Extra bagage

• Michael

Hallo allemaal,

Ik lees sinds een paar dagen de berichtjes op het prikbord. Wat leuk zeg.

Nu heb ik zelf ook een vraag:

Mijn vrouw en ik gaan samen met onze dochter van 8 maanden in november naar India. Mijn vrouw wil daar lekker shoppen, maar ik ben bang dat we teveel bagage zullen hebben op de terugweg. Nu heb ik van iemand gehoord, dat je voor vertrek op het vliegveld in Delhi je extra bagage als cargo kan verzenden naar Nederland. Dit zou niet duur zijn en je hoeft geen belasting te betalen, omdat het, in onze geval kleding, voor eigen gebruik is…?

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat het dan in zijn werk? Alvast bedankt en ga vooral door!

• kataraja

Met die belasting weet ik niet, maar ik geloof dat er op handycrafts uit derde wereld landen geen import belasting betaald hoeft te worden. Maar dat cargo verhaal is zeker wel waar en het scheelt heel veel,maaaaaaar de airline geeft geen garantie dat de bagage met de zelfde vlucht mee vliegt!!! Wij hebben zelf die ervaring gehad omdat wij voor jaren naar india gingen namen wij natuurlijk onze 3 jack russels mee, koste een fortuin 60 gulden per kilo (boxen inclusief) , maar als we ze als vracht mee hadden gestuurd had hed maar een fractie gekost, maar mijn vrouw wilde daar niets van weten omdat we geen garantie kregen dat ze op ons toestel zaten. Nog een leuk verhaal zowel in Nederland, als in Madras, hadden wij bij alle instanties de formulieren in orde laten maken voor onze honden inentingen enz enz. In madras toen we aankwamen werden we geiriteerd doorgestuurd met onze formulieren niemand wilde ze zien, schiphol zelfde verhaal.

• MariekeH

Als je iets als cargo laat verzenden, vraag dan heeeeel goed na wat het uiteindelijk gaat kosten! Ik heb ooit 20 kilo bagage (ja, erg veel geshopt tijdens een half jaar India) vanuit Bangalore als cargo verstuurd. Leek allemaal erg goedkoop en er werd gezegd dat er geen kosten meer bij zouden komen, maar toen ik op Schiphol die bagage op ging halen bleek ik ineens zo'n 200 euro bij te moeten betalen… En dat was me in Bangalore niet verteld…

• Ineke M

M.i. kun je de spullen beter met een koerier opsturen. Is goedkoper en gemakkelijker. Wordt gewoon bij jouw thuis afgeleverd! Overal zijn wel van die zaakjes die ook een agentschap DHL, UPS, etc. hebben. Vanuit Delhi heb ik het binnen 5 dagen. Vanuit Pushkar duurt het meestal 10 dagen (maar vaak gaat het sneller). Kost tussen de Rs 190 - 250 per kilo. In Nederland heb je geen kosten meer.

Ineke

• MariekeH

Inderdaad Ineke, ik bedoel met mijn bericht ook te zeggen dat ik na die ervaring geen fan ben van dat cargo-gedoe waar Michael naar vroeg. De jaren daarna heb ik inderdaad altijd een koerier gebruikt en soms de normale post (7 kilo boeken verstuurd voor Rs. 40, heel mooi ingepakt in kranten en doeken, duurde alleen wel 8 maanden voordat ze in Nederland waren…).

• Michael

Bedankt voor jullie reacties!

Ineke, heb je misschien een adres in Delhi (of een indicatie) van waar je je spullen hebt laten opsturen? Wij hebben een hotel geboekt in Karol Bagh. Hoe herken ik zo'n zaak (betrouwbaar)?

• Khan

Zelf zou ik iemand van het hotel vragen om de verzending te regelen. Je kunt altijd even meelopen. Geef die knaap die je pakje wegbrengt wel een fooitje.

• herna

In Paharganj zitten veel kantoortjes met een uithangbord waar je bagage kunt versturen. Ze verpakken het waar je bijstaat. Je kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden:over land,over zee of per vliegtuig.

• tom88

Herna, ben je nu niet in de war met het tros programma “Te Land, ter Zee en in de Lucht” ?

Want land-post lijkt me toch wel wat omslachtig. ;) (als je al zoiets kan regelen, lijkt me niet)

je hebt surface mail (lekker goedkoop, gaat over land naar een haven, dan op de boot) en airmail (voor het grootste gedeelte met het vliegtuig dus).

• Ineke M

De meeste spullen verzend ik via de winkel waar ik het koop. Mijn losse spullen verstuur ik altijd via het winkeltje in de Mainbazar (Pahar Ganj) die dekens verkoop. De man heet Ajay. Als je vanaf Metropolis de Mainbazar inloopt, dan is het een van de eerste winkeltjes in het gedeelte waar het smaller wordt. Het 2de winkeltje met dekens vanaf die kant in het smalle stuk (de eerste heeft achter de winkel een beauty parlour).

Ik heb geen naam van de winkel, maar het tel.nr. van Ajay is: 0091-9312483592

Ineke