zuid india rondreis

• Tom

Het is onduidelijk of Hampi nu het zuiden is, het lijkt erop dat Hannah zich wil concentreren op Kerale en directe omgeving?

Indien niet, dan kunnen we meteen Goa ipv Varkala als strandplek aanraden, en niet te vergeten Gokarna vanwege het heilige karakter ervan en het veelkleurige reizigersgezelschap die daar, en op de nabijgelegen stranden, aan het flippen zijn.

• Rob

Tom,

Vanaf Kanyakumari ligt Hampi noordelijk, als dat is wat je bedoeld.

Wat ik erg mooi vond was de treinrit langs de kust van Trivandrum naar Cochin.

Het paleis in Mysore, junglesafari in Mudumalai.

Aan Kodaikanal heb ik slechte herinneringen, daar begon mijn kiespijn.

Uiteindelijk is na veel pijnlijden (en goedkope Indiase whisky) mijn kies getrokken in Trivandrum.

Als stad verder niet zo bijzonder, met de bus naar Kovalam, is veel leuker.

Het was in de tempelstad Kanchipuram dat de zool van mijn sandaal begon los te laten. Gelukkig zat er ergens buiten de tempel op straat een schoenlapper.

Voor de prijs hoefde ik dat niet te laten.

Basisprijs 10 rupee + 1 rupee extra per spijkertje.

Daar ging ik mee akkoord.

Als een specht begon de schoenlapper vervolgens te keer te gaan.

Binnen een halve minuut wist hij wel 50 spijkertjes in mijn losgelaten zool te slaan.

Dat was in 1997, die sandalen heb ik als herinnering bewaard.

Rob

• Hannah

Tom,

Hampi zou ik graag willen zien, maar is denk ik moeilijk te combineren met Zuid India.

Goa wil ik koste wat het kost vermijden, dat is geen India. Sorry voor de liefhebbers, maar dan kan ik ook naar de spaanse costa gaan. Uiteraard zal het publiek daar boeiend zijn, maar ik ga voor de plaatselijke bevolking.

Het liefst zou ik de hele zuidpunt nemen, maar is niet mogelijk denk ik in de korte tijd die ik heb.

Als ik, zoals Rob voorstelt, Bombay mee pak, is Hampi dan haalbaar?

Hannah.Tom schreef:

>

> Het is onduidelijk of Hampi nu het zuiden is, het lijkt erop

> dat Hannah zich wil concentreren op Kerale en directe omgeving?

> Indien niet, dan kunnen we meteen Goa ipv Varkala als

> strandplek aanraden, en niet te vergeten Gokarna vanwege het

> heilige karakter ervan en het veelkleurige

> reizigersgezelschap die daar, en op de nabijgelegen stranden,

> aan het flippen zijn.

• Hannah

Bedankt Kees, ik zal deze waarschuwing meenemen.

Ik wilde inderdaad een tocht over de backwaters maken.

Cochin laat ik dan vallen inderdaad.

Het is veel makkelijker om een reis voor te bereiden in het noorden is me wel gebleken.Daar zijn meer traditionele reizen te maken.

Ik wil dolgraag zuid india zien, vna horen zeggen is het niet te vergelijken met het noorden. Maar ik ben een beetje bezorgd of ik daar niet veel tempels “moet ”doen.

Ik ben erg benieuwd naar de natuur in het zuiden.

Ik ben in Indonesie geweest jaren geleden, oke, niet te vergelijken met India, maar de natuur daar vond ik overweldigend, dat tropische trekt me erg aan en ik verwacht ook min of meer zoiets in Zuid India te vinden. Heb ik daarin gelijk'?

Hannah.

• Rob

Hannah,

Hampi ligt in Zuid-India.

Schijnt een van de mooste plekken in India te zijn.

Ben er zelf helaas niet geweest.

Wie had ook weer dat mooie fimpje op dit prikbord gezet, Jo?

Goa wilde ik ook nooit naar toe. Na 10 keer India toch geen gegaan.

Viel mij reuze mee, maar dat was buiten het seizoen in de moessonperiode.

Rob

• Tom

Kerala doet nog het meest tropisch aan in India (maar is natuurlijk niet tropisch: het is nog steeds de sub tropen). Maar palmbomen zat.

