kleioven

• Guus

In maart zijn wij (voor de eerste keer) in India geweest om onze adoptiedochter op te halen. Eén van de dingen waar we het meest van genoten hebben, zijn de gerechten die uit de kleioven komen.

We zouden heel graag een kleioven thuis willen hebben om thuis mee te koken. Nu heb ik op marktplaats gekeken, maar kan daar niet veel bruikbaars vinden.

Is er iemand die weet hoe/waar je het beste aan tweedehands kleiovens kunt komen?

Alvast hartelijk dank.

• Paul Broekman

Ik woon in Turkije waar de kleioven ook veel gebruikt wordt. Onze dorpelingen maken deze oven zelf.

Er zijn twee types, een voor binnenshuis en een voor buitenshuis.

Het bereiden van eten in een kleioven is niet eenvoudig aangezien je hout stookt en moet weten hoe daar mee om te gaan. De vrouwen hier weten dat heen nauwkeurig te doen.

Ze weten ook heel goed gebruik te maken van de warmte van de oven. Het brood bakken ze het laatst.

Mijn advies is er dus een zelf te maken, aangepast aan je keuken of tuin. Denk eraan dat kleiovens veel rook geven. De tandir kamers (keuken) zijn zwart geblakerd. Zie het verschil van onze tandir kamer van voor en na de restauratie.

Tandir oda (kamer) voor de restauratie

Tandir oda na de restauratie!

Misschien dat een Turk(se) je hiermee kan helpen?

Kijk op deze website die gaat over tandir (tandori) koken in ons dorp. Alvast een voorproefje:

Brood uit de (buitenhuis) tandir (tandori) oven

Diverse gerechten in de Tandir (tandori) oven

Wel, hopelijk lukt het je er een te maken en daarna er lekkere gerechten in te bereiden!

• erik

Je kunt er zelf eentje knutselen met een oude vuilnisbak en een grote bloempot :)

http://www.instructables.com/id/SF37J1PFT7PS3H4/

En je kunt ze in Engeland bestellen

http://www.tandooriq.co.uk/

• Annemarie

Tjeempie Paul, man wat woon je mooi!!!!

Ik ben helemaal jaloers…….

:-)

• Paul Broekman

Ja, we wonen indedaad mooi, maar ik was de website vergeten op te schrijven, bij deze. Over de tandir oven.

www.xs4all.nl/~boumanbk/fotgal4_nl.html

Ons dorp lijkt in sommige opzichten op een Indaas dorp, de architactuur doet in de verte aan Radjastan denken. De nissen in de huizen b.v. De ezelpoep in de straatjes, de kappotte plaveisels, de hardwerkende vrouwen en thee drinkende mannen (…)

Maar ik mis India soms vanwege de wanorde, de drukte, de stank van diesel vermengt met de geur van asfalt…

Op bovengenoemde site meer foto's over de mensen in ons dorp.

• dagmar

Ik heb kennissen (indiaas) die ooit een restaurant hebben gehad en dus nog contacten. Via hun kun je aan een tandori-ofen komen, wel elektrisch maar je kunt er naan in bakken en tandoori-chicken….

Als je interesse hebt, laat maar weten

• Guus

Dank voor alle tips en mooie foto's. Daar kan ik wel wat mee.

Dagmar,

Ja, ik heb eventueel wel interesse. Kun je mij een mailtje sturen?

Groeten,

Guus

dagmar schreef:

>

> Ik heb kennissen (indiaas) die ooit een restaurant hebben

> gehad en dus nog contacten. Via hun kun je aan een

> tandori-ofen komen, wel elektrisch maar je kunt er naan in

> bakken en tandoori-chicken….

> Als je interesse hebt, laat maar weten