vraag voor Dagmar

• San

Hoi Dagmar,

Je was in 2002 naar o.a. Spiti geweest, wij gaan over 7 weken. Ben bezig om de route definitief vast te leggen maar wat me opvalt is dat in de Lonely Planet de route vanaf Manali (althans in die volgorde) wordt benoemd. Jij hebt ook vanaf Manali gereisd. In eerste instantie dacht ik vanaf Shimla te gaan, wat is wijsheid???? Kan het een reden hebben dat men eerder vanaf Manali vertrekt? Misschien kun je mij hierbij adviseren?

Alvast hartelijk bedankt!

• Rob

San,

Volgens mijn Lonely Planet India Road Atlas loopt er geen weg van Shimla naar Spiti. Alleen via Manali.

Rob

• San

Dank je! Dan gaan we toch via Manali……

• Bob

Volgens Google Earth loopt er een weg van Shimla naar Spiti, de NH22.

• Rob

De NH 22 loopt volgens mijn kaart van Shimla tot Rampur (Rampur Valley).

Vervolgens gaat die over op een B-weg richting oosten: Kinnaur / Tibetaanse grens.

Een andere NH 22 loopt vanaf Mandi noordelijk naar Manali.

Gaat daar over in een B-weg richting oosten / Spiti.

Of je van Kinnaur naar Spiti kunt komen weet ik niet, staat niet op mijn kaart.

Mijn kaart is niet helemaal recent, uit 2001.

Sindsdien is het wegennet in sommige delen van India behoorlijk verbeterd / uitgebreid.

Rob

• Rob

Bob,

Ik heb net even op Google Earth gekeken.

Bevestigt mijn LP Road Atlas.

Lijkt wel een verbinding aan te geven tussen (vermoedelijk) Namgia en Kaza.

Beide uiteinden op mijn wegenkaart.

Rob

• Rob

Oh ja, nog even voor de duidelijkheid:

die LP wegenatlas klopt niet altijd, is mijn ervaring.

Rob

————————-

Dagboekfragment

"Vanuit Calcutta is het slechts twee uurtjes op en neer naar het strand. Althans, zo leek het op de kaart. Dus pas om een uur of elf weggegaan uit het hotel. Om een uur of twee waren we halverwege. Althans, zo leek het op de kaart. Tijd voor een korte stop en een lunch. We moeten nog verder voor ons einddoel. Tegen vijfen kregen we een lekke band. Slechts een uurtje rijden voor vervanging, gelukkig. Maar we zijn nu toch wel bijna bij het strand.

Halfzeven is het als we bij een vissersdorpje komen. De weg houdt hier ook op. Rattan informeert in het Hindi bij de Bengalese vissers waar het strand nu is. We moeten eerst per pontje de rivier over steken en dan verder per ossekar. Het laatste pontje vertrekt over een half uurtje. We zijn nu al zover dat ik door wil zetten. De ossekar blijkt een misverstand te zijn.

De weg loopt gewoon door aan de overkant van de rivier. Nog anderhalfuur gewoon rechtuit rijden door een prachtig mangrovegebied in de Gangesdelta. De zon zakt langzaam maar zeker in de oceaan, die nu toch wel vlakbij moet zijn. Tegen negenen arriveren we eindelijk in het beloofde vakantieoord aan zee. Op een na alle hotels zijn gesloten wegens een elektriciteitsstoring.

Ik wil nu eerst naar het strand, ook al is het inmiddels pikkedonker. Via een weggetje komen we met auto en al op het strand terecht. Rattan zet de autolampen op volle sterkte en waar je nu ook kijkt kruipen krabben op het strand, duizenden krabben."

• Bob

Die verbinding van Kinnaur naar Spiti is er ook volgens mij. Op openstreetmap.org staat die weg ook als secondary road aangegeven.

Als je via Google Earth (flickr) foto's langs de route bekijkt zie je wat voor weg het is. Bijvoorbeeld:

http://www.flickr.com/photos/27773459@N04/3531726988

http://www.flickr.com/photos/36583165@N00/189821205

http://www.flickr.com/photos/36583165@N00/190509328

• joni

In 1999 ben ik vanuit shimla naar spiti gereisd en daarna door naar manali.Je had toen een permit nodig van rekong peo naar tabo dit stuk weg gaat vlak langs de chinees/tibetaanse vandaar.Ik kan het je zeker aanraden ik heb de trip toen met de bus gedaan maar als je wat meer cash hebt zou ik een jeep/taxi huren dit geeft je een hoop meer vrijheid om sidetrips te maken . Tour operators in Shimla of Manali kunnen dit vast prima voor je regelen en kunnen vast ook die permit wel voor je in orde maken .Check wel even of de kunzum la en de rohtang pas sneeuwvrij zijn maar ik denk dat over 7 weken die kans vrij groot is .

• dagmar

Hallo San,

ik ben toen inderdaad vanuit Manali gereisd en dan via Kinnaur naar Shimla, maar volgens mij kan je net zo goed andersom reizen, heb ik ook van anderen gehoord.En Joni bevestigd dat. Ik had toen ook de permit nodig, maar dat moet ook geen probleem zijn als je andersom reisd. Wij zijn wel met een jeep gegaan, en ik moet zeggen dat het fijn was omdat je dan kan stoppen waar je wilt en het is er zo adembenemend mooi, dat je dat wel af en toe wilt doen. In Shimla heb je veel reisagenten, dus daar kan je makkelijk iets regelen. Wat ik mooi vond vanuit Shimla is dat je na de Rohtang pas meteen in het mooie Spiti komt, rotsige bergwereld, Tabo en Kibber en de mooie rivier. En dan kom je daarna naar Kinnaur, weer heel anders en dan weer langzaam naar de “bewoonde wereld”als je naar Sangla valley gaat (vlakbij Shimla). Hoe dan ook een prachtige reis.