Om een idee te krijgen van het complexe systeem van feestdagen in een zeer gemixte samenlevening, moet je deze pdf eens openen:
http://india.gov.in/calendar/pdf/chandigarh_holiday.pdf
Nieuwjaar staat er niet op als verplichte vrije dag voor ambtenaren in Chandigarh, wel kerstdag. Maar je kunt wel er voor kiezen om nieuwjaardag als vrije dag op te nemen (naast een heleboel andere mogelijkheden).
Ik ben diverse keren in Tamil Nadu en Andhra Pradesh geweest in december. Mijn indruk is dat kerst daar de hele december en begin van januari wordt gevierd, wat al dan niet gepaard gaat met (dansende) kerstmannen op straat. In Hyderabad kreeg ik ooit cake op een college ter gelegenheid van 3e kerstdag. Aangezien die periode ook bij Hindu's met lichtfestivals en de nieujaarsviering (begin januari, Sankranthi) gepaard gaat, is het niet duidelijk waar de kerstversiering ophoudt en hindu verlichting begint, wat natuurlijk wel erg handig is voor winkeliers. Mijn vrouw vindt daarom kerst in Nederland buitengewoon saai. Over oude jaar gesproken, zij woonde in India niet ver van een stations. Om 12.00 uur op 31/12 - 1/1 heeft het spoorwegpersoneel daar de traditie om de hoorn van een locomotief zo'n 20 minuten te laten loeien.