schoolreis India

  • Indiana

    Ik ben werkzaam op een middelbare school (o.a. levensbeschouwing) en nu ben ik bezig om een schoolreis te organiseren naar India. Voor het volgend jaar zal me dat niet lukken (docenten hebben het nu eenmaal ontzettend druk), maar ik wil in april,mei 2011 gaan. 15 dagen, te beginnen in Delhi, dan Agra (Gwalior eventueel), Varanasi, Jaipur, Pushkar, Jodhpur. Je moet niet te veel doen in 2 weken tijd, vandaar dat ik een keuze moet maken. Zelf ben ik vaker in India geweest, dus ik weet wel hoe het daar is. En dat het daar dan warrm is, weet ik.

    De leerlingen zijn rond de leeftijd van 15 en ik wil max. 30 leerlingen meenemen met minimaal 4 begeleiders. Ik weet ook wel dat Delhi geen stad is om leerlingen een middagje erop uit te sturen, altijd onder begeleiding. Alleen Pushkar is van de eerder genoemde steden wel te doen om ze in groepjes een middagje rond te laten lopen. We zullen twee keer met de trein reizen, voor het overige met een bus (georganiseerd, maar dat snappen jullie wel).

    Nu mijn vraag. Zelf heb ik vele ideeen, maar misschien hebben jullie wel een idee van wat je kunt gaan doen met leerlingen in deze leeftijd. De reis staat in het teken van een andere cultuur, Hindoeisme en een beetje Islam, Boeddhisme.

    Misschien dat jullie met enorm leuke suggesties komen, waar ik zelf nog niet ben op gekomen. Verras me zou ik zeggen. Een keer naar de bioscoop, een school bezoeken, een fort, dat weet ik wel.

    Alle suggesties welkom. Mijn dank is groot.

  • Rob

    Indiana,

    Heel leuk dat je een schoolreis naar India organiseert.

    Er borrelen gelijk allemaal ideeen bij mij op.

    Die houd ik eerst allemaal voor mij.

    April / Mei is volgens mij vanwege de hitte compleet ongeschikt.

    Als ik lees dat Varanasi op je programma staat schrik ik nog meer.

    Main attraction voor de toeristen zijn daar de openbare lijkverbrandingen.

    Dat vind ik voor leerlingen van rondom 15 geen zorgvuldige cultuuropvoeding.

    Ik zou een rondje Rajasthan aanbevelen, op maat voor die leeftijdsgroep.

    Daar heb ik wel mijn ideeen over.

    Heb je contacten met een Indiaas reisbureau voor vervoer, et cetera?

    Zo niet dan vind ik het wel een uitdaging om het mee te helpen organiseren.

    Rob

    http://www.xs4all.nl/~devarosa/index.shtml

  • Ineke M

    Ja, vind het in die tijd ook veel te warm. Dit jaar was ik in Pushkar vanaf 22 april tot 2 mei. Toen we kwamen was het al tegen de 45 graden en aan het eind 47 gr.

    Je geeft aan dat je dat weet, maar juist als je met een groep kinderen rondreist moet je m.i. een betere tijd kiezen. Met deze warmte reizen geeft veel meer kans op ziekte. Is het niet van de bacterieën, dan wel van de warmte. Zelf vind ik febr. de beste tijd (of in het najaar natuurlijk).

    Rob, zou wel echt iets voor Rattan zijn, hé?! Daar zouden ze een fantastische gids aan hebben! En Rattan zou er ook van genieten denk ik.

    Ineke

  • erik

    Mijn suggestie: laat Varanasi achterwege, puur vanwege de afstand. Maak een mooi reisje door Rajasthan en doe dat compleet met een eigen bus. 30 Leerlingen van die leeftijd, die nog bepaald niet gewend zijn, in het OV met 4 begeleiders….pffff En dan in dat jaargetijde, 5 kinderen ziek per dag, je stapt uit de bus in Jaipur en 10 mannetjes bespringen de meute en jij moet je hotel gaan zoeken, een goede beproeving!

    Rijke school trouwens, als dit er af kan of als de ouders dit kunnen ophoesten. Ik zou mijn kinderen niet mee laten gaan. Als ze al eens zo iets gaan ervaren, dan met mij of, als ze wat ouder zijn, als rugzaktoeristen (maar dit stukje heeft niets met je vraag te maken, ik weet het)

  • KeesS

    Die periode is veel te heet en ongeschikt. Daarbij vraag ik me af of dat nu wel zonodig is een schoolreisje naar India. Toen mijn dochter nog op de middelbare school zat gingen ze naar Rome. Ik vraag me nog steeds af hoe sommige ouders dat betaald hebben. Tevens vind ik 14 dagen veel te kort. Welk idee zit hier eigenlijk achter om zover weg te gaan met 15 jarigen. Wat is de meerwaarde hiervan? Inderdaad, zieke kinderen, drukke reisdagen, overstelpende gebeurtenissen. Etc.

  • Khan

    Indiana schreef:

    > En dat het

    > daar dan warrm is, weet ik.

    Ik ben een keer in mei in India geweest; heb me voorgenomen om dat nooit te herhalen ;-) Maar dit terzijde.

    Bezoek aan een bioscoop lijkt op zich aardig, maar met 34 personen wordt het wellicht lastig om aan kaartjes te komen, maar dat hangt af of het een succesfilm is of niet. Ik dacht trouwens niet dat film met Engelse ondertitels draaien. 3 uur hindi kan een vermoeiende zaak worden, met uitzondering voor de Surinaamse leerlingen natuurlijk

    Zou je als je toch gaat regelen, geen bezoek aan een film studio doen?