Tamil nadu is veel droger dan Kerala (en veel en veel droger dan het tropische indonesie). De monsoen is daar in oct, nov dec, dus als je die tijd of even daarna daar bent is het in ieder geval wel wat groener. Oerwouden enzo kan je echter wel vergeten daar, die vind je alleen nog in de bergen tussen de twee deelstaten. Daar waar deze makkelijk te bereiken zijn, stikt het meteen van de Indische toeristen. Dat kan leuk zijn, maar het “natuur, oerwoud gevoel” is dan wel meteen weg.

Voor cultuur en mensen kan ik Tamil nadu echt aanraden. In kerala ben je echt wel snel klaar….is niet zoveel te doen (vind ik dan), maar de stranden zijn mooi daar. Echter: veel toeristen.

Als je op bombay vliegt, zou ik zeker proberen Hampi mee te pikken. Dat is gewoon mijn favouriet in India (en ik ben niet de enigste).

• Khan

http://cape2jat.blogspot.com/

Nog een paar opmerkingen:

> m.b.t. tempels “hoeft” niets. Sowieso ligt er geloof ik elke 150 meter een tempel/tempeltje langs de weg. Zelf heb ik inmiddels meer belangstelling voor CPI / CPM monumentjes, met hamer en sikkel, etc langs de wegen http://en.wikipedia.org/wiki/Communist_Party_of_India

> Als je Goa niet India vind, dan is Bangalore dat waarschijnlijk ook niet. Wel praktisch in die stad is dat men zich in het algemeen aan de stoplichten houdt. ;-)

> Bij oerwoud (“forest”) dat niet toeristisch is, is er een grote kans dat dat het domein is van nexalieten, of een opvolger van Veerappan. Kan natuurlijk spannend zijn.

> Als je in Mumbai aankomt en naar Kerala / Tamil Nadu gaat dan zou ik zeker de spoorlijn langs de westkust nemen. Dwars doorsteken door de western ghats schijnt ook mooi te zijn, maar dan ligt Chennai als aankomst toch meer voor de hand.

• Hannah

Dank voor alle tips. Ik kan in ieder geval een begin maken. Als ik meer vragen heb meld ik me weer.

Hartelijke groet. Hannah.

Enne Rob? Ga je nog steeds zo vaak naar India? 3 jaar geleden zat je ook al actief op deze site.Kwam jij niet uit het noorden van het land??

• kees m

Hannah,

Voor het zuiden , zou ik vliegen op Bangelore.

Dan zit je in ieder geval al zon 900 km zuiodelijker dan Mumbai.

Plus je bent vlakbij Mysore , wat je beslist moet zien.

Het paleis is op zondagavond verlicht , dus zorg dat je dan daar bent (schitterend en indrukwekkend)

Hampi beslist doen met de trein heen en weer vanuit Bangelore goed te doen,

kijk op indianrail.gov.in en wil je reserveren kun je dat doen bij www.cleartrip.com

Is erg goed , wij boeken daar altijd onze binnenlande vluchten en treinreizen(ook e-ticket)

Trouwens de vlucht naar Bangelore met Kingfisher (zeer goede maatschappij)

gaat b.v. vanaf Brussel , via Londen rechtstreeks naar Bangelore.

Kennissen hebben geboekt bij www.sevareizen.nl (ook zeer goed en betrouwbaar) voor €605,-.

Wij boeken vaak bij seva reizen.Doe de groeten aan Vanja, als je belt

Wil je wat meer specifieke dingen weten goede hotels enz, kun je mailen.

cjmmaas@home.nl

succes en groetjes,

Kees M

• Rob

Hannah,

Is dat al weer 3 jaar geleden dat je voor de eerste keer naar India geweest bent?

Ik ben niet de enige die al een aantal jaren op dit prikbord zit.

Veel andere namen kom je ook al jaren tegen.

Ineke en Shirley heb ik een keertje in Delhi ontmoet.

Voor Theo heb ik zijn website gemaakt.

Sommige mensen, zoals jij, komen na een tijd afwezig te zijn geweest opeens weer terug. Dat houdt het voor mij ook wel leuk.

Als het even kan ga ik ieder jaar naar India (sinds 1994).

Vorig jaar heb ik overgeslagen vanwege familieomstandigheden.

Dit jaar vermoedelijk ook weer.

Daarvoor in de plaats komt mijn travelbuddy uit Delhi naar Nederland.

Dan heb ik toch nog een beetje een “India gevoel”.

Veel plezier met je verdere voorbereiding.

Rob (uit Groningen)