Kwaliteitsstoffen uit India

• Annemarie

Ik vroeg me af hoe je stoffen in India kunt herkennen aan hun kwaliteit.

Dus als ik een echte zijden sari wil kopen hoe weet ik dan of dit èchte zijde is?

Waar herken ik immitatie zijde aan?

*Hoeveel kost een zijden sari per lap?

*Hoeveel kost immitatie zijde sari per lap?

*Hoeveel kost katoen sari per lap?

*Hoeveel kost ruwe zijde sari per lap?

*Hoeveel kost een brokaat sari per lap?

*Hoeveel kost Crêpe/Georgette sari per lap?

Is er iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen en tips heeft?

Met een lap bedoel ik dus het hele stuk dat een sari kan beslaan - en dan zònder de kosten die je nog maakt voor het laten naaien van kledingstukken daarvan.

Ik ben hier heel erg geinteresseerd want ik weet de richtprijzen van de stoffen niet.

Snap dat de prijzen van de sari's ook heel erg afhangen van het patroon en de arbeid eraan enzo, maar ik bedoel dus gewoon de gemiddelde sari.

Zou graag een aantal stofjes in India kopen als ik daar ben.

En tot slot; zijn er ook 2e hands sari-shops, zoals hier in het westen we kringloopwinkels hebben? Of is dat een onbekend fenomeen?

• Tom

trek een draadje uit de zijde, en steek het in de fik.

Als het brand, dan is het geen zijde.

Als het niet brand, tja….

• Tom

heb even gegoogled, voor de grap (want ik koop geen saris) maar wat een info krijg je dan.

Deze laat zien dat het niet zo simpel is allemaal:

What to Be Careful of When Buying a Sari

Lots of places offer imitation saris with copies of Kanjeevaram and other patterns. The most important thing to check is the quality of the silk and zari in the sari. On initial inspection, the silk may feel thick and glossy near the pallu but inside the sari, you may find that it’s half the thickness! Manufacturers of lesser quality saris use two-ply silk instead of three-ply for weaving, and fake gold thread for the zari work.

The zari used for a Kanjeevaram sari is a silk thread covered with flattened silver in the center, and gold on the outer surface. To test whether the zari is fake, scratch or scrape it and if red silk doesn't emerge from the core, the sari is not a true Kanjeevaram sari. In addition, the border, body and pallu of a genuine Kanjeevaram silk sari are woven separately, and then interlocked together.

Where are the Best Places to Buy a Sari

The best place to shop for

• Annemarie

Okee, dat is goede info :-). Maar waar is de rest van het bericht?

• Annemarie

Grappig :-)

Ik denk niet dat een sari verkoper graag ziet dat ik een stukje uit zijn sari ruk en dat vervolgens in de fik steek…..hihi.

• San

Een draadje echte zijde verbranden, dat ruikt naar verbrand haar ( en het brand ipv smelten). Mijn ervaring is dat er onderhandeld word over de prijs…..er zijn natuurlijk ook fix prices. En een lap sari stof???? Daar gaat toch ongeveer zo'n 6 meter stof inzitten, helemaal zeker weet ik het niet. Varanasi is de stad van de zijde met veel kleine zijdefabrieken waar men je graag naar toe “lokt”…….

Het is moeilijk te zeggen wat de richtprijzen zijn……

• Ineke M

Echte zijde voelt enigszins ‘ruw’ aan, zelfs als het ‘glad’ is (ik bedoel nu geen ruwe zijde). kan het moeilijk uitleggen, want je moet het voelen. Te glad is meestal geen 100% zijde.

Omdat de stof van een sari-top er los bij zit kun je wel degelijk een draadje eruit trekken. Ook de sari kan een onafgewerkte rand hebben waar dat kan.

Ik heb nog nooit een 2de hands sariwinkel gezien. Denk ook niet dat die er zo is. Er is n.l. een levendige handel in 2de handssari's. Die worden massaal opgekocht, gereinigd en doorverkocht aan de kledingwinkels. Zij verwerken de oude sari's tot de kleding die je overal ziet hangen. Als je een 2dehands sari wilt ku je het beste naar een winkel gaan die kleding van gerecyclede sari's verkoopt…., die hebben n.l. honderden, tot duizenden 2de hands sari's in hun ateliers. Denk dat je voor Rs 100 wel een mooie hebt.

De prijzen voor nieuwe sari's verschillen net zo veel als kleding van de H&M tot Dior. Een doorsnee sari kost 100 - 500 rs. Zijde vanaf 600 (maar dan moet je goed onderhandelen) en dat loopt door tot tienduizenden rs. afhankelijk van de kwaliteit, design en jouw vaardigheid tot onderhandelen. Zwaardere kwaliteit Brokaat heb ik nooit gekocht, maar ik weet wel dat die duurder zijn.

Ineke

• Tom

Jawel hoor, want dit is de beste test. Zijde lijkt namelijk nogal op plastic (vind ik dan), en daarom is het zo leuk na te maken met plasic.

Door er een draadje uit te trekken en er een vlammetje onder te houden, zie je wel of het plastic is of niet: plastic fikt af.

Zijde brand niet, maar het verpulvert wel (onder de vlam). En het stinkt naar verbrand haar.

• KeesS

Al weer zo'n vraag. Volgens mij kun je het beste naar India gaan en daar je ervaring opdoen, dan heb je alles uit de 1e hand.

• Annemarie

Nou zeg Kees, wat is er mis met deze vraag? Ik neem aan dat je dit echt niet uit een LP haalt.

Ja, natùùrlijk hoor ik het wel in India, maar wat is er mis mee om je gewoon goed voor te bereiden?