  • Indiana

    Even nog een toevoeging op mijn idee.

    Nee, het is geen rijke school. Via de E.U. kun je er subsidie voor aanvragen, mits je een project bezoekt in het kader van ontwikkelingshulp. Maar ik wil er wel twee bezoeken. Daarnaast kun je een sponsor zoeken (economische crisis, ik weet het). Eigen bijdrage van ouders moet minimaal zijn, anders lukt het niet. Dat snap ik wel.

    Verder, de datum staat niet vast, ik kan ook 2 weken in de voorjaarsvakantie zijn (februari). Dan is het minder warm.

    Ten derde, ouders en leerlingen moet je erg goed voorbereiden op ALLES. Dat doe je door een paar speciale lessen, ouderavond etc. te organiseren. Het hoeven ook geen 30 leerlingen te zijn, kunnen er tussen de 20 en 30 zijn. Het is allemaal maar een idee.

    Ten slotte, de meerwaarde. Uit eigen ervaring weet ik dat leerlingen andere landen/culturen erg interessant vinden. Ik vertel veel over landen in Azie, Afrika, Zuid-Amerika, waar ik zelf ben geweest (als backpacker) of heb gewoond. Ik denk dat zo'n reis een enorme indruk op leerlingen maakt, ze komen in aanraking met een totaal andere cultuur, je bezoekt een middelbare school in bv. Jaipur, je werkt mee aan een project, ze leren heel veel over een land in ontwikkeling. En als ze terug zijn in ons land, krijgen ze een andere kijk op onze cultuur.

    Als het financieel voor ouders aantrekkelijk is, dan ga ik het ook doen. Ik denk dat je leerlingen een ervaring meegeeft die ze nooit meer vergeten.

    En ik weet ook wel dat je alles met een bus moet doen, de hotels vastliggen voordat je gaat en alles goed geregeld moet zijn. Een gids daar is eveneens een must.

    Varanasi wordt al door iemand afgeraden. Daar heb ik wat aan. Zit ik aan te twijfelen. Amritsar vind ik zelf veel geschikter, alleen ligt dat ver uit de richting. En als iedereen april, mei afraadt, dan neig ik naar februari.

    Rob, ik heb al diverse reisbureaus benaderd en ik heb al een aantal reisschema's gekregen. Maar als je zelf een idee hebt, dan hoor ik het graag. Ik ben nog aan het brainstormen. Aan de hand van de diverse schema's maak ik een eigen invulling en ga ik eens kijken naar subsidie en een sponsor. Ik snap wel dat de prijzen voor 2011 niet beschikbaar zijn.

    Misschien is dit voor jou en Rattan (ik heb al op je site gekeken) een leuke uitdaging. Alleen i.p.v. een taxi moet er dus een bus zijn. Als je interesse hebt, hoor ik het wel.

    Probeer een reisschema ineen te zetten uitgaande van wat leerlingen van 15, 16 jaar interessant vinden. Fatehpur Sikri zullen ze waarschijnlijk niet bijster interessant vinden.

  • Ineke M

    Denk zeker dat het een onvergetelijke ervaring is! Reizen met een groep is zwaarder, dus ik zou niet teveel reisdagen inplannen. Zou Amritsar daarom niet opnemen, omdat het te ver om is.

    Ben zelf niet echt van de tempels, maar toch: de sati tempel in Jhunjhunu maakte indruk op onze kinderen, dan mijn persoonlijke favoriet: de (kleine) Jaintempel in Bikaner. Bij onze kinderen was Pushkar veruit favoriet.

    Heb ooit in Delhi een rondrit gemaakt met Raj (een chauffeur van Rattan). Wat ik daar leuk aan vond was dat hij juist op allerlei dingen wees die je als toerist niet snel ziet (terwijl ik toen toch al heel vaak in Delhi geweest was). Niet de standaard toeristische dingen.

    Ineke

  • erik

    Uit je eerste posting kreeg ik het idee van iemand die ineens een plan had bedacht: We gaan naar India met de klas. Die mening moet ik nu herzien! Zo klinkt het al een stuk beter, zeker als je ook de reisperiode naar februari zou kunnen verplaatsen (el ben ik zelf ook wel in mei in Delhi geweest en had ik niet overdreven veel moeite met de hitte).

    Als je 30 kinderen met zaken als echte armoe confronteert hebben we in de toekomst in ieder geval 30 potentiele PVV “wat hebben we het toch slecht in Nederland” stemmers minder.

    Als je een of twee projecten wilt gaan bezoeken, dan is het handig om te weten waar die zijn en aan de hand daar van kun je (kunnen wij) meedenken over een route.

    Amritsar ligt dan wel uit de route, het is wel erg mooi en je kunt de border ceremony meepikken, in het kader van de spanningen rond Pakistan valt daar wellicht een opvoedkundig tintje aan te breien :)

  • Ineke M

    Afgelopen mei was het in Delhi 5 graden koeler dan in Pushkar. Had het juist warmer verwacht in een stad, maar dat is dus niet altijd zo. Verder kan het per jaar verschillen. Je zag dat dit jaar de piek begin mei lag, terwijl het normaal alijd eind mei het warmst is.

    Ook ik kan redelijk tegen de warmte, maar 47 gr. beperkt je enorm. Zou zonde zijn met een groep.

    Ineke