toeristenvisum voor Nederland

• Marielle

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een toeristenvisum voor een Indiaer die naar Nederland wil komen, tijdelijk dus? Ik weet dat het nogal wat problemen kan opleveren, en voordat we de procedure ingaan, zijn er wellicht tips om het een en ander voor elkaar te krijgen? Want: aan de inkomenseis van 35 euro/dag voldoet een gemiddelde Indiaer niet, een hard bewijs dat hij teruggaat is niet te geven, en mijn inkomen is als freelaner waarschijnlijk te flexibel om garant te kunnen staan. Dus ervaringen zijn meer dan welkom. Dank!

• Sundri

Dat kan als jij zelf garant staat voor alle kosten. Je moet dan zelf wel beschikken over een bepaald minimum inkomen. De hoogte daarvan weet ik niet precies. Je moet daarvoor een garantiebrief schrijven met een gelegaliseerde handtekening, die je bij de gemeente kunt hallen. Ook moet de Indiër aan bepaalde voorwaarden voldoen. Alle informatie is te vinden op de website van de NL ambassade in Delhi http://www.hollandinindia.org/consulaire_zaken

• Khan

Check vooral de site van de IND zelf.

Voor de rest kun je terecht met vragen op www.buitenlandsepartner.nl

• Sundri

De website buitenlandse partner heeft het over de verblijfsvergunning en alles wat daarmee samenhangt.

De website van de NL ambassade in Delhi geeft duidelijk weer wat nodig is voor een toeristenvisum.

• Rob

Marielle,

Mijn vriend uit Delhi is inmiddels 3 x in Nederland geweest.

Het grootste probleem was de eerste keer het verkrijgen van een geboortebewijs.

Dat heeft anderhalf jaar geduurd.

Verder heb je de nodige papieren nodig, verzekering, et cetera.

Grote kans dat hij voor een interview naar de Nederlandse Ambassade moet.

Rob

http://www.vfs-nl-in.com/

• Marielle

Ik heb inderdaad de websites van de IND en anderen gespeld… begrijp uit verhalen dat ze wel eens heel moeilijk kunnen doen, dus ik dacht, wie weet zijn er “trucjes”. Overigens heb ik contact gehad met iemand van het consulaat in Calcutta (aangezien mijn vriend in Sikkim woont en dat dus iets dichterbij is ;-)), die er erg makkelijk over deed. ‘Geen probleem, binnen een week is zijn paspoort weer terug in Calcutta’. Kan me het bijna niet voorstellen, aangezien de aanvraag van zijn paspoort alleen al maanden duurt…. (dus, Rob, ik hoop niet dat dat anderhalf jaar gaat duren…)

• Sundri

Paspoort van een vriend van mij duurde ook 1,5 jaar voordat hij die had. Dus het kan wel even duren voordat het allemaal gaat lukken. Hij is toen twee keer in NL geweest. De eerste keer duurde hij bijna 7 weken voordat hij z'n toeristenvisum kreeg. De tweede keer was hij kennelijk al “gescreend” en kreeg hij het toeristenvisum binnen een week. Dat was in 2001.

• Rob

De 2e en 3e keer was een fluitje van een cent.

Gewoon alles online geregeld.

http://www.vfs-nl-in.com/

Het probleem de eerste keer was niet het verkrijgen van een visum.

Maar het verkrijgen van een geboortebewijs, nodig voor het aanvragen van een paspoort.

Dat heeft anderhalf jaar geduurd, hij moest 4 x terug naar z'n geboortedorp.

Uiteindelijk bleek hij ook nog 1 jaar ouder te zijn dan hij dacht.

Rob

• Rob

Oh ja,

Een Schengen visum is niet standaard 3 maanden geldig, zoals her en der op websites staat.

De geldigheid is overgeleverd aan de willekeur van de VFS ambtenaren.

Mijn Indiase vriend had de afgelopen keer die geldigheid niet gechecked.

Op IGI airport bleek dat het een week voor zijn vertrek uit Nederland al verlopen was.

Hij mocht het vliegtuig niet in, moest eerst z'n retourticket omboeken.

Rob

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

> De website buitenlandse partner heeft het over de

> verblijfsvergunning en alles wat daarmee

> samenhangt.

>

Nee hoor, ook toeristenvisum. Kijk maar in het menu aan de linkerkant. Ik heb lang genoeg op dat forum rondgehangen. B)

Deep link http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/viewforum.php?f=24