vraag voor Dagmar

• San

Dank voor alle reacties……ik kan in ieder geval verder met mijn planning…althans met de route. Dagmar hoelang heb jij daar gereisd want daar ben ik nog wel benieuwd naar om een idee te krijgen wat ik kan verwachten. Dat is vanuit hier absoluut niet in te schatten.

• Khan

Als ik zo snel kijk is de laatste posting van Dagmar op dit forum in februari 2007 geweest, dus zeer kleine kans dat ze hier nog actief is.

Wellicht kan iemand anders iets zeggen over de reistijd.

• dagmar

Hallo khan en san,

mijn laatste posting was toch wat recenter, hoor ;-)

Ik moet even goed nadenken, hoelang wij er destijds over hebben gedaan: we zijn vanaf Manali via de Rohtangpas naar chatru gegaan en daar de eerste keer gecanmpeert. Dan verder naar chandra tal waar we een paar urr hebben gewandelt en evrder over de Kunzum pas en daar nogmaals gecampeert volgens mij en dan naar kaza, waar we ook de permit geregelt hebben. Ik heb destijds met een vriendin gereisd en een bevriende gids met jeep en spullen voor 3 keer camperen erbij. Vanaf Kaza (van hier uit naar Ki en Kibber) zijn we dan met andere jeep verdergegaan en in guesthouses gelogeert, o.a. in Tabo, wat erg mooi was. Dan via Sumdo naar Nako (sumdo eerste controle permit) en op die weg rpoblemen met de landslide. Dan verder naar Kalpa en Rehkong peo en dan sangla valley en shimla.

Ik denk dat wij er vananf Manali tot aan Shimla ongeveer 10 dagen over hebben gedaan, wat relatief snel is, maar we hadden niet meer tijd. Zeker in het begin is het belangrijk om aan de hoogte te wennen. Wat ik zeer indrukwekkend vond is het meer chandra tal; ligt erg hoog maar er is een weg waar je om het meer heen een wandeling kunt maken, zonder extra stijging, echt prachtig. Het is wel erg afgelegen, aan de straat waar de bussen en jeepps langskomen was er geloof ik wel een dhaba , waar je ook kon overnachten.

Als je tijd hebt zou ik er zeker 14 dagen voor nemen, hangt er ook vanaf wat je wilt zien, of je ook wilt wandelen, monastery;s bezoeken e.d.

wat ook belangrijk is om te kijken of de straat allemaal open is, d.w.z. er geen aardverschuivingen hebben plaatsgevonden. Bij ons was dat wel het geval, maar al een tijd terug gebeurd dus was er alles geregelt dat we via een ravijn de weg moeste omlopen en de bagage via een soort seilbaan werd vervoerd. Kost wel extra tijd.

succes!