Besten,
Het laatst ben ik op reis in India en Nepal rond gereisd. (sommigen hier hebben me daarbij bruikbare reisadviezen gegeven!-)
Maar goed, zoals jullie al weten reis ik meestal met mijn videocamera om zo mogelijk ook interessante films te draaien. In Kathmandu-Nepal ben ik onder andere de Tibetaanse gemeenschap opgezocht om daar een documentaire over te draaien.
Interessant was dat mijn verblijf in Kathmandu samen viel met het Tibetaanse Nieuwjaar. Dit jaar was het wel 50 jaar dat Tibet door China was bezet. Reden voor de Tibetanen om de oproep van Dalai Lama te volgen en dit jaar geen uitbundig feest te houden (no Losar), maar het rustig aan te doen en vooral veel te bidden.
Van een deel van mijn opnames heb ik een kort clipje gemaakt van 6,5 minuten waarin een impressie is gegeven van hoe het op de Tibetaanse Nieuwjaarsdag is gegaan op de heilige gebied rondom de (voor Buddhisten) heilige stupa ‘Bouddanath’ in Kathmandu.
Dit clipje zal dus dus voor het eerst te zien zijn voor de rond 20.000 toeschouwers die op 4 juni naar ‘Dalai Lama’ gaan luisteren in de Rai in Amsterdam.
In Kathmandu ben ik ook met de jonge Tibetaanse vluchtelingen in gesprek geraakt. Met mijn camera volgde ik dus drie groepen, die op verschillende manieren een initiatief waren begonnen om eigen gemeenschap vooruit te helpen. Ik vroeg ze daarbij over hun situatie, maar ook over hun visie, wensen en dromen.
Van een deel van deze opnames maak ik een item voor het televisieprogramma NOVA. Dit item zal in principe een deel uitmaken van de NOVA-uitzending op dinsdag 2 juni; op Nederland 2. (NOVA begint altijd gelijk na 22:00 uur journaal)
N.B.: Aangezien NOVA een actueel tv-programma is, zal het wel mogelijk zijn dat dit item door eventueel meer belangrijke en/of actuele gebeurtenissen verschoven wordt naar een andere datum. Ik zal je daar nog zeker op de hoogte houden.
Groeten,