Sikkim, waar mijn vriend dus woont, doen ze er niet aan mee…. Dus nu de gok om in Delhi het ticket te regelen, maar waar?

• Sundri

Nee, dat weet ik niet precies. Dat regelt in mijn geval m'n vriend zelf; hij heeft daar zelf contacten. Wel ben ik zelf 'ns een keer meegeweest, maar dat is al lang geleden en ik weet niet meer bij welk reisbureau dat was.