treinticket boeken vanuit nederland

• elza

Beste lezer,

Ik wil een treinticket boeken (via internet) vanuit Nederland voor de reis Mumbai - Chennai.

Ik heb een aantal sites geprobeerd die ook in deze ‘vraag rubriek’ al genoemd werden:

www.IRCTC.co.in / www.indianrail.gov.in / www.cleartrip.com

Allen echter zonder resultaat (bij de 1ste twee verbindingsproblemen als ik een account wil maken(voorwaarde om te boeken) en bij cleartrip … lijkt het of de eerste 3 mnd geen ticket meer te vinden is.. en dat lijkt me sterk . Wie kan mij adviseren?

- heeft iemand de ervaring dat dit wel via een van deze sites gelukt is?

- op welke site maak ik anders kans of welke manier is er ook nog?

- hoe gaat dat de betaling / (het ziet er bij irctc nogal ingewikkeld uit) , werkt het ?

- is reserveren (slaapwagon) echt nodig van Mumbai - Chennai: of zal het ook lukken als we het in mumbai zelf doen - 3dagen voor de treinreis?

groet, Elza

• kees m

Hallo Elza,

Het boeken via de site van cleartrip heb ik al vele malen gedaan.

Zowel voor de flights alsook de treinreizen.

Echter je kunt maar twee maanden vooruit boeken.

Voor het traject wat je wil afleggen zou ik wel vooraf boeken , daar het een redelijk druk traject is, en als je maar drie dagen vooraf in Mumbai hebt kan het weleens krap worden.

Ik zou ook aanraden om tenminste second ac te nemen.

Dit is een stuk rustiger dan de normale sleeper, waar het veel lawaaieriger en drukker is met verkopers enz.

Helemaal fijn is first class, daar heb je een fijne coupe voor twee personen met verzorging van eten enz.

Bij cleartrip boek je danook een E-ticket.

Dit is trouwens ook mogelijk en heb ik ook vaker gedaan bij irctc.

veel succes Kees M

• elza

Dank voor je reactie Kees,

Ik ga het nogmaals proberen bij cleartrip, alhoewel ik, als proef, ook geprobeerd heb om een ticket over 4- 6 weken te boeken. Ook ga ik het nogmaals proberen bij IRCTC, misschien was er afgelopen zondag gewoon iets mis waardoor ik er uit telkens uit werd gegooid.

Ik weet nu in ieder geval dat het moet lukken. Je tip van second ac of evt. first class neem ik ter harte. Ik meld me of het me gelukt is.

Ik heb nog een geheel andere vraag maar die zet ik even apart op het prikbord - met een ander trefwoord,

nogmaals dank, groet Elza

• KeesS

Elza, ik heb diverse problemen gehad met de site van de spoorwegen (IRCTC) maar dat kwam omdat ik Firefox gebruikte. Ik weet niet of dat nu is opgelost.

• Sundri

Ikzelf reis juist altijd het liefste “gewoon” sleeperclass. Daar gebeurt van alles. Daar komen verkopers en sweepers langs, eten Indiërs vaak hun eigen potje, kun je gemakkelijk via het raam nog even iets te eten of drinken kopen. Sleeperclass is gewoon het levendigst en dan reis je bovendien met de “gewone” Indiërs. Reis je met b.v. 3 tier AC, dan heb je het voordeel dat je een deken, lakens en een kussen krijgt en is de temperatuur constant, maar de ramen zijn dicht. Wil je dan nog iets beleven van de perrons, dan moet je naar buiten, overigens ook aan te raden om bij een langere stop even het perron op te gaan. Ieder perron heeft weer iets anders te bieden, afhankelijk van de streek waar je doorheen reist.

• Anneke

Klopt het dat je op de website van IRCTC geen tickets kunt boeken met een Mastercard. Ik lees op de ene site dat het wel kan en op een andere weer niet. Enig idee?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

• Barbara

Het kan zijn dat je bij de IRCT niet kan boeken omdat die site alleen maar tussen bepaalde uren te bereiken is (staat in een van de beginschermen aangegeven). De betaling gaat goed met een creditcard (visa/master) je hebt wel een wachtwoord nodig voor je creditcard. Die kan je aanvragen bij je creditcard maatschappij (verified bij Visa/Masercard wachtwoord).