Valuta

• Maaike

Ha ha, het is maar een heel klein kluisje hoor. Maar deze kleine safe is wel save. Ik heb het meegemaakt dat ze elke dag overal klein briefgeld weghaalden. Zeker in landen waar je in verhouding heel veel papiergeld hebt. We moesten elke dag geld/briefjes tellen. Zelfs geld wat tussen de kleren in een afgesloten koffer zat. Helaas door schade en schande wat wijzer geworden en o.a. voor bovenstaande opties gekozen als we met een koffer op vakantie waren. Met een rugzak wordt het natuurlijk een heel ander verhaal en wordt het geldriem en moneybelt.

• Sundri

Ik reis niet eens met een koffer, veel te onhandig. Gewoon met een rugzak India rond, ik zie me al sjouwen met een koffer door het zand…zeker nu alle wegen zijn opgebroken vanwege de aanleg van riolen in India alom, dat is toch geen doen. Geen kluis(je) dus, dat is toch ook allemaal veel te zwaar. En Khan, je hebt gelijk, ik ben 17 keer in India geweest en er is van mij nog nooit geld weggenomen, misschien is het geluk… Maar ja, ik verblijf meestal ook niet in hotels, maar veel vaker in guesthouses of gewoon bij Indiase vrienden thuis.

• Neelam

Je kunt geld opnemen bij de automaten (ATM) en er was zelfs een kantoor van de ABN AMRO in Mumbai toen ik daar op vakantie was. Ik weet niet of ie er nog is. Verder kan je vaak geld wisselen bij de receptie van je hotel of bij zaakjes die een bord van Western Union hebben hangen (zonder kosten!). Soms nemen winkeliers ook buitenlands geld aan als je grote bedragen besteedt bij hen. Er is tegenwoordig meer vraag naar Euro's dan naar Dollars.

Tip: het is gebruikelijk fooitjes te geven (Rs 15 voor portier, +/- 10% in restaurants enz), hoe zielig je het ook vindt, geef liever geen geld aan bedelaars (die kom je op elk kruispunt tegen), dit moedigt ze alleen maar aan, bedenk dat kinderen/vrouwen worden verminkt om “meer geld op te halen”.

• Khan

Neelam Schreef:

——————————————————-

> Je kunt geld opnemen bij de automaten (ATM) en er

> was zelfs een kantoor van de ABN AMRO in Mumbai

> toen ik daar op vakantie was.

Die zit meen ik door gehele India. In elk geval een paar jaar geleden was ABN niet geinteresseerd in de particuliere markt, en richtte men zich alleen op bedrijven. Maw men zag Nederlandse toeristen liever niet in het kantoor binnenkomen. Met een ATM is dat natuurlijk ook niet nodig.

> Soms nemen winkeliers ook buitenlands geld aan als

> je grote bedragen besteedt bij hen. Er is

> tegenwoordig meer vraag naar Euro's dan naar

> Dollars.

Dat was al snel na de introductie van de Euro. Zal met de zwakke dollar helemaal zo zijn. Je kunt nog in je achterhoofd houden dat in het illegale circuit (dus ook winkels) de grotere biljetten een betere koers opleveren. Neemt niet weg dat ik je niet aanraad om bij illegale wisselaars langs te gaan. Bij een juwelierszaak zal het weinig problemen opleveren, maar er zijn ook mannetjes die zo verdwijnen na de westerling wat valse biljetten in de handen te schuiven. Ja, er bestaan ook valse rupees…

• Harry W

Word je niet ‘geacht’ een moneybelt gewoon om te houden??

Ik draag hem altijd op mijn onderrug. Daar voel je hem niet en heb je geen behoefte hem af te doen.

Wanneer ik met onbekenden op een kamer lig slaap ik er zelfs mee.

• Sundri

Ik kan me goed voorstellen, dat tom88, die niet droeg. Toen ik pas in India reisde, droeg ik hem wel, maar daar was ik snel van “genezen”. Het is echt veel te heet, m'n moneybelt werd helemaal nat van het zweet, ook op m'n rug. Heel onaangenaam. In India is het vaak tropisch warm en dat is een beetje veel warmer als wat men hier in Nederland tropisch warm noemt. In Zuid India krijg ik door het overmatig zweten soms zelfs uitslag op m'n buik. Naaaa, dan wil je echt geen moneybelt dragen.

• tom88

Inderdaad, die moneybelt is echt onhandig, en fris (hygienisch) is anders.

Alleen in de jaren 80 heb ik tijdens mijn eerste 2 trips naar India dat ding daadwerkelijk gedragen. Sindsdien is het ding verhuist naar mijn schoudertas. In de pre-ATM tijd was dat vrij link, want je had cash dollars voor een half jaar bij, maar sinds de ATM overal zitten, ach, 100 of 200 euro aan roepies max.

En dan is het dus 1 keer mis gegaan. (verzekering heeft overigens uitgekeerd, ondanks dat er geen politierapport was).

• Neelam

Khan Schreef:

——————————————————-

Ja, er bestaan ook valse rupees…

Khan, hoe herken jij de “echte” Rupees dan?

• Khan

Alle veiligheidskenmerken:

http://www.rbi.org.in/Scripts/ic_banknotes.aspx

Voorlichtingsfilmpje (in Hindi, ook redelijk begrijpelijk zonder kennis van het hindi)

http://www.youtube.com/watch?v=RIM36U2R2Hc