Dit is het relaas van Martijn,
hij heeft ook veel op Sri Lanka en in India gewerkt, lees even mee!
Hallo allemaal,
Ik heb de afgelopen 2 jaar met mijn stichting Smart Shelter Foundation een groot aantal bouwprojecten uitgevoerd in het Kaski District. Belangrijkste kenmerken zijn dat ze aardbevingsbestendig zijn, dat er kosten effectief en dat er kwalitatief hoogwaardig gebouwd wordt. Wij bouwden onder andere 13 aardbevingsbestendige bergscholen, een landbouwcentrum / veekliniek en een hostel voor blinde studenten.
Voorafgaand aan de bouw geven we trainingen aan de dorpsvertegenwoordigers en de metselaars over algemene bouwtechniek, aardbevingsbestendig bouwen en de juiste toepassing van materialen. Dit doen we in het Nepalees. Ook interessant is het te weten dat onze begrotingen gemiddels 25 a 30% lager zijn dan de Nepalese begrotingen gebaseerd op district rates! Nog interessanter wellicht is het om te weten dat wij middels deze aanpak momenteel finalist zijn voor de grootste design award in de wereld. Het thema van die award is ‘Design to Improve Life’.
De afgelopen 2 jaar hebben wij de uitvoering gedaan met onze lokale partner SEED Foundation. De grootste winst na die twee jaar is dat hun vaste medewerker Damodar Bhakta Thapa is uitgegroeid tot een volwaardige ingenieur, die het aardbevingsbestendige bouwen compleet in de vingers heeft. Daarbij heeft hij door zijn charismatische karakter een soort natuurlijk overwicht in de dorpen, waardoor de projecten vlotjes verlopen en allemaal binnen de budgetten blijven.
Nepal ligt recht boven een breuklijn en heeft daardoor een verhoogd risico op aardbevingen. De verwachting is dat in Nepal binnen nu en 5 jaar weer een grote aardbeving zal plaatsvinden. We hebben gemerkt dat nog maar weinig stichtingen kennis hebben van aardbevingsbestendig bouwen, daarom willen we iedereen die daar interesse in heeft uitnodigen een kijkje te nemen op onze website. Dat is www.smartshelterfoundation.org Wij stellen onze kennis beschikbaar, dus ik zou zeggen, maak daar gebruik van en mail ons voor vragen en/of opmerkingen.
Namaste!