vervoer per vliegtuig van groot formaat souveniers

• elza

Ha,

Ik heb naast mijn treinreis vraag nog een vraag. Ik ben van plan om vanuit Zuid-India /Tamil Nadu een rotan ‘egg stoel’ (hangend met ketting aan plavond -schommelstoel dus).

Zo'n stoel weegt niet echt heel veel maar is wel groot. Ik weet dat deze stoelen ook in Nederland te koop zijn (gezien in Utrecht - india winkeltje) maar het is veel leuker en waardevoller voor jezelf om hem zelf gekocht te hebben en mee genomen te hebben. Dan heb je de herinnering als je lekker in die stoel zit.

Ik heb ervaring met het meenemen van een Hero herenfiets. Die heb ik als bagage gewoon meegenomen ( in karton verpakt) in het vliegtuig (inlandse vlucht en vervolgens naar Nederland) - Dit was geen enkel probleem, ook al was dat ook een enorm pakket. Maar dat was met Air India.

Ik vond het echter zo bizar dat het zo maar ging dat ik nu denk ‘dat lukt me geen tweede keer’.

Omdat ik nu van plan ben om met een Europese vliegmy (waarschijnlijk lufthansa) te vliegen, krijg ik nu toch wat onrust. Heeft iemand daar ervaring mee?

( 20 kilo is max bagage gewicht, maar we zijn 4 personen, dus 80 kilo moet genoeg zijn om dit incl. stoel te doen.)

Wie heeft nog meer ervaring met het vervoeren - per vliegtuig - van een groot formaat bagagestuk?

Op sturen per schip (post) kan ook maar omdat de stoel bestaat uit slechts enkele rotan staken is het moeilijk om hem in te pakken. Je prikt snel door de verpakking heen zeg maar. Of je moet hem helemaal vullen maar dan wordt ie weer zwaar en duur in transport.

groet, Elza

• KeesS

Elza, het meenemen van een fiets kan bij veel maatschappijen, in de bekende doos. Het meenemen van een stoel is denk ik een ander verhaal. Er zijn grenzen aan de afmetingen van handbagage, ik denk dat jouw stoel daarvoor te groot is. Of hij als ruimbagage meekan weet ik niet. Zal wel wat kosten. Wat ik wel in Zuid India heb gezien dat er veel leveranciers een relatie met een verzendkantoor hebben die het kunnen verzenden. Echt gebeurd: ooit op Schiphol zag ik Surinamers die een 2 persoons rotan bankstel wilden meenemen als handbagage! Ging uiteraard niet door, ook niet als ruimbagage. B)

• Sundri

Elza, als ik jou was, zou ik gewoon contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt en vragen of dit mogelijk is. Als het mogelijk is, dan desnoods om een schriftelijke bevestiging vragen, zodat je als je met je stoel komt, niet alsnog in de problemen komt.

Het lijkt me wel onhandig om met zo'n grote stoel te sjouwen (reizen).

Zou je de stoel opsturen, dan moet je zorgen voor goede verpakking. Daarover zou je met de verkoper in India moeten overleggen, die weten meestal precies hoe artikelen naar Europa te versturen en als je wilt verzorgen de verkoper dat ook voor jou.

• Ineke M

Waarom verzend je het niet gewoon per koerier?? Is binnen 2 weken bij jou thuis (vanuit Delhi soms in 3 dagen). Ik weet niet hoeveel zo'n stoel kost, omdat het een groot formaat is, maar meestal valt het heel erg mee. Ik betaal tussen de Rs 190-250 per kilo. Laat dat nou eens het dubbele, of driedubbele zijn. Je hebt geen gesleep meer en geen spanning of het mee mag. Zal bij de meeste winkels wel te regelen zijn.

Ineke

• Marianne

Elza,

Beetje late reactie, maar ik lees het nu pas.

Alles is te versturen, en ook jouw schommelende ei-stoel. Als handbagage zal men het niet accepteren daar bagage in z.g. containers geladen worden. (lowerdeckcontainers). Je kan de stoel dus aanbieden als luchtvracht. Ik zal je wat tips geven, daar ik zelf in de luchtvracht zit. 1) je bent zelf verantwoordelijk voor de verpakking van het object.

Zo'n stoel is qua gewicht niet veel, dus ga je betalen voor het volume. ( 1 kilo lood ziet er anders uit dan een kilo veren) je gaat dus betalen voor de ruimte die je gebruikt in het vrachtruim.

Je kan van te voren uit rekenen hoeveel je ongeveer kwijt bent op het moment dat je de stoel ter verzending aanbiedt. Dit is makkelijk uit te rekenen. Daar jou stoel ietwat ruimte in beslag gaat nemen ga je geen kiloprijs betalen maar het z.g. volumegewicht. 2) Vul je formulier bij de transporteur in dat het om NON COMMERCIAL ITEMS gaat. Dus zoiets als household goods. (let wel!!!!!! dit kan niet op NW als je vanuit Bombay vliegt) wel met een andere maatschappij. Als je met LH vliegt geen probleem. Ga als volgt te werk. Zorg voor de verpakking. Meet de handel op. Ik geef je de formule die elke luchtvrachtexpediteur wereldwijd moet hanteren, (want dit komt nl. op de z.g. airwaybill) Meet de inmiddels verpakte eistoel op. LXBXH laat zeggen 150x90x80=uitkomst delen door 6000 dan kom je op een belastbaar gewicht van 180 kg.

je betaalt dus 180 x het kilotarief. Dit kan nogal verschillen. De grootste luchtvrachtexpediteurs zitten op vrijwel elke grote intl luchthaven. De grote jongens consolideren vracht en kan je zo goedkoop mogelijk vervoeren. maw jou stelling al zou je de stoel volpakken tot 180 kilo zou je hetzelfde kwijt zijn. In luchtvracht geldt over het algemeen 1 cm is 167 kg. Ik hoop dat je nu weet waar je aan toe bent.

Luchtvrachttarieven van 1200 rp per kilo is veel te veel. Ik wil het voor je nakijken maar dan moet je me even een pb sturen.

• elza

hi Tanka,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik schrik ervan. Volgens mij gaat het erg duur worden en is verschepen een goedkopere optie…

Ik heb 3 jaar geleden een herenfiets (z'n klassiek indiaase) meegenomen in het vliegtuig. Verpakt in grote doos. Dit was natuurlijk wel een redelijk plat pakket maar toch een enorm gevaarte. Tot mijn verbazing werd de doos gewogen - gekeken of we overgewicht hadden ( met 3 personen hadden we nog genoeg kilo's over om de fiets mee te nemen). En het was klaar. Het ging dus als handbagage. Dit alles vanuit Chennai - bombay - london - amsterdam. Ook in Nederland liep ik rustig door de douane. Maar misschien gelukt gehad of kwam het toch dat het pakket rechthoekig was. De stoel is anders.

Ik heb geen idee hoe zwaar z'n stoel is. Ik schat dat de stoel tussen de 10 en 15 kilo is. Het formaat is als een fauteuil zeg maar - ken je ze?

Ik hoop dat dit antwoord op je vraag is en dat je me nog iets meer kan zeggen.

groet, Elza