Valuta

• Tiede

Hallo,

Wij gaan volgende week naar Mumbai en de volgende dag door naar Goa, hier verblijven we een week en van daaruit willen we verder kijken.

Is er iemand die tips voor ons heeft? Wat wel en wat niet te doen?

En wat is aan te raden qua geld? traveler of gewoon pinnen, us dollars? De info die ik hier over heb gevonden is niet eenduidig.

Ik zie uit naar een reactie.

Tiede

• Ineke M

Info is meestal niet eenduidig, omdat iedereen zo zijn eigen gewoonte/voorkeuren heeft.

Denk dat de meest gehoorde mening is: pinnen en voor zekerheid een klein bedrag aan cashgeld (euro's)

Ineke

• Bob Witlox

Precies. Pinnen plus wat euro's.

• Sundri

Inderdaad, je kunt tegenwoordig overal pinnen, ook in kleinere plaatsen. Voor de zekerheid neem ik daarnaast euro's mee, maar die heb ik nog niet nodig gehad. Geen dollars! Tegenwoordig wisselen ze in India zelfs liever euro's dan dollars.

• tom88

Ja, voor de zekerheid neem ik ook altijd euros mee. Ook nooit nodig gehad, maar het heeft me laatst wel een paar rotdagen bezorgd, want ze werden gejat (alleen cashgeld was uit mijn geldbuidel verdwenen). Met mijn suffe kop dacht ik even aangifte bij de politie te gaan doen, je hebt toch niet voor niets een reisverzekering. Nou, dat doe ik nooit meer.

• Sundri

Kun je vertellen hoe je euro's gejat werden? Dat geeft ons wellicht dan weer een idee hoe dat te voorkomen. Van mij is gelukkig nooit geld gejat.

Wel m'n slippers + sarong op het strand. Vet vervelend, moest ik in m'n bikini door het dorp terug naar m'n kamer.

Een andere keer zijn m'n schoenen (Teva's) voor m'n eigen deur gejat; die laat ik dus nergens meer buiten staan, ondanks dat Indiërs dat niet hygiënisch vinden. Is er b.v. bij een tempel geen schoenenbewaking, dan stop ik ze in m'n schoudertas, desnoods sneaky. In de trein leg ik bij het slapen m'n schoenen aan het hoofdeind, zodat ik het merk als iemand ze wil meenemen.

• tom88

Nou, het was mijn eigen stomme schuld.

In Hampi had ik zo een leuke bungalow met een schommelbed buiten. Daar hebben we met een groepje mensen (toeristen en personeel van de tent) een fles Old monk rum genuttigd (meegenomen uit Goa). Toen ben ik gaan slapen, maar mijn hele moneybelt had ik dus buiten op het schommelbed laten liggen. Die heeft daar dus de hele nacht en ochtend gelegen, en bij controle bleek het cashgeld weg. Pasjes, paspoort enzo heeft men laten zitten.

• Sundri

Geluk bij dit ongeluk is dan nog, dat je in ieder geval je documenten niet kwijt was. Dan heb je pas echt een probleem. Wel jammer van het geld natuurlijk…

Ik vroeg dit, omdat ik ook ‘ns van een reiziger hoorde, dat z’n kamer was opengemaakt. Om die reden gebruik ik soms m'n eigen lock; dat ligt een beetje aan waar ik verblijf. Nadeel daarvan is dan weer, dat als je je sleuteltje kwijt raakt, je ook niet om een reservesleutel kunt vragen.

• Maaike

Wat ook een idee is:

Kleine metalen safe in je koffer vastschroeven (kan als je een harde koffer meeneemt). Zo'n reistas op wieltjes kan ook, maar dan moet je de ritsen ook met een slot sluiten (vertragingsfactor). Men moet dan eerst het slot van de koffer openmaken (gaat erg snel, zelfs Samsonite). Maar dan ook nog een safe……… Werkt tot nu toe uitstekend. Heb bij de douane slechts 1 keer de koffer moeten openmaken, omdat ze dachten dat ik een radio of MP3-speler wilde invoeren.

En we hebben een slot wat je op elke hotelkluis kunt plaatsen. Want er zijn helaas teveel hotelmedewerkers die weten wat de alg. code is om hem te openenen als je zelf de code niet meer weet.

Wij reizen met ons tweetjes, dus verdelen we de sleutelskluisjes.

• Khan

Ik sleep niet met een kluis rond, gebruik geen kluisjes in hotels (van een algemene code weet ik niet, wel dat je de batterijen er uit kan halen… heeft zelfde effect), en ook dat werkt tot op heden perfect…

Hotelpersoneel begint pas met stelen op de dag van vertrek, zo heb ik ooit van een ervaringsdeskundige in Nederland vernomen…