Veilig eten en drinken

• Annemarie

Graag zou ik in India gefrituurde samoza's van een van de straatstalletjes willen eten - is dit veilig of kan ik dit beter laten?

Ook heb ik gelezen dat de zelfgemaakte limonades in India overheerlijk zijn > ook dit wil ik dus graag proberen, maar als ik zoiets bestel in een restaurantje hoe weet ik dan dat het niet is aangemaakt met kraanwater?

Tot slot vind ik Kulfi-ijs erg lekker - waar kan ik dit in India het beste eten? Kun je het ook in de supermarkt kopen (in kleine verpakking)?

En is het een aanrader om chai die door een chai-walla op straat wordt verkocht te drinken?

Groetjzzzz

• erik

Bij samosa's moet je het stalletje eens bekijken, hoe schoon of vies het er uit ziet (en de olie waar ze ze in bakken). En als er veel klanten zijn, dan stroomt het lekker door en zou ik er geen probleem mee hebben (maar na een verkeerde samosa in Lahore waarna ik een week op het toilet heb gezeten hoeven ze voor mij niet meer zo….)

Zelf gemaakte limonade weet ik niet, ik zou het maar laten met inderdaad het risico dat ze van kraanwater zijn. Ik vind fresh lime soda, soda uit een flesje, altijd een erg lekker drankje.

Fatsoenlijke restaurants lijkt mij de beste plaats voor een kulfi ijsje.

Thee drink ik overal, wordt meestal ter plekke erg goed gekookt dus er is niets mis mee (behalve wanneer de ober het glas draagt met zijn vinger over de rand en dus in je thee (meer dan eens gezien),, dat is dan weer minder :)

En in het algemeen heb ik vaak het idee dat mensen die zich overmatig bezorgd maken over ziek worden, het ook daadwerkelijk worden.

Je verstand gebruiken en kijken hoe het tentje er uit ziet (en handen wassen of die anti bacteriele zeep mee, in die knijpflesjes) want besmetting via je handen is nog altijd de grootste bron van ziektes, als ik het wel heb.

• Annemarie

En hoe zit het dan met vlees eten? Of kan ik in India beter als vegetarier door het leven gaan?

• erik

Ik eet veel kip in India, vind ik gewoon lekker. En in een goed restaurant ook mutton curry of zo. Ik weet niet of het waar is, dat je lichaam went aan viezigheid door reizen, maar de laatste reizen kwam ik meestal zwaarder terug dan dat ik van huis ging :)

En 's avonds een borreltje, dat doodt de bacterien (maar dat zal geen dokter beamen).

• Annemarie

Ik wil best opletten op wat ik eet en waar ik eet, maar ik ben niet van plan om als een doodsbange toerist alle etenswaren door een soort ‘zware keuring’ te halen.

Het heeft ook wel wat om zo'n lekkere gefrituurde jalebi of samoza bij een straatstalletje te halen, toch?

Risico loop je toch en zo te horen hier en daar word je in India toch wel geconfronteerd met opspelende darmen.

Het enige wat ik wil voorkomen op reis is in het ziekenhuis belanden met een ernstige voedselvergiftiging (gevaarlijk) of 3 weken plat op bed liggen omdat ik hardstikke ziek ben. Dat zou toch wel zonde van de reis zijn.

• San

Misschien moet je doodsbang niet verwarren met zorgvuldigheid ….En als je van de straat wil eten….gewoon proberen. Je merkt vanzelf hoe het bevalt en vooraf weet je dat niet. Samosa is ook in een restaurant te bestellen en daar wil je menig keuken van binnen niet zien………dus wat is zekerheid??????

Ik probeer zo zorgvuldig mogelijk met eten om te gaan maar ontkwam niet aan vreemde parasieten en flinke diarree…..maar dat neem ik op de koop toe want dat hoort voor mij wel bij India…..en het kan ook hier in Nederland gebeuren want ook hier wil je menig keuken niet zien……….en hygiëne?????

• Bob

of cola! ik drink nooit cola, maar op vakantie drink ik het preventief bij maaltijden :)

• Annemarie

Waar werkt Cola dan preventief tegen?

• Bob

preventief tegen diarree. het zuur in de cola doodt de bacterien.

• S2R1

“A coke a day, keeps the diarrhoea away” Waarschijnlijk de reden dat we de laatste keer wel ziek zijn geweest.