Madhya Pradesh

• Paul Broekman

Het valt mij op dat veel reizigers die voor niet al te lange tijd naar India gaan meestal naar Radjastan gaan. Radjastan heeft een hoog sprookjesboekgehalte, de witte paleizen, (nou ja: “wit”) de mannen met kleurige tulbanden en de prachtig gekleedde vrouwen met armbanden tot aan hun oksels, kamelen en olifanten. Kortom het beantwoord allemaal aan de stereotypen die menig toerist van India heeft.

Maar als ik zou moeten kiezen met de kennis van India die ik heb, tussen Radjastan en Madhya Pradesh dan koos ik voor

Madhya Pradesh. Ik vind Madhya Pradesh veel interessanter dan Radjastan.

Bhopal om mee te beginnen is bijzondere stad. Het heeft een naam met een bijsmaak. Niettemin is er nu juist voor touristen erg veel interessants te zien, bv het "museum of mankind".

Ik laat wat Madhya Pradesh ‘Agra’ buiten beschouwing hoewel ook veel toeristen niet veel verder komen dan de Taj terwijl er juist ook in de omgeving van Agra erg veel bijzonders is te zien.

Madhya Pradesh heeft Orchha, Khajuraho, Pachmarhi, Gwalior, Shivpuri, Omkareshwar, Datia, Sonagiri, allemaal verschillende landschappen, plekken met hun eigen kenmerken, die elk een bezoek waard zijn.

Nu ik houd het kort maar de boodschap is duidelijk: Kies voor Madhya Pradesh als je voor het eerst naar India gaat!

• Sundri

Hallo Paul,

Of jij het nu was of iemand anders, er is inderdaad al eerder een pleidooi gehouden voor Madhya Pradesh. Sindsdien staan Orchha en Gwalior op m'n (wacht)lijstje. Khajuraho ligt mooi op de route vanaf Delhi, maar daar ben ik al geweest (m'n eerste keer in India). Hopelijk komt het er een keer van. Ik print je lijstje. (tu)